Bukefalos 28 år!

Skimmelsjukan?

C

chelsea

Min syster har köpt en flugskimmel och har funderingar om den typ av tumör som bara drabbar skimmlar. Varför just skimmlar? Hur vanligt? Alltid eller aldrig malignt? :bump:
 
Hej!
Hade exakt samma fråga för ett par dagar sedan men nu vet jag...
Skimmelcancer drabbar även hästar i andra färger men oftast skimmlar därav namnet. Tumörerna är oftast beningna, men kan om man har otur vara maligna. Oftast gör man inget åt tumörerna bara om de sitter på sådana ställen där de stör eller är till problem för hästen...
Hoppas du fått svar på din fråga! :bump: :bump: :bump:
 
Tumörformen som drabbar skimlar i högre utsträckning än andra färger kallas melanom. Ser ut som en liten svart knuta och dyker ofta upp runt analöppning och svansens undersida. Även ytteröra och käkområdet kan drabbas. Tumören är oftast godartad men ändå svår att få bukt med då återfall är mkt vanligt.
 
Kan tillägga att oftast så hinner hästen dö av naturliga orsaker innan tumörerna hunnit växa sej så att dom blir livshotande.
Iallafall om dom sitter på utsidan av kroppen.
Tyvärr så kan dom även sitta på utsidan av tarmarna.
Men då orsakar dom snabbt en mycket svår kolik som hästen inte klarar sej ifrån.
Detta fenomen är dock mycket sällsynt.
Vanligast är att knölarna sitter på undersidan av svansen och runt slidan.
Min skimmel har haft sina knölar sen hon var runt 6-7 år. För drygt 4 år sedan började dom vätska sej under sommaren. Då torkar jag rent med vatten och lägger på potatismjöl och virar en gasbinda runt så att potatismjölet sitter kvar och att hindra flugorna från att komma åt knölarna.
Min häst har ca 10 knölar i olika storlekar.
Den största är som ett hönsägg, den näst största är något mindre.
Men enligt min veterinär är det mycket farligare att försöka operera bort knölarna än att låta dom vara kvar. Min häst blir snart 22 år och rids ca 5 ggr/v.
Hon är pigg och tycker det är jätte lattjo lajbans att dra en repa över en stubbåker i full galopp.
Så hon verkar bara vara besvärad när jag ska reda ut svansen. Så det gör jag bara med fingrarna.
Annars är hon som vanligt.
Fast täcken med svansrem kan hon inte ha, då den river på knölarna så dom vätskar sej.
Men vadå...då syr jag bara på öglor och sätter dit benremmar istället.
 
En häst, ett fullblod som jag skötte för ca fem år sedan, hade cancer.

Det var knölar över hela kroppen, vid huvudet så man kunde inte ha pannband, vid sadelgjorden, då var det lite svårt att spänna. Ju mer åren gick desto större blev knölarna. År 2001 så blev han avlivad då endast 15 år gammal. Han hade fått knölar överallt, runt skapet och analöppningen, på svansroten och han blev då mager för det satte sig även i munnen.

Hon som ägde honom har även en annan skimmel. Den har oxå cancer. En stor svart knöl vid flanken. Hon säger att om man opererar bort den så kan den komma tillbaka och sprida sig över hela kroppen, så då är det bättre att den sitter på ett ställe. Men hon mår bra ändå, hoppar o tävlar.

Kram Favina :bump:
 
min har också, under svansen och i skapet. Annars på kroppen så har han inga. Han är 22 år nu, frisk och kry. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 188
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 354
Senast: Kakis
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 112
Senast: MML
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 282
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp