Skjutdörrar eller svängdörrar, vilket föredrar ni?

A

Alair

Ska bygga nytt stall och vi diskuterar fram och tillbaka vilken dörrmodell vi ska ha. Någon som kan bidra med lite erfarenheter?
 
Vi har skjutdörrar.

Fördelar: Tar ingen plats från stallgången när man öppnar. Man kan därför låta dem stå öppna om dagarna utan att det stör.

Nackdelar: Man kan inte utnyttja resten av boxväggen, tex genom att sätta upp täckeshängare.

Vi håller på att bygga ett till stall, där vi kommer att ha svängdörrar istället.
 
Jag föredrar svängdörrar för att de så så mycket tystare att öppna/stänga. Dessutom om man har häst som dunkar på dörren när det är matdags så är en svängdörr tystare där med.
Men skjutdörrar är bra för att de inte tar mycket plats. Det är enklare att gå in genom en skjutdörr för svängdörrar skall alltid öppnas (tja det skall skjutdörrar med men de står oftast öppna när det inte är häst i boxen :) )
 
Det beror delvis på hur bred stallgång du tänker ha. Har du smal stallgång så är det bara skjutdörrar som funkar.
 
lite läskigt om hästen har bråttom ut av någon anledning (ouppfostrad unghäst eller så), när skjutdörren är halvöppen bara.
 
Beror mycket på hur stallet ser ut.
Personligen föredrar jag skjutdörrar, tar så mycket mindre plats.
 
Du kan ju ha täckeshängarna på dörrdelen? Har sett många som har löst problemet så.
Fungerar väl visserligen bara om även dörren har galleröverdel och inte är öppen (risken att fastna finns ju då).
 
Jag föredrar Helt klart skjutdörrar :).
Tar lite plats, visst låter det lite mer...men det är inget jag bekymrar mig om så mycket ;). Plats för att få upp täcken finns det också - för man kan ju sätta hängare även på en sån dörr.
 
Jag föredrar svängdörrar, men det beror nog på att där jag "stött på" skjutdörrar har de vart ganska gamla å dåligt skötta, alltså knöliga å öppna och stänga.
 
Samma funderingar här. Har egentligen inte kunnat bestämma mig helt än utan har värsta beslutsångesten....
 
Ska bygga nytt stall och vi diskuterar fram och tillbaka vilken dörrmodell vi ska ha. Någon som kan bidra med lite erfarenheter?
Jag föredrar skjutdörrar. Dom att ingen plats och jag inbillar mig att dom håller längre om man har en häst som kanske sparkar i dörren vid fodring.
 
Skjutdörrar helt klart. Mycket enklare och tar ingen plats.
Ffa när man vill ta in/ut två hästar samtidigt, är det en stor fördel att slippa hålla med slagdörrar.
 
Slagdörr, ffa för att jag tycker det är mycket snyggare. Har haft sådana i alla stall jag stått i, så är inte så hemma på skjutdörrar och har blivit klämd både en och två gånger.
 
Jag röstar definitivt på slagdörrar om det finns tillräckligt med plats. Det är mindre skramligt och väljer man rejäla gångjärn och bra låsanordningar är de lättare att hantera och håller längre.
 
Skjutdörrar. Tar minst plats och är väldigt praktiskt för oss som alltid tar 2 hästar samtidigt in/ut. ☺️
Ljudet stör mig inte, så ofta öppnar alla fall inte jag dörrarna
 
Skjutdörrar, OM de är smidiga att öppna. Hatar äldre versioner med någon pigg som ska in i något hål osv. Vi har två varianter i stallet. Några bara att skjuta igen, och sen är det ett stopp som fälls ned när dörren går igen. Smidiga, men det finns ju viss risk att man låser in sig själv ;). De andra sitter i gallret. Det är en av pinnarna i gallret som går upp till ett stopp högst upp. Så den är bara att flexa ned med en fjäder för att öppna. De dörrarna är lika lätta att öppna inifrån som utifrån.
 
Skjutdörrar absolut. Mina är tysta, skramlar inte och bara ett klick när spärren går i då dörren stängs. Klämma sig kan man göra på alla rörliga delar som finns, skjutdörrar är inte varken bättre eller sämre än slagdörrar i det hänseendet.

Slagdörrar tar stor plats och det gör inte skjutdörrar. Det är smidigt att dörrarna är helt ur vägen när hästarna ska ut och in och inte riskerar att stänga sig själva. Sedan tycker jag att det ger mycket renare intryck med skjutdörrar.
 

Liknande trådar

Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
474
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 154
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
413
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp