skimmel travhingst

sara_18

Trådstartare
hej är det nån som vet vart man kan hitta en skimmel hingst som är travare? om det nu finns? eller godkända travhingstar med lite roliga färger? tackar för svar ;)
 
Sv: skimmel travhingst

Den ena godkända hingst idag är Tap In som är brunskimmel

Men avla inte enbart på färg! Tap In's avkommor har rykte över sig att inte vara de mest lugnaste och trevligaste avkommor men de springer hyffsat på banorna.
 
Sv: skimmel travhingst

När det kommer till färg så är det kanske lite synd då att den underbara Majesty of Rock inte verkar i aveln!

Majesty_of_Rock_huvudlag_2.jpg
 
Sv: skimmel travhingst

Fanns det inte någon annan hingst i avel förut som var skimmel, med Orlovblod? Fast avblekbar då.
 
Sv: skimmel travhingst

Den enda jag kan komma på var hingsten Torg (SU) SU-570066 f.1957 i Sovjetunionen, importerad 1961 e.Guron (SU) u.Tragedija (SU) ue.Imbir (SU).

För oss utanför travvärlden, och som växte upp på 1960-70 och -80talet är Torg väl mest känd som far till Torgiana f.67, en av hästarna i serien Broknäsflickorna. Även Torgiana var skimmel, likaså hennes son Lib Frances f.74 e.King Frances.

Hlsn Helena
 
Sv: skimmel travhingst

Torgiana är mormor till Majesty of Rock såg jag vid en närmare titt på hans stamtavla.
 
Sv: skimmel travhingst

Lukas Gallant heter en skimmel, sök på han i ATG sökinfo, där finns mycket ryskt =)
 
Sv: skimmel travhingst

Lukas Gallant var den jag täkte på först, sedan kom Tap In, men båda är ju nämnda redan.
Jag vet inte vad du menar med roliga färger, men Defi D'anou är ju ljusfux vilket inte är helt vanligt på travbanan. Fast du kanske inte vill avla på franskt?
 
Senast ändrad:
Sv: skimmel travhingst

För oss i distansvärlden är Torg även känd som morfar till det framgångsrika stoet Isolde, som har gått åskilliga tävlingskilometer (runt 3000, har inte hundra koll)

Så det finns fler! :)

Bilden på den där skimmeln, vilket vacket ansikte!!! Varför verkar inte den hästen i travaveln?
 
Sv: skimmel travhingst

Jag har en kompis som har två Tap -in avkommor...

Och jag kan verkligen hålla med om att det r humör i hans avkommor...men trav kan dom...när dom själva vill:angel::smirk:
 
Sv: skimmel travhingst

För oss i distansvärlden är Torg även känd som morfar till det framgångsrika stoet Isolde, som har gått åskilliga tävlingskilometer (runt 3000, har inte hundra koll)

Så det finns fler! :)

Bilden på den där skimmeln, vilket vacket ansikte!!! Varför verkar inte den hästen i travaveln?

Togs det inte föl på Isolde efter arabhingst i hopp om att få fram en bra distanshäst? Vet någon hur det gick för hennes avkommor?

Angående skimmelhingsten - tja, utseende är inte allt. ;) Utan att veta gissar jag att han har andra brister som gör att han inte lämpar sig aveln. Men jag håller med om att han såg jättefin ut!
 
Sv: skimmel travhingst

Jag känner bara en Tap In avkomma, den är dock väldigt snäll och hennes föl också. Det kan ju ha att göra med mamman också, fast om det är många som blir knäppa så är det troligare att det beror på hingsten.
 
Sv: skimmel travhingst

Togs det inte föl på Isolde efter arabhingst i hopp om att få fram en bra distanshäst? Vet någon hur det gick för hennes avkommor?

Angående skimmelhingsten - tja, utseende är inte allt. ;) Utan att veta gissar jag att han har andra brister som gör att han inte lämpar sig aveln. Men jag håller med om att han såg jättefin ut!

På banan är han en uppenbarelse när han nu nästan är vit och den vita manen bland alla dessa nyanser av brunt!:love:

Men som sagt, det är färgen som gör denna häst så fin!
Utan att bli dum nu men lite samma fenomen som med Nordsvenska hingsten Isvind.
Som enligt mig (okunnig dock!) inte skulle ha rönt samma hejarop och uppmärksamhet om han hade varit brun!

Så visst kan en del hästar klara sig genom att bara ha en utmärkande färg för sin ras!
 
Sv: skimmel travhingst

jaha okej. ja mena kanske inte roliga färger men anorlunda på just travare. just nu har ja en som är stickehårig och jag var nästan säker på att han var efter tap in men han är efter coleman lobell. ja har träffat på nån enstaka skimmel, vore kul om man hitta en skimmel hingst(som förstås passar stoet)
 
Sv: skimmel travhingst

Finne en som heter något med Neon oxå, han har en avkomma sonm heter Super Neon. Inte godkänd, men har som sagt några avkommor. Super Neon är en jättefin och trevlig häst!
 
Sv: skimmel travhingst

Bilden på den där skimmeln, vilket vacket ansikte!!! Varför verkar inte den hästen i travaveln?

Prestation, stam och exteriör är viktigt i travaveln för att få starka och hållbara framtida generationer.

Majesty of Rock har väl inga jätteprestationer att skryta med direkt och ingen värsting stam heller. Exteriört vet jag inte hur han ser ut, men vacker att se på är han verkligen!

MajestyofRock.JPG


Sedan har vi Torg som ger lite färgade avkommor än idag, finns skimmelmärrar med honom i stammen verksamma i aveln fortfarande. Finns även någon till rysk hingst som betäckte förr i tiden men mig veterligen är de inte lika framstående som Torg's ättlingar.
 
Sv: skimmel travhingst

Som har konstaterats tidigare i tråden är Majesty of Rock just en sådan Torg-avkomma! :)
 
Sv: skimmel travhingst

Jag känner inte till någon gråskimmel godkänd travarhingst i Sverige, men tror det finns en stilig skimmel-avelshingst i Frankrike som varit rättså framgångsrik - minns dock inte namnet, och tror knappast han finns på semin i Sverige. I USA har det funnits framgångsrika gråskimliga passgångare, och förstås en och en annan konstantskimmel (roan).

Valacken King Today D.S. som med måttlig framgång är aktiv nu är nästan vit; hans färg kommer vad jag förstår via mormorsmorfar King Tom (grskm född 1947). King Tom var av rent amerikansk stam (?) och alltså utan Torg- eller annat orlov-blod.

Länk till bild på King Today D.S.
 

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
459
Senast: Cattis_E
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
362
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Hej, är det nån som vet nåt man kan kleta på ett bandage så katten inte slickar eller biter på det? Tänker det finns antibit för hästar.
Svar
12
· Visningar
816
Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
13
· Visningar
1 692
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp