Skiva gurka

sthu

Trådstartare
Jag har odlat gurka. Massor med gurka. Nu tänkte jag göra inläggning, men jag funderar på det här med att skiva gurkan tunt. Jag är totalt värdelös med kniv, det blir ojämnt och tjocka skivor.

Helst hade jag velat ha räfflade gurkskivor. Finns det nån manick man kan använda för att få det?

Tips på verktyg som underlättar mitt gurkande?
 
Jag har odlat gurka. Massor med gurka. Nu tänkte jag göra inläggning, men jag funderar på det här med att skiva gurkan tunt. Jag är totalt värdelös med kniv, det blir ojämnt och tjocka skivor.

Helst hade jag velat ha räfflade gurkskivor. Finns det nån manick man kan använda för att få det?

Tips på verktyg som underlättar mitt gurkande?
Jadå! Mandolin eller osthyvel. Tror till och med att det finns räfflad osthyvel, mandolin finns definitivt räfflad
 
Jag har odlat gurka. Massor med gurka. Nu tänkte jag göra inläggning, men jag funderar på det här med att skiva gurkan tunt. Jag är totalt värdelös med kniv, det blir ojämnt och tjocka skivor.

Helst hade jag velat ha räfflade gurkskivor. Finns det nån manick man kan använda för att få det?

Tips på verktyg som underlättar mitt gurkande?
Mandolin? de är superotäcka och så snabba att fingertopparna nästan åker med :) (använder det fortfarande ibland till riktigt tunnskivad äppelpaj eller mmm råttatouille Remi) jag gillar oräfflad inlagd gurka, men de finns säkert räfflade.

(jag är inte så förtjust i inlagd gurka så äter gärna min tärnad med salt, peppar, lite olivolja och vinäger)
 
Gurka brukar ju bli ohemula mängder, och lägga in är ju alternativet för det man inte klarar av att äta upp färskt.

Men jag slår ändå ett litet slag för att den dag man inser att man har inlagd gurka för kommande 15-årsperiod, och ny gurka på väg in - att överväga att istället tillverka bostongurka.
 
Jag har använt brödskivaren (eller vad den nu heter) till allt möjligt och då också gurka. Men det blir ju inte räfflade skivor.
 
Gurka brukar ju bli ohemula mängder, och lägga in är ju alternativet för det man inte klarar av att äta upp färskt.

Men jag slår ändå ett litet slag för att den dag man inser att man har inlagd gurka för kommande 15-årsperiod, och ny gurka på väg in - att överväga att istället tillverka bostongurka.
Har du tips på recept?
 
Gurka brukar ju bli ohemula mängder, och lägga in är ju alternativet för det man inte klarar av att äta upp färskt.

Men jag slår ändå ett litet slag för att den dag man inser att man har inlagd gurka för kommande 15-årsperiod, och ny gurka på väg in - att överväga att istället tillverka bostongurka.
Att juica gör också av med oväntade mängder. Då i färskt tillstånd. Det går lätt att ta sig ett litet glas gurkjuice av två vanliga slanggurkor. Det sägs dessutom vara hälsosamt.

Dessutom, om en tröttnar på att mandolina (eller blivit av med så många fingertoppar att det inte längre är värt att fortsätta) är det ju vansinnigt gott att syra hel inläggningsgurka. (Och gällande fingertopparnas säkerhet, så håll/tryck det som mandolinas med handflatan om hållare saknas, så är alla kroppsdelar på betryggande avstånd från knivbladen.)

Hel syrad gurka:
Gurka - prickad så den inte spricker
15% saltlag som täcker
Ev lite vassle
Ev senapsfrö/dillfrö/annan smaksättning.

Fyll burk upp till skuldran med saltlag och gurkor några centimeter lägre. Låg ev plastpåse fylld med vatten på toppen för syrefri miljö. Ställ mörkt i rumstemp på fat i 7-14 dagar. Ställ i kylskåp/matkällare tills det är dags att äta.
 
Mandolina/skär tunt ca 2 kg västeråsgurka.
Lag: 6 dl vatten, 1/2 dl salt, 6,5 dl socker,
1 msk gult senapsfrö, 4 msk ättika 24%, några dillkronor och 15 vitpepparkorn.

Blanda allt, även gurkan i en gryta. Koka upp och låt koka nån minut. Häll upp på väl rengjorda burkar och sätt på tättslutande lock. Förvara i kyl. Håller länge,
 
Jag hittar ingen mandolin med räfflor. Eller jo, såna som kostar runt tusenlappen. Inte värt det tycker jag.

Funderar på om jag kan använda julienne "månlandare" och om det går att köpa nya skivor till den. Har en för stavar och skivor.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 000
Senast: Sasse
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 531
Senast: Ajda
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 393
Senast: Robina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp