skilsmässa från hästen ?

Cohete

Trådstartare
nån som kan råda? jag ska skiljas och en av hästarna är skriven på min "man" men det är jag som ridit den i 11 år - han kan inget om hästar mer än ge mat och vatten. Måste jag lämna hästen?? på gården då blir den behandlad som en ko, dvs får beta ,, som enda uppgift. Den har inget högt värde, kanske 45 000. vad händer om jag tar med hästen ??
 
nån som kan råda? jag ska skiljas och en av hästarna är skriven på min "man" men det är jag som ridit den i 11 år - han kan inget om hästar mer än ge mat och vatten. Måste jag lämna hästen?? på gården då blir den behandlad som en ko, dvs får beta ,, som enda uppgift. Den har inget högt värde, kanske 45 000. vad händer om jag tar med hästen ??

Kan du börja med att lyfta frågan med partnern?
 
nån som kan råda? jag ska skiljas och en av hästarna är skriven på min "man" men det är jag som ridit den i 11 år - han kan inget om hästar mer än ge mat och vatten. Måste jag lämna hästen?? på gården då blir den behandlad som en ko, dvs får beta ,, som enda uppgift. Den har inget högt värde, kanske 45 000. vad händer om jag tar med hästen ??

Föreslå att hästen skrivs över på dig och övergår i din ägo om han får något annat likvärdigt som han gärna vill ha? Alternativt att du får släppa lösöre för hästen?

Vill maken absolut inte släppa hästen får du väl erbjuda dig att köpa hästen av honom "utanför" skilsmässan och helt enkelt betala vad han vill ha? :)
 
nån som kan råda? jag ska skiljas och en av hästarna är skriven på min "man" men det är jag som ridit den i 11 år - han kan inget om hästar mer än ge mat och vatten. Måste jag lämna hästen?? på gården då blir den behandlad som en ko, dvs får beta ,, som enda uppgift. Den har inget högt värde, kanske 45 000. vad händer om jag tar med hästen ??

Vill han ha kvar hästen? Annars får ni ju komma överens om att du löser ut honom. Utgår från att ni är gifta. Är hästen i s f giftorättsgods?

Tar du med hästen kan det uppstå olika tänkbara scenarion men som minst är du ju skyldig honom pengar,
 
Om hästen inte är makens privata egendom så ska den ingå i bodelningen. Man delar på både tillgångar och skulder där man får ta hälften var av både skulder och tillgångar. Vem som sedan tar hästen i bodelningen (och dess värde) ska framgå i dokumentet. Om du enligt bodelningsavtalet får ut mer värde ur boet, får du lösa ut din man.

Jag fick t ex lös ut min man med 300 000 kr när vi skildes. Vi har gift om oss, men gården är min så jag slipper lösa ut honom en gång till om det skulle sluta i skillsmässa igen...

/Lizzie
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 796
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 234
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp