Skimmelschampo som verkligen fungerar??

alice

Trådstartare
Jag behöver kort och gott tips på skimmelschampo som verkligen fungerar!! Sånt som biter på ingrodda manar o svansar mm.
 
Galltvål först ett par tvättar, ett måste är varmt vatten. Sedan kör jag Leovete skimmelschampoo och Cowboy Magics detangler. :up:
 
Jodopax för att få bort röda/ bruna toner i svansen sen cowboy yellow out var och varannan dag för att få svansen åt det vitare hållet. Och spreja med pälsglans för vita svansar, många pälsglanser gör svansen gulaktig.

För päls tar jag yellow out och fiebings green cleen, skrubbar med en Magic brush för att få riktigt rent.
 
Gallopinggoop.

Testade först på ca 10 cm svans, galet skitig! Se bild nedan på resultatet.

Testade sen hela svansen i fredags och allt äckligt ingrott hon haft i den hela vintern bara försvann. Tyvärr kan jag inte kommit ihåg att fota, men efter tvätt kunde jag (för första gången typ nånsin) kamma igenom svansen utan att halva svansen följde med. Så ren som svansen är nu var den inte ens när jag tvättade svansen 1 gång/vecka i 4 veckor inför utställning. Jag är helt galet fascinerad av hur rent det bli och med så lite jobb :-).

/L
E1B7057B-0819-4E39-9C11-A1E6EC5F1846.jpg
 
Gallopinggoop.

Testade först på ca 10 cm svans, galet skitig! Se bild nedan på resultatet.

Testade sen hela svansen i fredags och allt äckligt ingrott hon haft i den hela vintern bara försvann. Tyvärr kan jag inte kommit ihåg att fota, men efter tvätt kunde jag (för första gången typ nånsin) kamma igenom svansen utan att halva svansen följde med. Så ren som svansen är nu var den inte ens när jag tvättade svansen 1 gång/vecka i 4 veckor inför utställning. Jag är helt galet fascinerad av hur rent det bli och med så lite jobb :-).

/LVisa bifogad fil 25201

Det ser ju lovande ut! Säljs det i Sverige någonstans eller beställde du på nätet?
 
Gallopinggoop.

Testade först på ca 10 cm svans, galet skitig! Se bild nedan på resultatet.

Testade sen hela svansen i fredags och allt äckligt ingrott hon haft i den hela vintern bara försvann. Tyvärr kan jag inte kommit ihåg att fota, men efter tvätt kunde jag (för första gången typ nånsin) kamma igenom svansen utan att halva svansen följde med. Så ren som svansen är nu var den inte ens när jag tvättade svansen 1 gång/vecka i 4 veckor inför utställning. Jag är helt galet fascinerad av hur rent det bli och med så lite jobb :-).

/LVisa bifogad fil 25201
:o Det är inte hur min hästs svans ser ut när den är skitig. Typ som det är längst ner är det i nästan hela svansen. :banghead: :yuck:
 
Jag testade med bara degreasern och tvättade ur det med lactacyd (för det var vad jag hade i stallet och jag ville sååå gärna testa). Hela svansen tvättades ur med nåt hästschampoo jag hittade i stallet. Har ingen aning om ifall det blir ännu bättre med deras schampoo och balsam.

Hon som säljer det i Sverige är jättebra att prata med så henne kan man alltid fråga. :-).

Vilket var det du använde då? Degreaser, vanligt schampoo eller whitening schampoo (eller är det samma)?
 
Majoriteten av hennes svans ska vara vit - inte brun/gul/grå/bajsig ;-). Hon har en generellt dålig mage så svansen har spolats av några gånger i vinter, men jag har inte brytt mig om att tvätta - hon är ändå konvalescent ;-).

När jag tog hela svansen hade jag gummihandskar på, det blir riktigt äckligt när skiten släpper...

:o Det är inte hur min hästs svans ser ut när den är skitig. Typ som det är längst ner är det i nästan hela svansen. :banghead: :yuck:
 
Dom har en hemsida för sverige. gallopinggoop.se :-).

Vet inte om det finns i vanliga affärer dock, det verkar vara rätt nytt i Sverige.
Hon som säljer de har ju själv en tinker med massa man och svans, har jobbat med hennes häst innan han såldes nedåt i landet och det är inte lätt att hålla den ren direkt men de verkar verkligen fungera bra 👍🏻
 
Jag har ett 3-årig isabellsto som alltså inte fått svansen tvättad så många gånger i sitt liv... Tog en omgång i höstas men även om all smutsen släppte så var den gula tonen ändå kvar, så måste hitta något som biter på det innan hon ska visas i vår :cautious:
 

Liknande trådar

Tävling Vet inte om det blir rätt prefix, men jaja. Hur fungerar tre- och fyraårstest? Jag har en medryttarponny som jag rider in, och med honom...
Svar
2
· Visningar
641
Kläder & Bli fin Behöver köpa kläder och pga småbarnsliv och sånt har jag ej tid att inventera butiker så jag beställer mest. Men då kan man ju inte...
Svar
4
· Visningar
297
Senast: Eli
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
470
Senast: tuaphua
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 640
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp