Skimmel eller svart leopard tigrerad? Felaktigheter i passet?

P

Pandora

Hoppas att detta är rätt tråd...
I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad", vilket jag inte kan förstå hur han skulle kunna vara? Han är vit med små prickar (ca 0,5 cm i diameter och inte så många) på sommaren, men annars helvit. Både veterinär och andra undrar varför det står att han har den färgen då han är skimmel, alternativt flugskimmel. Jag har hört med id-kontrollanten som fyllde i men hon står fast vid vad hon sade då. Alla andra uppgifter stämmer. Egentligen stör jag mig inte så mkt på att det står att han är svart leopard tigrerad, jag har slagit upp färgen men hittar ingen specifik benämning på den, undrar bara om han verkligen är svart leopard tigrerad? Vad tycker ni, skimmel eller svart leopard tigrerad?

http://i38.photobucket.com/albums/e147/zombiemeow/704cd5ca.jpg

(En gammal bild) Bilden är kanske inte den bästa, men han är helt vit på bilden förutom ett fåtal brungråa prickar (ca 0,5 cm diameter) på huvudet och någon på rumpan i samma storlek/färg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skimmel eller svart leopard tigrerad? Felaktigheter i passet?

Har du provat med att fråga varför hon som gjorde passet tycker han är svart leopard tigrerad? vad i hans färg det är som gör så att hon anser att han har just den färgen.
Hittar ingen beskrivning på google tyvärr.

Lägger till: Han var en riktig riktig söttnos. Jätte sött på bilderna.
 
Sv: Skimmel eller svart leopard tigrerad? Felaktigheter i passet?

Jag frågade, och hon svarade att han bara var det med sina fläckar, men enligt en beskrivning jag hittade ska hästen ha fläckar större än enkronor. Sedan hade den gamla ägaren ett "finger med i spelet" då hon tyckte att svart leopard tigrerad var en häftigare färg än skimmel, vad det nu är för anledning om färgen är felaktig :confused:
 
Sv: Skimmel eller svart leopard tigrerad? Felaktigheter i passet?

Ja du låter ju lite skumt, be henne förklara ännu bättre för att du inte håller med å säg att jag anser att han är fluskimmel, varför anser inte du att han är det vad är det med fläckarna som gör så att han har svart leopard tigrerad färgen?

Ibland måste man spela idiotförklarad för att få ett ordentligt svar. Vilket är synd.
 
Sv: Skimmel eller svart leopard tigrerad? Felaktigheter i passet?

Jag håller med om att den kan betraktas som en svart leopard tiger.

Svart = färgen på prickarna
Leopard= det vita finns på hela kroppen
(schabraktiger - då går det vita fram till sadelgjordsläget/manken)
Tiger = prickig

Du kan se flera tigerfärger på Svenska Knabstrupper föreningens hemsida

http://www.knabstrupper.se/s/tigerfaergen.html

Söt häst förresten

/Frasse
 
Sv: Skimmel eller svart leopard tigrerad? Felaktigheter i passet?

En tigrerad häst har större fläckar, dessutom är endera föräldern tigrerad.

Möjlligen kan den ha fötts tigrerad men skimlat av, alternativt har den dubbla tigeranlag, men det borde ändå finnas några tydliga fläckar.
 

Liknande trådar

Avel Detta är en trådhopslagning gjord av moderator då färgfrågor samlas under en rubrik. Hej! Som många vet föds oftast en skimmel svart...
30 31 32
Svar
623
· Visningar
68 009
Senast: Asko
·
T
Avel Mitt svarta sto fick för två år sedan ett svart stoföl. Nu när "ungen" är två år alltså, så har hon en massa vita hår i ljumskarna. På...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 996
Senast: dramatik
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 327
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp