Skitsele=skitbra med denna metod!

_L_

Trådstartare
Hehe detta kommer väl att reta vissa... :angel:

Men jag tror att om man köper världens billigaste och enklaste sele och gör så här så blir den faktiskt rätt bra!

Först sätter man dit en däckelgjord om det saknas.
Sen tar man och sätter ringarnas läderremar i en längre rem som man fäster brevid den första remmen, över nacken.
Eller:
Vänder på bukgjorden (som redan sitter i ringarna) och lägger den över nacken!!
Nu har man en lös brösta. Och om man går till närmsta biltema eller liknande hittar man spännband som lätt kan sys om till draglinor!
Till däckeln köper man ett underlägg eller syr ihop något ca mått 60-100cm lång och 10-20 cm bred av skumgummi.
På däckeltamparna sätter man skakelremmarna, kan bli lite trångt då man trär i båda remmarna i samma spänne. Där trär man i skaklarna.
Baksele kan man köpa rätt billigt på lillhastenistav.se om det gäller hästar. Till mindre ponnyer vänder man på en travbrösta!

Ja nu har jag ju inte provat detta så hur det exakt fungarar ska jag låta vara osagt.
Det jag ändå rekomenderar är att spara lite pengar tills man har råd med en riktig sele! En prisvärd sele komplett kan man köpa för minst 2300 kr och då vet man ju att allt håller, fungerar och ser lite bättre ut! :crazy:

Mvh Lisa :p
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

haha, har du haft tråkigt? :rofl:
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

för oss stackare som inte kan sy då, eller ens äger en symaskin :) då blir det genast lite dyrare!

Väntar fortfarande på den där skitselen med bara en gjord som gullan skulle bygga, du kanske redan har överträffad henne Lisa? Eller har du knyckt hennes idé? Kanske borde ta patent.

/jenny
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Men frågan är om det är värt att lägga ner massa pengar och framför allt tid på att bygga om selen. Det borde ju kosta lika mycket som en bättre billig sele.... Men å andra sidan jag är ju en sån som heldre lägger ner lite mer pengar och köper kvalite, och får nåt vettigt hållbart som håller många år...
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Hejsan!

Jo jag hade tråkigt en kväll och satt o ritade och funderade! :D

Jo och jag vill se den som inte kan ta en grövre nål o tråd och sy för hand!! Det har jag gjort på draglinor o om man nöter lite här och där blir det starkt! :D

Jo men detta är ju inte så kostsamt!! Och såån lång tid tar det inte heller, säger jag som är rätt händig! :D

Om man köper börjes skit bröstsele 900 kr+ selunderlägg 90 kr och sen köper biltemas spännband för 30 kr o syr om lite (handsy :D) + en bakåtvänd travbrösta för sisådär 120 kr(gäller miniponny :D) så blir det inte så dyrt! :D + 320 för baksele för häst dårå!

JOGOHORMLSCPC.jpg


Jag kan ju tala om att jag provat att att sy om spännband, vänt på travbrösta (shettis) och trätt skakelrem på däckeltamparna och det fungerar bra! :D

Mvh Lisa
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Menade du att man skulle ha en travbrösta som baksele?
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Ja!
Den har ju bara en rem över rumpan då men jag fixade dit en till och den fungerar utmärkt!
Köpte börjes kortbrösta i storlek full för en 160 kr förut.
Nu såg jag att de hade i ponny storlek för 118 kr och jag tror att den kan passa en liten mini om man har ringar på skakeln! Har mailat och frågat om längden på den.

Mvh Lisa
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Ahh, det var faktiskt smart! Jag har f.ö också en idé om hur man kan få billigare selar att funka, men det involverar inte direkt något hemmasnickrande ;)
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Nog för att det kan vara en kul grej, men helt ärligt, all den tid man lägger ner, blir till slut ett ganska fult hemmabygge, som aldrig kan bli bättre än originalet.

Om kortbröstor från börjes kan jag bara säga att de är för smala för att verka som bakselar, du måste lägga lite mer än 160 spänn för en bra bredbrösta. min kostade 600.
Sen behöver du specialtråd för att sy i nylondraglinor, själv hade jag inte litat på dem och snyggt blir det inte. Finns även risk för brännsår om nåt skulle gå snett.

Om jag räknar lite på material blir det minst 1260 spänn, plus en massa mätande, syande och tidsödande. säg att du har 100 spänn i timmen, då tjänar du på att köpa en lädersele för 2500 MED huvudlag, tömmar och allt matchar och håller! Nu undrar man ju hur de som syr en sån sele kan tjäna nåt på den?

Nä du lisa, det är en kul tanke, men varför inte spara ihop 1260:- till och köpa sig riktiga grejer?

Jag har faktiskt sytt en baksele, det var jättekul, men öljetter är inget man ska använda till körning :) Nån som vill köpa den?
/jenny*
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Hej!

Det behöver int bli fult! :D
Jo de är kanske smala men vad jag sett på höök så är den bakselen (950kr) bara lite bredare och inte stoppad, för stor häst.
Kan du inte säga hur bred en baksele till en shettis och till en häst bör vara? Hur bred är din?
Detta är nog inget man bör köpa utan är väl mest om man redan köpt och vill köra utan att vänta x antal år/månader på lön, om man öht har nån. :crazy:
100 spänn i timmen!?! Dom har ju in ens tankar dom köper ju rätt av ju! Vad det än kostar! :D
Jag har levt x antal år utan pengar, jorå hästen överlevde:) nä men vi hjälptes åt och fick råd med det viktigaste såklart.
Jag vet att i hästvärlden så har penngar en mycket mycket stor roll. Många har faktiskt hästar och lever i mer eller mindre överklass.
Det finns visst mindre plast för till mindre rika människor. "Ska man ha häst ska det kosta" tycks många tro.
Visst om man äter för en sisådär 5 kr kg, skos, försäkras och vacineras+topputrustning mm så blir det dyrt.
Men dom hästar som inte är försäkrade, vaccinerade, får äta det som bjuds, verkas lite då och då kan se lika fina ut som vilket häst som helst. :D
Nä men så länge man gör så att hästen mår så bra den bara kan.

Mvh Lisa
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

_L_ skrev:
Sen tar man och sätter ringarnas läderremar i en längre rem som man fäster brevid den första remmen, över nacken.
Eller:
Vänder på bukgjorden (som redan sitter i ringarna) och lägger den över nacken!!
Nu har man en lös brösta. Mvh Lisa :p

Ursäkta, har åkt tåg hela natten och funkar kanske inte riktigt i skallen, men jag fattar inte?

Och en annan sak - när man sätter skakelremmarna i däckeltamparna, hamnar inte skaklarna "under" "bukgjordscirkeln" då? Blir inte det konstigt?
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Ha ha jag vet ett bättre sätt. Ta en hoppbrösta, sätt dit en täckes gjord och vipps så har du en sele. :idea:
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Nä man tar en westernbrösta lite grimskaft o sen ä de bara å köra!! :bump: :banana: :rofl: :p :cool: :devil:

//Lisa
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Och sedan fäster du gjorden i samma tampar, precis som vanligt?
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

Hej!

Däckelgjorden håller ju fast däckeln där har du en gjord. Sen vill man kanske ha en gjord till så att skakelhållarna inte rör sig allt för mycket ja då sätter man dit en rem till, men det måste vara lång! Fast om man har tur kan ju den gammla remmen med ring på passa.
Eller så gör man som jag :D ;köper en bukgjord(trav, se bild) och klipper av däckelremändarna så att gjorden passar på dom. Sen är det byglar på var sida på bukgjorden där man ska sätta en mindre rem och den kan då gå till skakelögglan!

6160.jpg


Mvh Lisa
 
Sv: Skitsele=skitbra med denna metod!

ni kronglar till det liiiiiiite om man säjer så. hur hade du t.ex tänkt sätta fast den yttre remmen så att skaklarna inte rör sig?
 

Liknande trådar

Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
5 888
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp