Skivig päls

Vissa pälstyper är skiviga för att de ska vara sådana:

38011891676_83d34803c4.jpg


Dock tycker jag också mig ha sett att förändringar i kvalitet ofta beror på att katten inte orkar/når att tvätta sig (och då är ngt inte rätt). Om det så är tillfällig sjukdom eller något mer allvarligt..
 
Nikita äter nu antibiotika mot UVI och jag har köpt hem vetegroddsolja. Rapport kommer om hur effektivt det är :)

Håller tummarna för snabbt tillfrisknande!

Elise är nu bakteriefri efter 40 dagar på Synulox och Baytril (njurbäckeninflammation) och vi hoppas det håller sig nu när kuren precis är slut. Tog ungefär en vecka innan hon slutade se ruggig ut (korater blir ju fluffiga och tufsiga när de mår dåligt, släta och skiviga när de är friska), och vi ger lite kattungefoder som tillskott tills hon är tillbaka i normalt hull.
 
Väcker tråden till liv igen.
Samma sak denna sommar - katten har skivig päls, men nu är jag inte orolig.
En tanke som slagit mig: kan det vara så att siameser (som ju saknar underull) producerar mera fett i pälsen på nåt vis, för att isolera mot värme?
Någon som har någon tanke om det?
 
Jag har ju abessinier och hon blir lite skivig i omgångar. Jag gick precis som du till vet och de testade ett gäng grejer men hon var frisk på alla sätt och vis. Eftersom hon i övrigt har fin glansig päls och är helt sig själv tänker jag numera att hon bara har en sådan typ av päls. :)
 
...och samma sak denna höst.

Jag tror att du och flera andra kan vara inne på ett bra spår. Självklart vill man ju först och främst utesluta sjukdom men det behöver ju såklart inte innebära att katten är sjuk.
Min katt får fet och skivig päls emellanåt som avhjälps med en ordentlig schamponering.
Jag vet inte om fenomenet är rasspecifikt men låter det logiskt att precis som hos oss människor så är mängden fett som huden utsöndrar genetiskt, så en del har mer och andra mindre?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 999
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Viva
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 430
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik
  • Boende bredvid fjäderfäfarm och grisfarm

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp