Skitanalys

PopcornPlayer

Trådstartare
Jag är ingen mästare på o räkna ut foderstater, men tom jag har förstått att proteinet är skitlågt o sockret högt.

Hur många kg lucern om dagen måste jag ge mina hästar? Runt 600kg de flesta av dom, fbl som är i bra hull idag, men svårfödda typer. Samt en mindre ponny (som aldrig haft fång tack o lov).

Lär troligen köpa in eget hö, men shot. Hur dyrt kommer det att bli att komplettera detta hö?
 

Bifogade filer

  • IMG_8308.JPG
    IMG_8308.JPG
    200,1 KB · Visningar: 209
Ja det där var ju inte så roligt. Jag hade nog valt Krafft Muscle Up istället för lucern, det är mycket billigare per g smrp. Ditt grovfoder ligger ju lågt även i MJ men du får testa vad du kommer upp i totalt när du lagt på kraftfoder och så mycket grovfoder som du kan få i hästarna.
 
Du kan även prova med potatisprotein, har haft liknande hö för några år sen, gav hippo grow alfa (tror ev det bytt namn) och potatisprotein och fick bra kvot :)
 
Det billigaste proteinet är soja (vilket jag försöker minimera pga miljöskäl) näst billigast är rent potatisprotein.
jag har många gånger fodrat med potatisprotein. Jag har blandat pulvret i hackad lucern.
Det bästa är nog som du säger att köpa in bättre hö. Det är DYRT att rätta till den typen av värden och är ofta svårt att få till en vettig grovfodergiva
 
Det billigaste proteinet är soja (vilket jag försöker minimera pga miljöskäl) näst billigast är rent potatisprotein.
jag har många gånger fodrat med potatisprotein. Jag har blandat pulvret i hackad lucern.
Det bästa är nog som du säger att köpa in bättre hö. Det är DYRT att rätta till den typen av värden och är ofta svårt att få till en vettig grovfodergiva
Är soja verkligen billigare? Det är ju halva proteinmängden bara jämfört med pp?
 
Då ser du ju hur många g protein och hur mkt MJ som saknas. Sen får du lägga in annat foder och testa tills du hittar ngt bra.
Det är så jag gör. Lägger in siffror, kollar, backar och lägger in nya siffror, kollar igen :p
Sen sätta sig och räkna vad som ger minst MJ och mest smrp / kr och att det finns lättillgängligt att köpa och lätt att fodra med.
Vill ha så lite MJ som möjligt i tillskottet så vi kan ge så mycket hö som möjligt även om det är energirikt (extremt lättfödd halvblodsponny-korsning)
 
Det är så jag gör. Lägger in siffror, kollar, backar och lägger in nya siffror, kollar igen :p
Sen sätta sig och räkna vad som ger minst MJ och mest smrp / kr och att det finns lättillgängligt att köpa och lätt att fodra med.
Vill ha så lite MJ som möjligt i tillskottet så vi kan ge så mycket hö som möjligt även om det är energirikt (extremt lättfödd halvblodsponny-korsning)
Om du inte vill få upp MJ alls så hade jag valt potatisprotein, men det beror ju också på hur mkt protein som saknas eftersom det finns en maxgiva.
Jag satt och räknade för ett tag sen annars på olika färdigblandade tillskott och Krafft Muscle Up har högst kvot gsmrp/MJ på marknaden (av de jag tittade på) och också bland de billigaste sett till protein/krona.

Men du nämnde fullblod också? De kanske behöver få upp MJ också? Eller landar du ok i MJ med grovfodret?

Potatisprotein:
Maxgiva / utfodringstillfälle är 30 gram / 100 kg häst efter tillvänjning i ca 2 veckor.
Max 2 utfodringstillfällen / dag med potatisprotein.
 
Potatisprotein:
Maxgiva / utfodringstillfälle är 30 gram / 100 kg häst efter tillvänjning i ca 2 veckor.
Max 2 utfodringstillfällen / dag med potatisprotein.
Jag har aldrig förr sett något om maxgiva på potatieprotein. så jag undrar var de uppgifterna kommer ifrån?
Eftersom det ofta ingår i proteinfoder så blir det ganska svårt att hålla koll på mängd och då också bara två gånger per dag.
 
Jag har aldrig förr sett något om maxgiva på potatieprotein. så jag undrar var de uppgifterna kommer ifrån?
Eftersom det ofta ingår i proteinfoder så blir det ganska svårt att hålla koll på mängd och då också bara två gånger per dag.
Jag har gått på detta:
http://www.ecuriemy.com/pblad/potatisprotein_fakta.pdf

Och uppfattar att det gäller vid utfodring sv rent potatisprotein. Ger man färdigblandat foder så lär tillverkaren ha maxgiva på förpackningen om det behövs.

Det blir ju ändå ganska mycket. 3-4 dl x 2 för ett normalstort halvblod.
 
Jag har gått på detta:
http://www.ecuriemy.com/pblad/potatisprotein_fakta.pdf

Och uppfattar att det gäller vid utfodring sv rent potatisprotein. Ger man färdigblandat foder så lär tillverkaren ha maxgiva på förpackningen om det behövs.

Det blir ju ändå ganska mycket. 3-4 dl x 2 för ett normalstort halvblod.
Aha du har alltså inget riktigt belägg för det utan bara var en enskild foderproducent uppger.
Jag har som hastigast titta på några färdiga proteinfoder som jag vet innehåller pp. Alla har rekommendationer för utfodring som överstiger den rekommendation du hänvisar till. Så man får kanske ta den med en nypa salt allt om man väljer att tro på den vara försiktig vid utfodring av färdiga proteinfoder.
 
Potatisprotein:
Maxgiva / utfodringstillfälle är 30 gram / 100 kg häst efter tillvänjning i ca 2 veckor.
Max 2 utfodringstillfällen / dag med potatisprotein.
Jag har aldrig förr sett något om maxgiva på potatieprotein. så jag undrar var de uppgifterna kommer ifrån?
Eftersom det ofta ingår i proteinfoder så blir det ganska svårt att hålla koll på mängd och då också bara två gånger per dag.
Det där har jag också undrat över.
Eftersom Potatisprotein innehåller ungefär dubbelt så mycket protein som soja så räknar jag med 50g/100kg häst och utfodringstillfälle.
Jag har fodrat det och stundtals något mer utan problem på 3 olika individer.
 
Om du inte vill få upp MJ alls så hade jag valt potatisprotein, men det beror ju också på hur mkt protein som saknas eftersom det finns en maxgiva.
Jag satt och räknade för ett tag sen annars på olika färdigblandade tillskott och Krafft Muscle Up har högst kvot gsmrp/MJ på marknaden (av de jag tittade på) och också bland de billigaste sett till protein/krona.

Men du nämnde fullblod också? De kanske behöver få upp MJ också? Eller landar du ok i MJ med grovfodret?

Potatisprotein:
Maxgiva / utfodringstillfälle är 30 gram / 100 kg häst efter tillvänjning i ca 2 veckor.
Max 2 utfodringstillfällen / dag med potatisprotein.
Nej vi har inte fullblod, utan en extremt lättfödd halvblod/ponny-korsning.

MJ är ok med grovfodret nästan liten aning för mycket, bara proteinet som är för lågt. Han får idag Vimital Protein Complex + Brogaardens lucern mix och det täcker upp det låga proteinet i höet väldigt bra.
Tittade på Krafften men då blev MJ alldeles för högt. Samma sak med Granngårdens olika Proteintillskott.
 
Nej vi har inte fullblod, utan en extremt lättfödd halvblod/ponny-korsning.

MJ är ok med grovfodret nästan liten aning för mycket, bara proteinet som är för lågt. Han får idag Vimital Protein Complex + Brogaardens lucern mix och det täcker upp det låga proteinet i höet väldigt bra.
Tittade på Krafften men då blev MJ alldeles för högt. Samma sak med Granngårdens olika Proteintillskott.
Då är nog potatisprotein bra. Har du räknat på hur mkt du skulle behöva ge av det?
 
Aha du har alltså inget riktigt belägg för det utan bara var en enskild foderproducent uppger.
Jag har som hastigast titta på några färdiga proteinfoder som jag vet innehåller pp. Alla har rekommendationer för utfodring som överstiger den rekommendation du hänvisar till. Så man får kanske ta den med en nypa salt allt om man väljer att tro på den vara försiktig vid utfodring av färdiga proteinfoder.
Nej, men jag tar det säkra före det osäkra när jag ger rent potatisprotein. Ska dock mkt till för att man ska behöva ge mer än den rekommenderade givan jag läst så det blir lite av ett icke-problem iaf för mig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som hade fång för 4 år sen, inga återfall sen dess men en fånghäst är ju alltid en fånghäst. I år får man ju vara glad om...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Glimris
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 081
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 372
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp