Skithö!!!

Salandge

Trådstartare
Helt otroligt men ännu en gång har bonden jag hyr stallplats av misslyckats med årets hö... Trots att det varit KANONVÄDER här uppe i norr hela sommaren. Själva värdena på höet är jättebra, men den hygieniska... :( Vattna höet är bara förnamnet.

För det första så sänker han ner hövändaren så lågt att en massa jord dras upp och blandas i höet :mad: och sen när höet väl är inne så har han knappt på fläktarna alls! :mad: :mad: Köpa eget hö och fodra med vill han inte att vi gör, inte så att han säger nej, men det finns ingenstans att förvara det och han vägrar dra ner på stallhyran även fast men inte tar av hans hö... Till på köpet finns inget annat stallaltervativ häromkring! Gaaah, jag blit tokig! Som tur är brukar han också ta in ensilage som håller fin kvalitet men några sådana balar har jag inte sett till ännu... *hålla tummarna o vänta*

Det blir väl till att ta lån :crazy: och köpa eget om inget annat kommer upp... eller ta sitt pick och pack och flytta! Men var??
 
Ungefär samma problem här, fast här är det kvaliten som är skaplig (inget damm eller mögel) men värden som är neråt :smirk: väggarna. Det har vart bra väder här också men det är så slöa bönder här så dom väntar för länge.
:devil: Det som man blir så arg på är att dom tar samma pris ändå och det borde vara lag på att de som säljer hö står för höanalysen :devil:
Så det blir lusern som gäller i vinter...
 
Säg till honom att han får stå för veterinärkostnaderna om/när din häst börjar hosta...
 
Det är lite botulismvarning när det är jord blandat i höet...
 
Står lite i samma sits som du :(
Höet är väl i o f s ok intaget men för blött och det finns ingen tork...
Tänker dock säga att de antingen får kasta ut höet och att vi köper in eget eller också flyttar jag, frågan är väl om man kan anse att uppsägningstid gäller om jag står i ett stall där min häst inte kan få sitt matbehov tillgodosett?
mvh Maria
 
Fy fabian vad tråkigt.
Själv har jag haft tur med höt varje år.
Kom i håg ett år då det regnade hela hösten då blev det mögel på sidorna av en del balar.
Men höt var fint då vi köpte det.Nu lägger jag halm längsmed sidorna på skullen samt halm ovanpå höt.
Hoppas du får tag i bra hö.
När sådant händer är det inte roligt.
MVH Strumpan
 
Har också problem med höet på mitt stall... :(
Rundbalar som inte fick torka ordenkligt... det ångade om det... inget man vill ge sin häst.. d e ju direkt farligt... :mad: inget annat hö hade vi heller... fick gå och repa hö så att hennes stråbehov skulle täckas... ett jävla skitgöra... :mad: men vad gör man inte för sin häst... värdena på höet är så otroligt dåligt också... men nu efter mycket om och men har d öppnat en ensilagebal... från förra året visserligen... emn den är ju i alla fall ok...
 
-Helt otroligt men ännu en gång har bonden jag hyr stallplats av misslyckats med årets hö... Trots att det varit KANONVÄDER här uppe i norr hela sommaren.
-och sen när höet väl är inne så har han knappt på fläktarna alls!
SLUT CITAT:

Men om det nu var kanonväder så behövs väll inte fläktarna??? dom använder man när höet är blött eller fuktigt och måste torkas...
Dammigt hö beror på något helt annat...
morzan
 
Nej du. Låter man inte höt torka 5-6 dar ute med fint väder så behövs eftertorkning.
 
Varför ska bonden stå för vet kostnaden? Han säljer en vara och det är upp till den som köper att acceptera..Antingen köpa annat eller flytta.
Jag vet själv hur det är då vårat hö inte är det bästa,och vi står också och betalar full stallhyra,men har fått tag på eget hö som vi får hämta typ varannan vecka och ha liggandes i transporten,då vi inte får lägga det nånstans..
 
Det var just delen om att de var tvugna att använda hans hö som var problemet. Dessutom har jag varit med om en häst som blev kraftigt sjuk (utvecklades till kronisk bronkit) pga att boxgrannarna åt dåligt hö!
 
Pappsen har varit bonde hela sitt liv oh nu jobbar han på ett stort jordbruk och han har alltid haft kanonhö. Enligt honom ska fläktarna gå istortsett dygnet runt oavsett hur torrt höet varit när det tas in och oavsett vilket väder det är, minst en vecka. Annars blir höet "lobrännt" som han säger på bondska, höet blir liksom "mjukt och varmt". Vet inte riktigt hur jag ska förklara det... :smirk: Eftersom han hållt på med detta hela sitt liv tror jag på vad han säger!

Att framföra kritik ang höet till bonden är som att hälla vatten på en gås... Fanns det andra stallalternativ skulle jag ha flyttat igår! Som tur är brukar bondens ensilage vara bra, det är bara att hålla tummarna...

Får väl köpa eget hö, förvara hemma och köra en bal till stallet varje dag! :D
 
Jo,men hon har skrivit att han inte vill,men inte egentligen sagt nej.Det är precis samma sak hos oss,och hur man än vänder och vrider på det hela så är det upp till mig som köpare att acceptera det hela eller komma på en annan lösning.Han kan ju inte tvinga någon att mata hästen med dåligt foder,däremot så kan han ta full stallhyra trots dåligt hö och även man väljer att köpa eget.Pratar som sagt av egen erfareneht,då vi sitter i precis samma situation,men har valt att åka och köpa ofta och låta det ligga i transporten istället,(vi får inte heller lägga indet någonstans) som får stå på gården.Det blir en "dyr" vinter.Men i övrigt så väger fördelarna upp det hela och vi stannar tills vi hittat ett bättre ställe isåfall.
 
Vet precis hur det är,och vi hoppas också på att hösilaget är bra.Hoppas att det löser sig.
:)
Det är rätt mkt trixande med att köpa eget och inte ha nånstans att lägga det,jag vet.Vi har som jag skrev i annat inlägg,vårat liggandes i transporten och får hya släp när och om vi ska iväg nånstans.. :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 430
Senast: ufot
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 025
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen...
2
Svar
30
· Visningar
6 023
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp