skitig utrustning som säljs

palle

Trådstartare
Varför i hela världen kan folk inte tvätta sin utrustning. Speciellt om ni säljer sakerna.
Jag är nu så trött och förbannad på att alltid behöva tvätta andras skitiga utrustning som jag köpt.
Det jag köpt i sommar har varit skitigare än någoot annat jag sett.
Speciellt olika benskydd.
Betalar man upp till 700:- för benskydd, tycker jag inte att man ska behöva ägna flera dagar åt tvätt och lagning. Speciellt som säljaren sagt att grejorna är mycket lite använda!
Nu senast påstod säljaren att benskydden inte var använda. Något så skitigt vill jag inte ens ta i.
Och då skulle dom vara oanvända!!
En sadel jag köpte som grå, blev svart när jag gjort rent den!!!

Men jag måste få tacka Sunnan för den fina och rena sadel jag köpte av dej.
Och Lena B, det underbara ländtäcket ligger här bredvid och bara väntar på kylan.

Tur det finns några som vet vad renlighet är.

Åter till ursprungsfrågan:
Hur f. :devil:.n kan man med att sälja skitig och trasig utrustning????
 
Jo man kan ju undra... :crazy:
Har sett begagnade täcken och sådant som folk har lämnat in för försäljning på en hästaffär, och många dessa har varit väl inrullade i lera och fulla med hästhår...
Sadlarna tycker jag oftast ser rätt välputsade ut(i alla fall dom jag har sett) däremot är många begagnade som hänger till försäljning mer eller mindre trasiga. Vissa är mer trasiga än hela för sjutton... :confused:

Sedan så kan man ju undra varför man lämnar in gamla använda rotborstar och hovkratsar mm. till försäljning.
Det förstår jag faktiskt inte alls.

(oj nu kom jag lite utanför ämnet :o )
 
Jag tycker att det är självklart att pusta/tvätta grejerna innan man säljer dem, det gör alltid jag.

Får man verkligen sålt ett skitigt täcke? Jag skulle då inte köpa ett.
 
Jag skulle aldrig sälja något smutsigt heller...dålig stil :mad:
När jag sålt täcken har jag borstat dem och tvättat dem, man ska ju sälja det i ett skick som man själv blivit glad över. men idioter finns det alltid..tyvärr :smirk:
 
Kan inte annat än hålla med... :crazy: Skulle aldrig få mig för att sälja läder som var osmörjt eller tex täcken o schabrak som var otvättade... :crazy: Men tyvärr så gör ju folk det... :smirk:
 
ohhhhh

jag blev alldeles stel, trodde det var min sadel som var så skitig att den frst var grå men sedan blev svart....

så phuuu tack för att du skrev att "min sadel iaf var halvren...

den var ändå mycket skitigare än jag hade velat, men jag hade inte riktigt tiden att tvätta den...

Så jag brukar vara ordentligare :o

kram
 
Jag har köpt massor otvättade och oputsade saker, MEN det har dom sagt och det tycker jag är helt OK.
MEN när dom säger att det är rent och nytvättat så skall det vara det också :mad:
 
Jag personligen skulle mycket väl kunna tänka mig att sälja skitiga och trasiga grejer för att bli av med dem. Men då skulle jag tala om det för den blivande köparen, och dra av ordentligt på priset förstås.

Själv har jag massor av grejer som bara ligger och väntar på att jag ska få tid att göra iordning dem för försäljning, men det blir ju aldrig av... Samtidigt tror jag att det finns en del folk som gärna skulle ta på sig att fixa grejerna om de fick dem billigare.

Men som sagt - det gäller att vara ärlig med skicket på grejerna så att köparen kan välja!
 
täcken kan ju vara lite knapriga att tvätta om man är som mig tex; en vanlig innackordering i ett litet stall.
Det finns ingen tvättmaskin och det är förbjudet att tvätta hästtäcken i bostadsföreningens gemensamma tvättstuga.

Det kostar 200+ att lämna in ett hästtäcke på tvätt....

Men läderpodukter är det ju som du säger. De är lätta att putsa av
 
Tur att man har en mattvättmaskin som alla på området får använda :devil:
Där tvättar jag mina täcken :angel:
 
Sunnan, läs ordentligt. Jag skrev att den sadel jag köpte av dej var: REN OCH FIN.
 
Eftersom jag nu, mot min vilja, blivit en hejare på att tvätta och laga dyra och halvdyra olika hästprylar, skulle jag vara intresserad av att köpa prylar billigt som jag och säljaren VET är skitiga och lite trasiga. Istället för att bli lurad.
PMa gärna och säj vad du har.
 
Jag skulle aldrig sälja skitiga eller trasiga grejer. Tycker dels att det är ohövligt och dels tror jag att man får ut mer för grejerna om man säljer dem rena och man vill väl tjäna så mkt som möjligt när man säljer grejer? :confused:
 
Det är himla trist. Man förväntar sig ju inte att få sitta och skrubba sakerna flera dagar.

Fast däremot tex regntäcken vill jag hellre att dom borstar av så gott det går istället för att tvätta, eftersom ofta blir regnskyddet sämre om man tvättar dom flera gånger. Men det ska inte behöva vara massa lera och tovor av hår kvar för det...
 
:bow:

Ett räkneexempel: Jag köpte ett bucas regntäcke m flece till min tjej för 1295.-. Det var stort i storleken, men jag tänkte att: det går nog! Icke! Hon fick tokskav efter två dagar samt att det satt på tok för hårt i bogen efter en dag i hagen. Sista användningsdagen passade hon på att rulla sig. :devil:
Okey, om jag ska lämna in detta täcke på tvätt kostar det mig 200.-.
Jag kan sälja det för max 600-800.-. På det drar vi bort 200.- för tvätt: Kvar blir 400-600.- som jag får i handen. Min förlust blir mellan: 895.- och 695.- Det är mycket pengar i förlust för en student! Pluss då att jag måste köpa mig ett nytt regntäcke!

Slutsats: Jag tvättade inte täcket innan jag lämnade det till butiken för försäljning. Jag försökte förtvivlat borsta det så rent det bara gick. Höll även på i en timme med att försöka få bort allt hår från flecen. Ändå vet jag många av er som skulle säga att jag "slarvat" när jag gjort rent täcket!

mvh :bump:
 
Jag tycker det verkar vettigt som du gjort.
Hår är J**ligt svårt att få bort.
Det försvinner ju inte ens om man tvättar det i maskinen.

Jag tycker ändå det syns om man försökt borsta bort så gott det går, jämfört med om man inte gjort nåt alls.
 
för folk som är villiga att betala mer köper nog hellre ett sprillans nytt täcke från affären. (det skulle jag iafl ha gjort även om det inte spelar så stor roll. Det sitter mest i huvudet)

Ett använt täcke är alltid ett begagnat täcke = man betalar inte (vill inte) lika mycket för det som för ett nytt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 992
Senast: Buck
·
Utrustning Jag slösar alldeles för mycket pengar på utrustning till mina hästar, MEN nu har tom jag sett för mycket!!!! Satt och tittade runt...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 365
Senast: prallan
·
Hästmänniskan Alltså när ni överlåter en häst; säljer eller lämnar på foder, och utrustning ingår? Det har hänt mig inte bara en gång att man fått hem...
Svar
17
· Visningar
2 135
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 685
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp