Skithö - använda till vad?

Milene

Trådstartare
I foderkrisens spår tänkte jag hamstra lite och köpte in 4 ton hö av en leverantör jag aldrig använt förut. Och.... höet är bara skit :wtf: Mögligt på utsidan och dammigt på insidan.
Undrar om nån har något tips om man kan använda det till nåt, eller om det bara är att elda upp det..? Otjä
 
I foderkrisens spår tänkte jag hamstra lite och köpte in 4 ton hö av en leverantör jag aldrig använt förut. Och.... höet är bara skit :wtf: Mögligt på utsidan och dammigt på insidan.
Undrar om nån har något tips om man kan använda det till nåt, eller om det bara är att elda upp det..? Otjä

Du har höns va? Jag lägger ut halm i utegården, speciellt när det är regniga höstar/våren när snön smälter och det är slaskigt. Det sparar underlaget lite samt ger hönsen något att göra. Nu har jag inte fyra ton dock ;)
 
Reklamera?
Annars hade jag försökt få sålt det till en kobonde, en del har ju värre kris än oss.
Beroende på hur "illa" det är.
 
Du har höns va? Jag lägger ut halm i utegården, speciellt när det är regniga höstar/våren när snön smälter och det är slaskigt. Det sparar underlaget lite samt ger hönsen något att göra. Nu har jag inte fyra ton dock ;)
Bra idé! Men blir inte hönsen sjuka av möglet???
 
Reklamera?
Annars hade jag försökt få sålt det till en kobonde, en del har ju värre kris än oss.
Beroende på hur "illa" det är.
Köpte det i andra hand, skickade ett bud att kolla höet och budet tyckte det verkade ok, det som hen kollade. Så jag får se det som läropengar...:crazy:

Korna blir väl också sjuka av dåligt och dammigt hö, typ kvickdrag?
 
Min bonde slog "skithö" som han skulle ge bort som strö till tjurar. Dock är nog den hygieniska kvalitén hög.
Funderade på strö i lösdriften men vågar nog inte. Är rädd att mögelsporer och damm virvlar upp eller hästarna äter det ändå.
 
Jag vet faktiskt inte hur känsliga korna är, och bönderna har ju betydligt mindre marginaler än vad vi har (oftast).
Surt, men ja, det får nog bli läropengar. Jag tänker mest att har du lagt ut en halv förmögenhet så hade du kanske kunnat få tillbaka allt eller delvis så hade det vart fint. Vi har fått betala en förmögenhet för vårt hö..

Jag hade inte lagt in det som strö, då kan man lika gärna fodra med det. Är det mögligt hade jag inte lagt det till hönsen eftersom de har känsliga luftvägar.
 
Viktfoder kanske det fungerar som annars? Extremt stor brist även där men det beror ju förstås på hur dåligt det faktiskt är. Annars duger det alltid att elda med för någon bonde. Vet ett par som fått betala upp till fem gånger normala priset för eldningshalm i år så det går antagligen att sälja och få lite pengar för i alla fall.
 
Viktfoder kanske det fungerar som annars? Extremt stor brist även där men det beror ju förstås på hur dåligt det faktiskt är. Annars duger det alltid att elda med för någon bonde. Vet ett par som fått betala upp till fem gånger normala priset för eldningshalm i år så det går antagligen att sälja och få lite pengar för i alla fall.
Viktfoder?
 
Tack för alla svar!
Hönsen fick en hyfsat ok tofs att greja med. Resten sparar jag ett tag ifall vi ska fylla upp nånstans när det blir lerigt. Det som blir över eldar jag upp, vill inte lägga ut det som viltfoder heller, även om det varit en god idé om det bara var damm.

Har fått lite input iaf, tack så mkt!:)

Och kommer nån på nåt mer så skriv gärna! :)

Milene
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 167
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hej, Undrar om någon har något tips för att få hunden att sluta äta gräs i spåret. Kör personspår och när hon koncentrerar sig är hon...
Svar
5
· Visningar
852
Senast: Milowe
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
37 932
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 465
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp