SkitVista!

tanten

Trådstartare
Och dumma dumma SIBA.....

Har letar dator ett ag. Fick ihop slantar strax före jul och gav mig ut och letade. Hittade en bra på SIBA och det var ok med både pris o annat. Plus att försäljaren var söt .... Priset var ett par tusenlappar lägre än motsvarande i andra butiker i den staden, samt i min hemstad.

Fanns ett stort ABER dock - den hade Vista och jag är övertygad om att jag ska ha Windows 7.

Nåv'äl - inga bekymmer, säljaren lovade att det bara var att höra av sig till Packad Bell så skickar de gratis en Windows som jag får installera själv. Inget jag drömde om, men ok - för det priset så....

Nu visar det sig att det inte går att uppgradera gratis eftersom jag har Vista Basic istället för Premium eller högre...

Ringt Siba och gnällt, och de kommer att ringa upp mig. Troligen efter mellandagshysterin.

Under tiden SLÅSS jag med den sega datorn. Morr.

Upptäckte ytteligare ett irritationsmoment idag. Skrev ett långt mail som jag ville stavningskontrollera.
Det finns ingen svensk ordlista i Vistas mailprogram!!!

Det är aaaaaningen deprimerande att denna nya dator med så mycket minne inte är ett dugg snabbare än min gamla häck som är köpt nån gång vid millenieskiftet.....


Jag skyller allt på Vista :devil: :mad:
 
Sv: SkitVista!

...och nu har jag pratat flera gånger med både PAckard Bell och Siba.

Min nya dator går inte att uppgradera till Win 7 eftersom jag bara har Vista home basic så jag måste köpa op.sysemet och det kostar 1900!!

Alternativt byta in den dator jag köpt, lägga 1000 emellan och få det jag trodde jag redan hade - en ny dator med Win 7.

Siba är såååå ledsna. Det bör de vara. Jag får åka bil i en timme för att lämna tillbaka lådan och står på noll igen. Ny runda runt butikerna...

fanfanfan.

Jag har haft egen dator sedan mitten av 80-talet och aldrig tidigare haft detta krångel.
 
Sv: SkitVista!

Trist att bli drabbad förstås, men låter som business as usual för Siba och övriga sådana kedjor; säljarna (i allmänhet, finns väl undantag även om jag ännu inte stött på något) har absolut ingen koll på någonting som inte står på deras fusklappar. Om de ska tipsa om sådana saker borde de ha koll på att det bara är för Home Premium, Business och Ultimate.

Men se det från den ljusa sidan: om datorn var så slö som du säger var den nog inget bra köp ändå. Vista är, contrary to popular belief, inte slött. (Well, om man inte försöker köra det på en Atom med 512 MB RAM eller något, men då får man skylla sig själv.)
 
Sv: SkitVista!

Ny runda runt butikerna...
Det finns bra nätsajter med om du skall ha en bra dator till ett bra pris.
Komplett (alltid mitt första val) och Dustin kan jag rekommendera dig.

Butikerna rear ut gamla datorer. Gör en jämförelse med t.e.x Komplett så förstår du vad jag menar.
 
Sv: SkitVista!

fast komplett och dustin kan vara tusenlappar dyrare än andra på vissa varor..

således är det rekommenderat att hålla koll på prissajterna såsom prisjakt, pricerunner.. där kan du speca din kravlista för din dator och få fram alla träffar som matchar.

jag antar att det är ica-personalen som extraknäcker på elkedjorna, de har nämligen ungefär samma kunskap om elektronikvarorna.. men vad ska man säga? med tanke på hur fort marknaden förändras och saker kommer så förstår jag att det är svårt att hålla sig ajour, omän jag tycker intresset borde finnas när man söker sig till denna typ av affärer, men icke.
 
Sv: SkitVista!

Jo frågar man om prestanda och ljudkort mm ser de bara förvånade ut, tur att jag kan läsa själv;)
Jag är nöjd med mitt Vista, datorn är inte alls slö, har dock stängt av vissa funktioner osv.
 
Sv: SkitVista!

Fast sen är ju frågan om man vill riskera att förlora mer pga att man inte fick varan man beställt (inte menat att alla andra är bedragare, men omdömen kan hjälpa ibland)
 
Sv: SkitVista!

Jahapp. Nu har jag en annan dator.

Köpt på expert den här gången. Men nog är det läge för den gamla kära *hand å panna* igen....

jag lämnade tillbaka burken till en snäll men generad ung säljare och fick mina pengar i handen. Körde runt till ett antal andra butiker och hamnade till slut på Expert som hade en låda jag kunde tänka mig. Mer minne än i den förra, men sämre grafik. Men va fan - jag jobbar ju ändå mest med text... Billigare också.

Näväl. jag frågade nogsamt om det fanns tangentbord och mus med i paketet i lådan - vis av tidigare erfarenheter, där säljare upplyst att det tillkommer. Så också här. Den kvinnliga lite snipiga säljaren sa att det fick jag köpa till.

Så jag betalade och tog med en mus också och tänkte att det gamla tangentbordet får duga.

Kommer hem, packar upp, och sic! där i paketet finns både tangentbord och mus. Suck

Messar dotter och meddelar att hon just skaffat sig en trådlös mus till sin lap.....

Nästa överraskning - monterar och startar. Upptäcker att Windows 7 home premium inte har något mailprogram!!!

Va faaaan på ren svenska!! hittills har jag bara hittat att man kan läsa mailen via något hotmail-tjafs. Grrrr. Jag vill ha mina mail hemma på min dator, inte ute i cyberrymden.

Tänk att det ska vara så svårt att få vad man vill ha. Jag hade inte ens tänkt tanken att det inte skulle finnas ett mailprogram med i Win 7!!!
 
Sv: SkitVista!

Windows Mail, och flera andra program, har bytts ut mot delar av Live-paketet. Får hämta Windows Live Mail själv på hemsidan. Om det är förbättring eller försämring får vara upp till var och en.
 
Sv: SkitVista!

:rofl::rofl::rofl: Ursäkta, menar inget illa men herregud! Inget mailprogram???? Måste vara en karl som släppt igenom den plattformen...en tjej hade ALDRIG släppt ut en plattform utan mail!:D
 
Sv: SkitVista!

Klart det är en karl; standardfärgschemat är ju inte rosa. (När vi ändå håller på med fördomar...)

(lite snabbt)
Hur mycket eller lite som ska följa med operativsystemet verkar vara en ständig källa till debatt.

På ena sidan finns de som föredrar använda de program de själva valt, och därför gnäller på att så mycket extra de aldrig använder följer med. (Intressant nog ungefär samma typ av folk som hävdar att det är en fördel för t.ex. Ubuntu jämfört med Windows; att det mesta en användare behöver finns med från början. Go figure...)

På andra sidan finns de, som här, som vill ha så mycket som möjligt med från början. Just i det här fallet håller jag dock med om att det var lite dumt; borde i alla fall funnits information om var man hämtar de extra programmen när man startar upp första gången.

Glöm för övrigt inte varför Microsoft måste vara försiktiga med att inte skicka med för mycket: de blir stämda.
 
Sv: SkitVista!

men så kan man säga att det var på vista med för man var tvungen att byta ut det mot live mail.
Men det funkar och jag är supernöjd... ska göra lite changes bara och sen så får det vara. EN ny dator ligger förhoppningsvis ett par år framåt i tiden, ev en till dottern, jag vann ju en superliten, men jag tycker den är för liten för henne egentligen så vi får se.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp