Skjortor & blusar som inte skrynklar

Voeux

Trådstartare
Vilket material ska man köpa? Nu skrynklar ju det mesta om man skrynklar till det, men om man knyter min kappa vid midjan så sitter ärligt talat min vita skjorta uppe vid tuttarna sen...

Vad behöver jag köpa för att slippa detta?
 
Min absolut bästa blus är köpt på Myrornas och skrynklar inte, och har hållt sig fin i tvätten i fyra åt nu!?!! Men!! Materiallappen är bortklippt av förra ägaren 😫 Från HM i alla fall 😅
 

Bifogade filer

  • 16165956708115187434115614164345.jpg
    16165956708115187434115614164345.jpg
    101,5 KB · Visningar: 65
Det handlar mindre om vilken fiber det är och mer hur det är vävt. Klämma och känna i butik är nog det bästa. Men, undvik lin, om det inte är riktigt mjukt och tvättat regelbundet i sådär 15 år, då tenderar det att bli skrynkelfriare:p
 
Usch, jag tycker det är så svårt! Jag har ingenting emot att stryka/ånga mina skjortor hemma men man vill ju kunna ha dem på sig en heldag utan att det blir katastrofalt skrynkligt :grin: Framför allt eftersom många av mina jackor har knyt-midja..

Nu köpte jag två i lin ändå :angel: :D Men jag tänker dem främst till sommaren när man kanske ändå inte har någon jacka över, och så är det ju också ett material som kommer undan lite med att vara skrynkligt.. till skillnad från vissa bomullsskjortor som mest ser ovårdade ut med skrynklor.
 
Jag använder ett tips från en huvudkaraktär i en bokserie jag läste.

1. Lägg det som behöver strykas i en speciell hög.
2. Om det fortfarande ligger kvar där efter ett år, gör dig av med det.

Funkar klockrent. :angel:
Eller hur! Jag har nog ett strykjärn nånstans tror jag men det måste vara många många år sedan jag strykt nåt senast. Och något klädesplagg har jag nog aldrig nånsin strukit.
 
Eller hur! Jag har nog ett strykjärn nånstans tror jag men det måste vara många många år sedan jag strykt nåt senast. Och något klädesplagg har jag nog aldrig nånsin strukit.

Numera stryker jag inte alls om det inte ar katastrof viktigt ... men det var en tid nar jag strok allt. ALLT. Utom underklader. Barnen's t-skjortor tillexempel. :cautious: Min mamma lyckades overtyga mig att de skulle vara mer smutsavvisande da ... och helt enkelt att man SKULLE gora sa. 😳
Maken stryker sina egna skjortor da de ju annars inte blir strukna.:D
 
Finns gott om strykfria skjortor på eBay. Engelska eller tyska. Jag handlar mina där. Finns ett pålitligt märke som heter Russell tex. Non iron eller bügelfrei är sökorden som gäller!
 
Lånar tråden och inflikar med följande fråga. Då man stryker blusar så blir de så elektriska. Hur slipper man detta? Hatar blusar som klibbar fast på en och som dessutom dragit till sig hundhår 😑
 
Lånar tråden och inflikar med följande fråga. Då man stryker blusar så blir de så elektriska. Hur slipper man detta? Hatar blusar som klibbar fast på en och som dessutom dragit till sig hundhår 😑
Antar att det är syntetfiber i blusarna. Bästa är då att köpa naturfiber istället :)
 
Siden är väll alltid handtvätt eller fintvätt?
Jo, men tänker att tvättmedlet kanske påverkar? Eller pH i vattnet eller något, jag är inte nån kemist. Något måste det ju vara, jag är känslig för statisk elektricitet men har som sagt aldrig märkt något. Har två sidenskjortor och en kimono, inga problem med dem.
 
Det har jag aldrig märkt av. Har väl inte så mycket i siden men det jag har är det aldrig något problem med. Beror kanske på hur det tvättas?:confused:

Silke ar en dalig "conductor" for electricitet och darfor har det en tendens att "suga" sig mot kroppen och man bor ha nagon form av "anti statiskt stuff" for att behandla det.
Nar jag hade en super snygg silkeskjol :banghead: kunde jag inte ga i den for att den var sa klingig innan jag kom pa att gnugga mina strumpbyxor (om jag hade sadana pa) och/eller trosor med "tork dukar" for tork tumlare.
Lika sa med ett par blusar jag har och en del scarfs jag numera anvander som munskydd:p
 
Min absolut bästa blus är köpt på Myrornas och skrynklar inte, och har hållt sig fin i tvätten i fyra åt nu!?!! Men!! Materiallappen är bortklippt av förra ägaren 😫 Från HM i alla fall 😅
Jag har en som ser snarlik ut i fallet av tyget och det är ren polyester. Totalt strykfritt.

Äger inget strykjärn, aldrig gjort. Skulle värmebehandla mina skidbyxor efter att ha tvättat dom med impregnering, då fick jag åka hem till mamma och låna hennes. 🙈
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver köpa kläder och pga småbarnsliv och sånt har jag ej tid att inventera butiker så jag beställer mest. Men då kan man ju inte...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Eli
·
Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
549
Senast: Åsa A
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 259
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp