Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag försökte kika igenom "vad har du ätit"-tråden och såna, men de innehåller inte riktigt det jag söker efter... Jag försöker få ordning på mitt ätande, men jag hatar att laga mat och är inte så förtjust i att äta heller.
Alltså vill jag ha tips på sjukt lättlagad mat, som är god och helst inte onyttig. Men heller inte "väldigt nyttig" som sallad, kalorisnål soppa, havregrynsgröt och sånt, för då trillar jag tillbaka i ätstörningens mörkaste hörn. Det ska alltså vara riktig, "normal" mat.

Nu äter jag mycket typ färdig pasta, ris och kyckling och sån mat. Så det ska vara väääldigt enkelt, även halv- och eventuellt helfabrikat är av intresse :angel:
Gärna veg/fisk/kyckling. Gärna inte potatis. Inga "konstiga" smaker eller konsistenser... Och lite roligare än makaroner och köttbullar :p
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Grytor! Visserligen kanske lite jobbigt att skära och bryna köttet/kycklingen, men i övrigt sköter det sig själv ;)
Steka kyckling och kött i ugn kräver inte heller någon större ansträngning.
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Jag har ofta vääääldigt kort om tid när jag ska laga mat och då måste det bli väldigt enkelt annars hinner jag inte :o
Ofta får det ta max 15 min.

Jag älskar kyckling och det gör jag ofta med lite olika variation. Men när jag har bråttom är grunden alltid densamma. Skär upp i småbitar så att de snabbt som attan blir genomstekta i stekpannan, sen häller jag på en klick creme fraiche, lite mjölk och möjligtvis en skvätt grädde om jag har det hemma. Smular i lite buljong, och kryddar med det jag känner för. Häller ofta i lite soja eller fisksås för smaken, lite sweet chilisås eller örter. Kryddar efter smak.
Oftast blir det ris till, eller pasta om jag är trött på ris. Jag är inte mycket för grönsaker, men om jag gör detta på jobbet så brukar jag skära ner en paprika och gör det lite mer som "minigryta".


En annan favorit när det ska gå fort är något färdigskivat tunt benfritt kött, typ ytterlår eller fjärilskotlett. Det går fort att steka är gott med vad som helst till. Just nu har jag fått dille på kalla såser typ youghurtsåser, aioli eller creme fraiche. Så himla gott på sommaren.

Det får inte ta lång tid, det får inte vara för många moment och det får inte bli för mycket disk :p


När jag har mer tid så gör jag gärna sånt som sköter sig i ugnen, gärna i gratängform med god sås. Jag älskar sås!!! :d


Det absolut viktigaste för mig när jag lagar mat är att jag inte behöver recept, för då blir det så tråkigt. Det ska vara så enkelt som möjligt och det ska gå att variera efter tycke och smak för dagen (eller efter vad som finns i kylskåpet). Och eftersom jag bor själv och ibland tvingas köpa mer än vad som går åt till en portion så gillar jag när det går att variera så att man slipper äta samma sak två dagar i rad.
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Kyckling i bitar (vi brukar ibland köpa färdiggrillad salladskyckling, bara och hälla i stekpannan då), wookgrönsaker och thai curry sås. Kort sagt i med allt i stekpannan och låt det fräsa tills kyckling och grönsaker är klart, koka ris eller nudlar till. Klart. Asgott! :d
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Jag brukar köpa frysta grönsaksblandningar, såna där med broccoli och morötter tex, lite qournbitar och kanske lite svamp. Sedan slänger jag lite av allt i en stekpanna, kryddar lite och när det är nästan färdigstekt så knäcker jag ett ägg över allting. Tar ca 5 minuter och blir (enligt mig) supergott.
Ibland om jag vill ha något mer så steker jag lite rösti också, som såklart köps färdig och fryst ;)
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Tänk att du pratar med tjejen som levt på frukostmat i några år typ... Mina matlagningskunskaper sträcker sig ungefär till pannkakor.

Tips på enkla grytor? Vad äter man till, eller äter man bara gryta?
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Det låter som att vi har liknande krav/önskemål på matlagning! :D
Tack för tips om hur man kan tillaga kyckling också, låter enkelt nog.

Något tips på gratängformsmat?
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Tack för det enkla receptet också!
Jag är inte helt säker på att thaisåser är min grej dock... Kan man kanske ha nåt annat istället?
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Vad "gör" ägget då? Alltså hur blir det om man knäcker det över den blandningen? :p Jag är lite skeptisk till "bara" ägg, så det beror på hur det beter sig sas. Annars lät det också som nåt att prova, enkelt och snabbt :)
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Vad "gör" ägget då? Alltså hur blir det om man knäcker det över den blandningen? :p Jag är lite skeptisk till "bara" ägg, så det beror på hur det beter sig sas. Annars lät det också som nåt att prova, enkelt och snabbt :)

Jag rör ihop det med allt det andra, och jag tycker att det gör att det känns lite "saftigare". Framförallt qournbitarna kan lätt bli lite torra annars.
Såhär kan det bli att se ut. (Fast ofta har jag lite mer grönsaker och ingen rösti och då tänker man knappt på att ägget är där)
DSC_0035c_zps0902ce6b.jpg
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Det kan man säkert, någon pastasås kanske?
Funkar ju att ha pasta till också om man vill det.
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Ah okej, ser inte så farligt ut som jag föreställde mig! Då kanske jag ska prova det också nån dag.
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Köp en burk pesto, cocktailtomater, pasta av valfri sort, kyckling/quornbitar. Frivilligt: pinjenötter eller cashew, samt broccoli.

Koka pasta, skölj i kallt vatten. Blanda i Peston och cocktailtomaterna. Stek kycklingen/bitarna med någon grillgrydda eller liknande. Blanda i pastan. Koka ev. broccoli och blanda i, samt pinjenötter/cashew.

Vill man lyxa till det passar det även att servera med stekt halloumiost! Mmm..
Ät och njut!
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Typ sån färdig kyld pastasås? Isåfall kan det gå, då är det enkelt nog... :angel:
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Blir typ som en kladdig variant av kycklingsallad..? Låter ganska gott hursomhelst! Ska det vara vanlig grön pesto?
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Jag tror till och med att det redan ligger en hel del frysta grönsaker i frysen, så det är nog bara att välja och vraka :D
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Ja :)
Finns massor med färdiga som bara är och värma.

Dessa färdiga såser som man ska ha till lax är smidigt också.
Bara att lägga lax i en ungsform, hälla på såsen och in i ugnen. Koka potatis eller nåt till. Smidigast är att köpa dem är förpackningarna med fyra laxbitar i.
 

Liknande trådar

Mat Jag har fobi för att äta "ny" (för mig) mat. Listan på vad jag inte äter är låååång och jag vill försöka göra nåt åt det. Det jag äter...
2
Svar
25
· Visningar
2 244
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 234
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ställde mig på vågen häromdagen. ... (Tänk att en sådan liten handling kan få såna följder...) Det visade sig att jag hade gått upp...
2
Svar
29
· Visningar
4 997
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 577
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp