Skjuten shetlandsponny inget brott

Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

är de värkligen lagligt.?:mad:

detta nutida sverige...fy fan.!

varför bara shettisar..?

precis som om det skulle vara lagligt att gå runt och sjuta människor.?

shetlandsponnyer är väll vilka mkt värda som någon annan:eek::mad:
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

har någon av er verkligen läst hela historien ?
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Nej det är inte lagligt men i det här fallet heller inget brott. Skadestånd plus en stor risk att bli av med vapenlicensen kan bli nod så hårt.
PL
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Häst får lov att avlivas även med en viss distans och djuret har inte utsatts för lidande.

Det var det sjukaste. Jo men då går väl jag och skjuter grannens hästar då, det är ju tillåtet..

Nej jag vet att det inte är så, men visst fan är det ett brott!
Jägare som råkar skjuta hästar i tron om att det var älg har fått böter, blivit av med jakt och vapenlicens. RÄTT tycker jag. Man ska kunna röra sig i skogen utan att bli skjuten!!! Kan tycka att man kan försöka undvika skogen under älgjakt, men ska inte behövas!

Men I HAGEN ska man tamejf*n kunna ha sin häst utan att den dör.
Dom kan inte bara skjuta något som dom TROR är ett djur dom får skjuta.
Nästa gång kanske som skjuter ett barn för att dom trodde att det var ett rådjur?

Dom chansar på att skjuta istället för att kolla vad det egentligen är. I EN HÄSTHAGE!!! Nej fy fasen. Om någon skulle skjuta min häst för att dom sket i att kolla ordentligt så skulle jag inte stå för konsekvenserna...
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Jaha så länge man säger att man trodde det var ett vildsvin så går det tydligen bra att skjuta hästar till höger och vänster! Själv skulle jag vilja ställa frågan om man är lämplig som jägare om man inte ser skillnad på en shettis och ett vildsvin skrämande!!!
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Frågan om personen som sköt är lämplig jägare är ju inte prövad än. Skadestånd är självklart så att påstå att det går an är väl skitsnack.
PL
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

"Allmänfarligt kan det inte heller anses vara och inte framkallande av fara."

VAD är inte farligt med en jägare som inte ser skillnad mellan ett viltsvin och en shettis?
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

*lånar knappen*
Att man inte är inne i hästhagar och skjuter hör till vanligt hyfs tycker jag.Visst är jägare också människor som kan begå misstag,men jag hoppas att han blir av med jaktlicensen åtminstone ett tag så att han lär sig en läxa.Min gissning är att han mycket väl visste att han var i en hage,det finns ju staket,och dom måste man passera.Nu fick han ju betala skadestånd,vilket i sig är ett straff.Så inte kan man gå runt och skjuta hästar hej vilt för det,man får ju fortfarande betala skadestånd,även om man inte åker i finkan för det.(gör man det dagtid med berått mod är det nog skillnad..) Personligen jagar jag ut alla jägare med huvet före ur mina hästhagar(ja det har hänt) Och ber dom fara och flyga.Det finns gott om plats i skogen.Det är fullständigt respektlöst att jaga i närheten av tamdjur och hus.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Frågan om personen som sköt är lämplig jägare är ju inte prövad än. Skadestånd är självklart så att påstå att det går an är väl skitsnack.
PL



Den enda som hittills är HÅRT prövad i detta ärende är väl hästägaren ifråga !! :eek:


Det som är den springande punkten, ursäkta uttrycket, är att just den här hästen DÖDADES utan att varken ägarens synpunkter eller djurskyddsskäl åberopats!! Däremot, hur man sedan lämpligen bör förfara eller ej när det de facto är aktuellt med avlivning av en häst, hör definitivt inte hit !! :mad:


Skulle INTE förvåna mig om vårt lands mesiga, tröga och snart totalt havererade rättssystem så småningom kommer fram till att den här personen, som är en klantig ursäkt för en jägare, varken ska dömas för jaktbrott, bli skadeståndsskyldig eller ens förlora vapenlicensen !!! :devil:


Om denna shettismördare eller hans gelikar uppenbarar sig beväpnad/e, i någon av de minas närhet, löper han / de dock risk att själva komma att betraktas som ofredat vilt och behandlas därefter... :angel: OBS: Jag är därmed inte för vare sig mord eller dödsstraff :cool:
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Säkerligen har polisen rätt i att lägga ner utredningen. För är det fastställt att det inte var med flit, varför "starta drevet", det leder ju inte till något vettigt alls!

Däremot så hoppas i allafall jag att jägaren i fråga aldrig mer får hålla i en bössa, för om man gör så dåliga bedömningar så är man ju inte alls lämplig att hålla i ett vapen!
Likaså skadestånd ska han ju betala, det är ju att göra rätt för sig.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Nu har jag inte läst hela historien har bara lite funderingar och tankar kring det hela.. Djuret DOG och är väl ändå så att hästen dog till följd av skadorna som jägaren gjort... Och sen vad jägaren trodde är väl ändå inte relevant!? Var ska gränsen dras? Tänk så mycket folk som har fått nys om den här historien och kan få egna idéer!
Funderar på vem som äger marken, hästägaren eller jägaren?
I vilket fall så tilhör det väl ändå sunt förnuft att inte skjuta in i en hage! Va fan det kunde ju varit ungar på väg och hämta hästarna eller vad som hellst!

Nä bort från vapnen från jägaren och rejält skadestånd!
Han blir däremot skyldig att betala ersättning för hästen
Hmm men ägarens lidande då och eventuella barn och släktingar runtomkring hästen blev inte de lidande oxå?
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Att av misstag döda ett tamdjur är inte mord vare sig i sverige eller i något annat land.
PL
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Svårt att få ut ett ideellt skadestånd för ett dött djur så skadeståndet lär nog hamna på hästens värde plus eventuella kostnader i sammanhanget.
PL
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Ja jag antar att du har rätt... Det är trist att lagen inte vill se hur mycket mer ett djur är än just "bara" ett djur.
Ett liv, en familjemedlem, en bästavän.

Visst djurskyddslagarna blir bättre mend tiden, men jag tycker ofta man läser om förundersökningar som blivit nedlagda för att det är tveksamheter till hur de ska rubricera brottet... Det gör ju hela djurskyddslagen lite .... Tandlös...
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Att av misstag döda ett tamdjur är inte mord vare sig i sverige eller i något annat land.
PL

Nja, jag valde visserligen att benämna den försumliga jägare som sköt ihjäl en häst i tron att han sköt ett vildsvin för "shettismördare", men det innebär inte att jag är obekant med faktum som påpekas i den citerade meningen ovan. :idea:

Är vi nu ändå inne på hårklyverier om rättsskipningstermer så kan jag försöka klargöra, med goda möjligheter för att åter bli missuppfattad, att JAG kanske ändå inte tänkt svara med "öga för öga, tand för tand" och uppsåtligen MÖRDA en dylik MÄNNISKA i händelse av att en likartad situation som den aktuella diskuterade uppstår.:crazy:

Jag hoppas och tror dock att flertalet av nyttjarna av detta forum kan instämma i att gärningen ifråga är av sådan art att den definitivt bör rendera rättslig påföljd, inte minst med tanke på vad som annars kan anses bli tillåtet.
:eek:
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Att detta inte faller under brottbalken betyder definitivt inte att det är fritt fram att skjuta hästar. Att reagera på att du kallade det mord är knappast hårklyverier.
Skall polis o åklagare hitta på en brottsrubricering för att du skall bli nöjd?
Hoppas personligen att polisen verkligen på allvar ifrågasätter personens lämplighet att få ha vapen.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 290
  • Artikel
Hästnyheter En jägare utreds av polisen efter att ha skjutit en hund, som han trodde var en "vildkatt". Men får jägare verkligen skjuta katter som...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Angel
·
  • Artikel
Hästnyheter Dubbla utredningar väntar Gotevent i efterspelet kring EM i ridsport. Dels en omfattande extern utredning på tre månader med Göteborgs...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är glad över att jag är frisk, och att mina nära och kära lever och är friska. Men det faktum att jag är glad och tacksam över det...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp