Skit, Panik!!!!

B

blindabelinda

kom ner till sommarhagen igår, hovslagaren skulle komma ut så jag och sambon skulle plocka in hästarna lite tidigare så jag hinner pyssla lite med dom innan hovis kommer..
när vi kommer ner till hagen så ropar jag på hästarna som vanligt, dom brukar komma i full fart för att hälsa på matte, men igår hände ingenting när vi ropade.
min sambo ser dom en bra bit bort ( hagen är ca sju-åtta hektar stor och med mycket växlande terräng ) och säger att det är ju tre hästar?!
näää, säger jag, det är bara mina två som går på detta betet..
nä, svarar han, tre hästar är det..

vi går närmare och sen ser jag dom också, och där står ett litet föl :eek: !!!!!!
min nordsvensk på sjutton år har fått ett föl, hon har dels inte gått med någon hingst och enligt förra ägarens uppgift är hon förmodligen steril då hon har varit på betäckning ett antal gånger utan att det tagit sig!`??!!!!!! :confused:

men där står det en liten skranglig sak.. bara ett par timmar gammal och diar hos min nordsvensk.. jag har inte sett minsta tecken, bara att hon var väldigt tjock, men hon är ju lättfödd så jag drog ner kraftigt på hennes foder och hon har nu stått på bara bete och mineraler under den senaste månaden...

vad ska jag göra nu?
min hovslagare som har hållt på med hästar hela sitt liv och avel under lång tid sa att den lille var välskapt och fin samt att Docka gjorde ett bra jobb som mamma..
men det känns inte tillräckligt, vad ska jag tänka på?
ge mig tips och råd, allt ni kan komma på!!!!
 
Sv: Skit, Panik!!!!

Grattis.

Se till så att föling diar, kolla avföring och att den kan kissa,
det går för det mesta bra.
Kolla stoet så att efterbörden släppt och är hel.

Akta så att fölis inte blir nerkyld då vi här iallfall har störtregn stup i kvarten och allt annat än sommar väder.

Lycka till:)
 
Sv: Skit, Panik!!!!

ha ha jag förstår att du fick panik vilken chock!!!
Grattis!
 
Sv: Skit, Panik!!!!

Först och främst, ta ett par djupa andetag och lugna ner dig ett par hekto och grattis till fölisen. :D Snacka lite mer med hovis som har erfarenhet, hör med vet. om Docka behöver få sina vaccinationer påfyllda, låna några böcker om fölningar och längre fram se om du kan hitta några fölkompisar som de kan gå på bete med. :idea:
 
Sv: Skit, Panik!!!!

jag tog in dom i stallet igår, är livrädd att den lille ska bli sjuk ju:o !!

hon äter bra verkar det som, jag satt hos dom mellan klockan halv ett och halv fem igår och hon både åt och kissade, dock har hon lite diarré, men hovis menade på att det var inget konstigt med det..??

men herregud... efterbörden, var hittar man den? hon har ju fölat på betet och jag har varit ute och kikat lite, men jag vet ju knappt hur det ser ut??

tack så mycket, jag behöver alla lyckönskningar jag kan få:bow:
 
Sv: Skit, Panik!!!!

hej!
tack så mycket.. försöker hålla mig lugn..
docka har enbart stelkrampsvaccination.. vad mer behöver hon?
kan man avmaska nu när hon går med föl?
 
Sv: Skit, Panik!!!!

Att den diat den första mjölken är A och O. Sedan att avföring & urin funkar. Det är ju redan nämt! Vilken trevlig upplevelse dock! ;) Prata med andra uppfödare som kan ge bra tips, brukar vara mkt bätrte än böcker! Lycka till! :)
 
Sv: Skit, Panik!!!!

okej, tack så mycket!

dock har jag inte så mycket kontakt med olika uppfödare då jag aldrig har varit intresserad av att ta föl..
 
Sv: Skit, Panik!!!!

Avmaskning
"Eftersom det ofta är svårt att förutsäga när fölningen ska ske, är det i praktiken lättast att avmaska stoet strax efter att hon fölat med ett preparat som innehåller ivermectin. Det finns ett flertal olika på marknaden, ivomec, bimectin, eraquell, noromectin. Fölet avmaskas med samma preparat vid 8 respektive 16 veckors ålder."
 
Sv: Skit, Panik!!!!

okej okej, tack så hemskt mycket!!!!!

finns det något sätt att ta reda på vem pappan kan vara? hovis sa att fölet skulle bli stort, hon är extremt långbent och ser inte alls ut som min lilla kompakta nordis..
 
Sv: Skit, Panik!!!!

blindabelinda skrev:
jag tog in dom i stallet igår, är livrädd att den lille ska bli sjuk ju:o !!

hon äter bra verkar det som, jag satt hos dom mellan klockan halv ett och halv fem igår och hon både åt och kissade, dock har hon lite diarré, men hovis menade på att det var inget konstigt med det..??

men herregud... efterbörden, var hittar man den? hon har ju fölat på betet och jag har varit ute och kikat lite, men jag vet ju knappt hur det ser ut??

tack så mycket, jag behöver alla lyckönskningar jag kan få:bow:

Näe efterbörden är nog svår att hitta när hon fölat ute, annars är den ganska stor och ser ut som en påse med blod och slem typ, svårt att förklara.

Var lite vaksam på fölis diarre´ då dom snabbt kan torka ut hade en själv nyss som fick åka till helsingborg.
 
Sv: Skit, Panik!!!!

Grattis! Du kan avmaska nu, det skall du göra för fölet skull. Du måste verkligen sätta in en bild så att vi får se underverket, har du ingen aning om vem som kan vara den stolta fadern? Efterbörden går inte att missa om du hittar den, stor slemmig säck men antagligen så har en räv el dyl redan mumsat i sig den (eller stoet för den delen...)
 
Sv: Skit, Panik!!!!

Grattis! det var väl ändå en fin överraskning!:banana:

Du kommer helt säkert att fixa detta, fölisen verkar ju vara helt normal och fullt frisk.

Lugna ner nerverna lite nu och bara njut!:love:

LYCKA TILL
 
Sv: Skit, Panik!!!!

blindabelinda skrev:
jag tog in dom i stallet igår, är livrädd att den lille ska bli sjuk ju:o !!

hon äter bra verkar det som, jag satt hos dom mellan klockan halv ett och halv fem igår och hon både åt och kissade, dock har hon lite diarré, men hovis menade på att det var inget konstigt med det..??

men herregud... efterbörden, var hittar man den? hon har ju fölat på betet och jag har varit ute och kikat lite, men jag vet ju knappt hur det ser ut??

tack så mycket, jag behöver alla lyckönskningar jag kan få:bow:

Först och främst grattis till dig och ditt "sterila" sto! :)
Efterbörden kan nog var svår för att inte säga omöjlig att hitta ute på ett bete. Dessutom kan stoet ha ätit upp den. Om du är orolig att den inte är ute kan du tempkolla stoet (om den sitter kvar lär hon få feber). Om fölisens diarré inte upphör borde du nog ta ut en veterinär, eftersom de små liven inte har mycket motståndskraft.
Angående fortsatt skötsel så kan det väl vara käckt att börja ge lite kraftfoder (något med högt proteininnehåll), eftersom hon nu på slutet av dräktigheten har tagit av sina reserver till fölungen och nu ska ge en massa di till den också. Sen beror det ju på hur bra bete du har också.
Låt föl och sto stå inne på nätterna nu i början (särskilt som vädret är så dåligt nu), men ute på dagarna (i alla fall mellan regnskurarna).

Lycka till!:banana:
 
Sv: Skit, Panik!!!!

nä.. inte en aning faktiskt.. jag skulle tippa på travare, eller kanske fullblod.. men hon har inte gått med några hingstar ju.. förutom en travare som hon gick på sommarbete med förra året, men han var inte mer än två år och dom gick inte ens i samma hage:confused: ??
 
Sv: Skit, Panik!!!!

Försök att torka bort diarren då den fastnar under svansen och orsakar irritationer på huden.
 
Sv: Skit, Panik!!!!

jag har varit inne i stan och köpt kraft groov 125.. frågade personal om det borde räcka och det tyckte hon att det borde göra..
terrängen är som sagt väldigt omväxlande med bl.a gammal åkermark och skog samt lite äng och även en del av en trädgård, så gräset är ganska fint och växer rätt bra, men jag har så himla dåligt samvete att jag inte fattade någonting och att jag t.o.m var så grymm att jag drog in på hennes kraftfoder!!
 
Sv: Skit, Panik!!!!

okej, det ska jag tänka på när jag är i stallet idag!
än en gång, tusen tack! :bow:
 
Sv: Skit, Panik!!!!

Säger som millan, tvätta bort diarrén på fölis så hon inte blir irriterad i rumpan.
 
Sv: Skit, Panik!!!!

blindabelinda skrev:
jag har varit inne i stan och köpt kraft groov 125.. frågade personal om det borde räcka och det tyckte hon att det borde göra..
terrängen är som sagt väldigt omväxlande med bl.a gammal åkermark och skog samt lite äng och även en del av en trädgård, så gräset är ganska fint och växer rätt bra, men jag har så himla dåligt samvete att jag inte fattade någonting och att jag t.o.m var så grymm att jag drog in på hennes kraftfoder!!

Du kunde ju inte veta att hon var dräktig, så känn dig inte skyldig för det. Det är nu under digivningen de behöver som mest extra, så det kan du ju ge i alla fall.Tänk bara på att inte öka på för snabbt, så att stoet blir dålig i magen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 054
Senast: Oknytt
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp