Bukefalos 28 år!

pepp

Trådstartare
Bokstavligt talat.
Sen i tisdags (eller måndag) så har min mage lagt av totalt. Jag kan äta och så, men några minuter efter så rinner allt ut bakvägen. .. :eek:

Spelar ingen roll vad jag äter utan det gäller all mat.
Vad kan jag göra? Försöker dricka mycket vatten med salt, socker och citron.

Har tyvärr inte tillgång till ett apotek förrän imorgon då jag ska försöka hitta vätskeersättning.

Känner mig helt ok pigg ändå trots omständigheterna. ..
 
Ring 1177, där kan du nog få bra råd. Det är ju trots allt ganska länge du haft så här.
Vätskeersättning kan du göra själv.
Vätskeersättning

Använd måttsats och följ receptet noga eftersom proportionerna är viktiga.

  • 1 liter vatten
  • 1/2 tsk salt
  • 6 tsk vanligt socker eller druvsocker.
Koka upp vattnet. Tillsätt ½ tsk salt och 6 tsk vanligt socker eller druvsocker.

Kyl ned vätskan snabbt och förvara i kylskåpet i en burk med lock.
 
Arg mage är aldrig roligt. :(

Drick inte bara vatten, kan du få tag på resorb är det bra. I nödfall kan även samarin hjälpa.
Om du kan, ät "vit" mat som ris, vit fisk, smörgåsrån och vitt bröd. Och Proviva!

Blåbär är också bra, tänk på att det är de "riktiga" blåbären som gäller, inte de odlade med vitt kött.
Blåbär som är eller har varit uppvärmda är bra mot diarré eller allmänt lösa magar. Blåbärssoppa, blåbärssaft och torkade blåbär är bra då. Färska blåbär är däremot bra mot förstoppning
 
@whwycd och @Blueberry

Ska tillägga att jag för tillfället befinner mig i Spanien. Vi ska försöka åka och leta efter ett bra supermarket imorgon när vi ska vidare. Kan inte äta vitt bröd osv då jag är glutenintolerant... glutenfria saker är sällsynta här ;)

Tack för tipsen!
 
Ajaj, jag vet lite hur det är att ha en för djävlig mage, känner sympati :( såg att du är utomlands, det är ju möjligt att din mage protesterar pga den utländska maten även om du kanske försöker äta så "svenskt" som möjligt :meh:
 
Ajaj, jag vet lite hur det är att ha en för djävlig mage, känner sympati :( såg att du är utomlands, det är ju möjligt att din mage protesterar pga den utländska maten även om du kanske försöker äta så "svenskt" som möjligt :meh:

Jo så är det nog. Maten här är inte ok nånstans tyvärr. Jag längtar efter hemlagad, hälsosam mat :D

Pojkvännen har varit o pratat med restaurangen här nere och dom skulle ordna med vitt ris åt mig!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 629
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Är det någon som har ett recept på att göra en egen slicksten? :) Jag har tidigare haft en köpt slicksten med lakritssmak för när...
Svar
5
· Visningar
2 975
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 728
Senast: Egonson_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 217
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp