Skjuta upp mens med p-piller?

S

sarabaran

Skjuta upp mens med p-piller, är det ok eller inte?

Har hört både och och blir lite förvirrad :meh:
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Varför skulle det inte vara ok? Vad skulle det kunna ställa till med? (Är genuint intresserad då jag aldrig hört att det skulle kunna vara skadligt på något sätt.)

Skjuter relativt ofta (en-två ggr/år) upp mensen om det inte passar, främst i samband med resor, och har inga besvär av det.
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Har också funderat på det, i mina p-piller står det "rekomenderas inte"?? Men det står inte varför
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Med mina piller har jag inte mens alls så :)
Så nån gång emellanåt är nog ingen fara
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Skjuta upp mens med p-piller, är det ok eller inte?

Har hört både och och blir lite förvirrad :meh:

Hej!
Jag har förr då jag haft ppiller som tillåtit mej få "mens" regelbundet, tagit en karta direkt efter nyss avslutade för att det var besvärligt just då pga en resa eller liknande. Numera äter jag en sort som gör att jag inte får nån blödning alls, vilket jag måste göra för jag har endometrios, så om jag har "mens" blöder jag alltså ut inombords i buken med. Hur som helst, att det skulle vara farligt att nån gång ibland skjuta upp sin "mens" är inga problem, enligt min erfarenhet... Tala för säkerhetsskull med din gynekolog, men jag tror inte det skulle ge dej problem, kanske lite propp i trosan för din kropp är van vid den tidpunkten...
Med vänlig hälsning...
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Två kartor brukar gå bra, men inte mer än så. Jag äter alltid två, eftersom jag mår som bäst så. Tre kanske kan vara okej någon gång, men jag tror inte det är så vettigt.

Fästmannens syrra hade tydligen ätit karta efter karta utan avbrott i några år. Inte att rekommendera! Hon har grymma hormonstörningar, och producerade tydligen knappt östrogen alls.

Nu har hon p-pillerförbud och det kan ta upp till fem år innan hormonerna är i balans igen.
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Min barnmorska sa att jag ska skjuta upp varannan mens, Kroppen behöver liksom spara på det som försvinner när man får mens menade hon.. typ.. Kan inte alls återberätta det hon sa eftersom det var ett par år sedan!
Men bara varannan, inte mer! Ibland låter jag även mensen komma varje månad om jag känner för det. Vet jag t.ex. att jag inte ska bort under mensen så låter jag den komma för då kan jag utan dåligt samvete skjuta upp den nästa månad om det är nått speciellt.
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Jag har hört att det är ok att göra det då och då, men inte för ofta.
Jag brukar göra det tre, fyra ggr per år och försöker undvika månaderna efter varandra. Jag har märkt om jag skjuter upp mensen två ggr så får jag mer mensvärk till nästa gång.
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Min gynekolog rekommenderade mig med att hoppa varannan mens, eftersom det är vad min kropp skulle må bäst av.
Och hon har helt rätt, minskade svamp och vaginos problem dessutom slipper jag vara ett bottenlöst håll med massa känslor varannan månad.
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

När jag hade p-ring hade jag aldrig uppehåll och det var inget att fundera över enl en erfaren gynekolog.
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Jag äter kartorna direkt efter varandra och har mens ca 3-4 ggr per år endast, orkar inte med mer.
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Så länge man inte får mellanblödningar verkar det vara okej efter vad jag läst och googlat mig til, men ingen av mina gynekologer har nånsin godkänt nåt annat än två i rad (får mellanblödningar på den tredje).
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Det "värsta" som händer är att mensen kommer ändå, vilket den gör förr eller senare. Då slutar jag äta 7 dagar och börjar sen om. Men det kan dröja mellan 3 och 6 kartor. Ju längre man skjutit upp desto känsligare blir det om man tar pillret lite sent. Har jag ätit 6 kartor i rad kan det räcka att ta pillret en timme för sent, så kommer den...
 
Senast ändrad:
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Som sagt kan det tydligen orsaka lite störningarna i ens egna hormonproduktion.
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

De senaste åren har min BM sagt att det är upp till mig, man "behöver" inte har den konstruerade blödningen mer än 3-4 ggr/år. Läser man på tex UMO's hemsida råder dom till att ha en konstruerad blödning åtminstone var tredje månad.

Vet inte hur hormonproduktionen påverkas, men (som tidigare nämnts) ju längre man skjuter upp desto större risk för genombrottsblödning. Då är det bara att ta sitt uppehåll och börja om efter 7 dagar. Genom alla mina år har jag nog haft tur, bara skett mig en enda gång, det är jag tacksam för!
Får se nu hur det blir, när jag blivit forcerad till att byta sort eftersom mitt "älskade" piller tagits ur produktion :cautious:
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

KL

Som flera andra här äter jag flera kartor efter varandra, eller ja, tills jag glömmer nån tablett och får mens ;) Inga problem alls säger dom barnmorskor jag varit hos :)

Inte fan orkar jag ha mens 25% av årets alla dagar.
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Jag har ätit p-piller oavbrutet sedan 1998 på gynekologs inrådan. Blir nyfiken på vad det är som skulle vara så farligt? Många här i tråden svarar att det inte är bra eller "inte mer än så" men skriver inget om varför?
Jag har aldrig fått en genomblödning, men om jag glömmer några p-piller kommer det lite blod, ca ett dygn och sedan slutar det om jag tar ett nytt piller.
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Jag skrev redan vad som har hänt och vad som kan hända om man äter oavbrutet. För dig som kanske inte ska skaffa barn mera (?) spelar det nog ingen roll (kommer jag ihåg rätt att du redan har barn?).

Som sagt kan vissa få strul med den egna hormonproduktionen om man aldrig har avbrott.

Äter jag mer än två kartor börjar jag blöda på tredje kartans andra vecka, och blöder således först två veckor plus själva mensveckan. Inte speciellt kul.

Om det hade funkat för mig hade jag garanterat ätit tre eller fyra kartor enbart för mitt eget välmåendes skull, men nu får jag nöja mig med två.

Man kanske borde fråga tillverkaren varför det ofta står att det inte rekommenderas att skjuta upp.

Du ska inte använda Desolett för att förskjuta mensen, men om du av någon anledning behöver göra det ska du kontakta din läkare/barnmorska.

Även om det inte rekommenderas kan du flytta fram din menstruation,...

o.s.v.
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Jag skrev redan vad som har hänt och vad som kan hända om man äter oavbrutet. För dig som kanske inte ska skaffa barn mera (?) spelar det nog ingen roll (kommer jag ihåg rätt att du redan har barn?).


o.s.v.

Jo jag såg att du skrev det, men att bara skriva det är som att säga att man ska lägga kottar i stövlarna för att grävlingar biter tills det knakar. Jag vill ha källor, underbyggda argument mm.

Nej, jag har inga barn.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft Gestrina som p-piller under många år och det har funkat utmärkt, och jag har ingen mens. Nu är det restat igen och det...
Svar
1
· Visningar
276
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har ätit minipiller i flera år för att ta bort mensen eftersom jag inte klarar av att ha mens. Det ger mig en fruktansvärd ångest...
Svar
9
· Visningar
621
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 372
Senast: MiniLi
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 537
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp