Skjutdörrar eller svängdörrar, vilket föredrar ni?

Ska bygga nytt stall och vi diskuterar fram och tillbaka vilken dörrmodell vi ska ha. Någon som kan bidra med lite erfarenheter?
Jag föredrar vanliga svängdörrar. Kanske för att alla skjutdörrar jag varit med om haft höga galler och dessutom varit tunga. Har varit med om hästar som försöker hasta sig ut/in innan dörren är helt öppen och fastnat. En vanlig svängdörr är lättare att öppna och stänga hastigt och jag upplever att dom är säkrare.
 
Aldrig att jag skulle bygga ett stall åt mig själv med skjutdörrar!

Skulle in med vatten hink till en häst och hästen fick för sig att den skulle ut fastnade med armen mellan hästen och skjutdörren. Då satt dörren fast även om de försökte bända upp den med spett. En rådig karl tog då spettet och klappade till (kan inte tänka mig det var särskilt hårt utan det var tilltaget i sig som gjorde att hästen reagerade) den utfixerade och panikslagna hästen med spettet så den backade och på så vis kom både jag och hästen loss. Trotts ett plastlager som gick i en skåra i botten på dörrbladet så nyper de fast om de kommer i spänn, som när en häst trycker på.
Hur det gick med arm och häst, armen vart det blåmärken på och armbågen svullen men inget trasigt i övrigt. Vill minnas hästen fick skav och nån svullnad där kanten tagit i. Det gick väl bra för oss, tack vare vant folk runtomkring. Mesta verken är nog mellan öronen nu, det gör ont i armen var gång jag ser en skjutdörr som inte är helt öppen eller helt stängd.

Det går at göra sig illa på slagdörr med, men jag tror att risken för häst och folk runt hästen är mindre i alla fall.

Sen detta med att hänga saker utanför boxarna - det har inte där att göra, det är så enkelt. Stallgången ska vara ren från allt som går att snubbla fastna och göra sig illa på. Så inga hängare där inte.
 
Jag säger skjutdörrar, utan tvekan.
Dels av utrymmesskäl och dels av säkerhetsskäl. Har varit med om betydligt fler potentiellt riskabla situationer med slagdörrar, när t ex en dörr svänger upp litet grann och dunsar emot en häst, eller när en häst går förbi en slagdörr som "hakar i" hästen.

(Nu har jag iofs ingen häst som skulle få för sig att knö sig ut ur boxen mot min vilja, och skulle jag ha det så skulle jag jobba med det problemet tills det var löst. Men även i ett gäststall eller inhyrningsstall skulle jag sannolikt välja skjutdörrar. )
 
Föredrar slagdörrar helt klart, tysta och jag som verkligen inte är något fan av galler på hästboxar tycker helt klart det ger ett mer mysigt och socialt stall än med skjutdörrar som måste ha någon form av ram :)
 
Ska bygga nytt stall och vi diskuterar fram och tillbaka vilken dörrmodell vi ska ha. Någon som kan bidra med lite erfarenheter?

Från början hade vi svängdörrar, halvdörrar. Nu har vi skjutdörrar. Jag föredrar skjutdörrar för
1. tar inte plats i stallgången
2. mindre risk för att fastna
3. mindre risk att hästen lyckas öppna när man väl stängt (hade en utbrytarkung)
4. man kan stänga gallerluckan när man har en häst i gången så att "kompisen" inte kan stå och bita mig och hästen
Jag ser inga fördelar med halvdörr jämfört med skjutdörr
 

Liknande trådar

Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
474
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
413
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 059
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp