Skivig päls

tott

Trådstartare
Börjar med att skriva att jag har bokat tid för provtagning.

Min katt, 5 år (siames), har sedan slutet av sommaren haft skivig päls. Han äter, dricker, kissar, bajsar, sover, leker som vanligt, men pälsen är som sagt skivig. Pigg och glad. Har givetvis googlat och läst att det kan vara symptom på många olika saker. Jag har försökt tvätta lite med en trasa och då blir pälsen bättre för stunden, men blir sedan skivig igen.
Har ni erfarenheter av detta?
 
Jag har både för några år sedan och nu i höst haft problem med skivig päls. Eftersom jag har en burma ska hon gnistra och ha silkesmjuk päls (och ja när man stryker med handen eller en trasa lägger den sig igen). Första gången visade det sig att hon hade UVI och njurproblem :down: och fick äta njurfoder i nästan ett år innan värdena var tillbaka på normalt igen. Hon var också helt asymptomatisk, åt bra, gick på lådan som vanligt, lekte och var aktiv.

Så det blir ett vetbesök inom snar framtid för att ta urin och blodprov. Känns faktiskt alltid säkrast snarare än att gissa eller googla. Brukar inte vara en alltför saftig kostnad. Är också bra om vet får klämma igenom henne och kolla tänderna. Särskilt som jag drog tre FORL tänder i februari i år. Tänker också passa på att vaccinera på samma gång, senast var i december 2016.
 
Min blev av med 6 FORL- tänder i april. Hur hör tänder och dålig päls ihop?
 
Min blev av med 6 FORL- tänder i april. Hur hör tänder och dålig päls ihop?

Inte alls! Det var bara att jag tänkte ta allt på samma gång, blod/urin, kolla tänder och klämma igenom + vaccinera. Så jag förhoppningsvis inte behöver släpa med Nikita fler gånger till vet. :)
 
Finns det några lindriga orsaker till skivig päls? Allt jag hittar då jag googlar låter...illa:crazy::cry:
 
Jag undrar om det är så enkelt att när katten inte mår bra tvättar den sig inte lika noga (alt är så överviktig att den inte når rumpan).

Min ena katt fick skivig päls, han hade FORL och dåliga njurar. Katten som fick en stor cancertumör fick dock inte skivig päls.

Även om jag inte vet så är min tro att det tyvärr inte finns någon harmlös orsak.
 
Jag undrar om det är så enkelt att när katten inte mår bra tvättar den sig inte lika noga (alt är så överviktig att den inte når rumpan).

Min ena katt fick skivig päls, han hade FORL och dåliga njurar. Katten som fick en stor cancertumör fick dock inte skivig päls.

Även om jag inte vet så är min tro att det tyvärr inte finns någon harmlös orsak.
FORL har ju min katt och blev av med 6 tänder i våras. Hur gick det med njurarna på din katt, @mandalaki ?

Tycker att man ser skivig päls på många katter. Betyder det att många är sjuka utan att ägarna vet om det/bryr sig?
 
Men ni med forl katter hur ofta ska man kolla?
Min drog en tand i maj, syntes inget annat på röntgen
Tänkte kolla maj nästa år igen är det för lång tid?
 
FORL har ju min katt och blev av med 6 tänder i våras. Hur gick det med njurarna på din katt, @mandalaki ?

Tycker att man ser skivig päls på många katter. Betyder det att många är sjuka utan att ägarna vet om det/bryr sig?
Jag avlivade honom av flera orsaker :(

Är det överviktiga katter du ser med skivig päls? Isåfall tror jag att orsaken kan vara att de inte når dit när de tvättar sig.
 
Jag avlivade honom av flera orsaker :(

Är det överviktiga katter du ser med skivig päls? Isåfall tror jag att orsaken kan vara att de inte når dit när de tvättar sig.
Tja, har inte tänkt på om de är överviktiga eller inte.

Hur gammal blev din katt?
 
@tott han med FORL blev 10 och han med cancer 12.
(FORL upptäcktes bara något år innan han dog, bara en tand var angripen så den drogs)
 
Är det överviktiga katter du ser med skivig päls? Isåfall tror jag att orsaken kan vara att de inte når dit när de tvättar sig.
Kollade lite igenom bildtråden här på "Katt" och såg många katter som har lite skivig/flikig päls. Känner mig iaf lite lugnare nu.
 
Nikita var hos vet, alla värden bra, inga infektioner, bara vad vissa på ett annat forum kallar 'höstpäls' tydligen får en hel del katter dålig päls nu på hösten.

Så det behöver inte vara något allvarligt :up: men ett vetbesök med urin/blodprover är absolut ett måste.
 
Vi var till veterinären igår. Inget synligt...förutom tänderna som måste röntgas senast i januari. Veterinären tog ett check-up prov som skickades bort för analys. Jag blev "varnad" för att man kanske inte hittar nåt fel, men då har man iaf kollat upp några allvarliga sjukdomar.
 
Nu har jag fått svar på proven som togs. Allt är ok. Man testade olika lever- och njurvärden, socker och allt möjligt annat. Han är för ung för sköldkörtelproblem.

Veterinären sa att jag ska följa med lite om katten ändrar beteende med att t.ex sluta hoppa upp på fönsterbrädan eller liknande, och kolla lite på hans rörelsemönster ifall någonting tyder på smärta. Då ska jag återkomma.

Skönt i alla fall att ha uteslutit en del allvarliga saker.
 
Fått nåt i pälsen som smakar illa. Ena katten här vart raggig och otvättad - visade sig katten luktade olja. Klok katt som inte slickade i sig det. Blev tvätt med ljummet vatten och såpa, en jäkla massa fräsande om det. Men efter det så redde det sig igen.
 
Fått nåt i pälsen som smakar illa. Ena katten här vart raggig och otvättad - visade sig katten luktade olja. Klok katt som inte slickade i sig det. Blev tvätt med ljummet vatten och såpa, en jäkla massa fräsande om det. Men efter det så redde det sig igen.
Tror inte det, för jag upptäckte det redan i slutet av sommaren. Har tvättat lite med en blöt trasa några gånger, och det har blivit bättre för stunden. Nu tänkte jag köpa kattschampoo och tvätta lite ordentligare och se vad som händer sen.

Har någon tips på något bra vitaminpreparat, förresten?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 988
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Viva
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 428
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp