skjutningar

Det syns, redovisas offentligt och är bara att kika in. Att sjukvården denna sommar är ansträngd, skulle inte varit en överraskning för mig,

Jag tycker inte heller att inkomstskattehöjningar, eller direkt företagsskatt, i ett samhälle som vårt, med ganska extrema inkomstskattenivåer, är särskilt begåvat. Men det finns andra skattebaser.

Vi är i toppen, så en rejäl höjning verkar inte möjlig eller smart. Men betänk att detta handlar om inkomstskatter, som vi drivit hårt länge. Samtidigt som vi har helt absurda lättnader på andra skattebaser, där andra fortsätter att dra in skattepengar.

Ofta utmålas höginkomsttagare som den heliga graalen för att få in mer pengar, när det i själva verket är de med mycket kapital som har möjlighet att bidra mycket mer.

skattetryck.PNG
 
Ja, det finns väl redan några i Sverige? Men vill man komplettera livet som heltidsarbetande (vilket i Sverige nästan alltid är ett krav för att ha råd att bo i sagda område) med hobbies som att ha häst, som dessutom måste vara inackorderad så blir det lite mer komplicerat.

Javisst. Det handlar inte bara om integration utan det är ju också en klassfråga.
 
Problemet är att Sverige lider av någon form av systemfel. Det finns en gräns på hur mkt skattepengar man kan mjölka ur folk. Den gränsen är enligt mig nådd.
Det känns ärligt talat helt absurt att betala in dom summorna till skatteverket med tanke på att samhället blir allt stökigare och glider allt längre ifrån det Sverige jag önskar.

Jag håller med när det gäller inkomstskatter. Jag håller inte med om att vi måste ha unikt låga kapitalskatter, helt annorlunda än andra länder.
 
Problemet är att Sverige lider av någon form av systemfel. Det finns en gräns på hur mkt skattepengar man kan mjölka ur folk. Den gränsen är enligt mig nådd.
Det känns ärligt talat helt absurt att betala in dom summorna till skatteverket med tanke på att samhället blir allt stökigare och glider allt längre ifrån det Sverige jag önskar.

Jag önskar ett Sverige där vi slopat militären helt. Mycket pengar skulle sparas och kunna fördelas bättre om vi inte spenderade så mycket pengar på den. Just nu, ska vi dessutom vara extra tacksamma för att Sverige genom skatter kunnat lägga på hög så i den lågkonjunktur vi befinner oss i och som kommer bli mycket värre, har pengar för att skydda arbetslösa och de som behöver det sociala skyddsnätet
 
Jag önskar ett Sverige där vi slopat militären helt. Mycket pengar skulle sparas och kunna fördelas bättre om vi inte spenderade så mycket pengar på den. Just nu, ska vi dessutom vara extra tacksamma för att Sverige genom skatter kunnat lägga på hög så i den lågkonjunktur vi befinner oss i och som kommer bli mycket värre, har pengar för att skydda arbetslösa och de som behöver det sociala skyddsnätet

Jag önskar att jag kunde hålla med dig. I en orolig omvärld skulle det innebära att Sverige inte fanns så länge till, och det skulle spela mindre roll hur stor statskassa vi ansåg att vi hade när vi var självständiga och fria.

Vi spenderar inte så mycket pengar på militär eller försvar, samtidigt som vi väljer att avstå allianser. Det oroar mig.
 
Ja, oftast så fastnar vi i att diskutera marginaler hit och dit på inkomstskatten, men det finns ju väldigt många fler verktyg i lådan. Jag ska gå och lägga mig nu, så skriver inget mer än så ikväll.
(startade en skattetråd förresten för ett tag sedan, men den väckte tyvärr inte så stort intresse...:()
 
Problemet är att Sverige lider av någon form av systemfel. Det finns en gräns på hur mkt skattepengar man kan mjölka ur folk. Den gränsen är enligt mig nådd.
Det känns ärligt talat helt absurt att betala in dom summorna till skatteverket med tanke på att samhället blir allt stökigare och glider allt längre ifrån det Sverige jag önskar.

Du tänker inte att en hel del av det Sverige har är såpass unikt att det motiverar skattetrycket?

Sen håller jag likt någon annan med om att det gäller höja rätt skatt om man ska höja skatter.
 
Gammal lista, t ex fastighetsskatten är ju ändrad sedan länge, men som exempel på verktyg i lådan:

Lista över svenska skatter (2006)

Punktskatter[redigera | redigera wikitext]
Avgifter[redigera | redigera wikitext]
 
Jag önskar att jag kunde hålla med dig. I en orolig omvärld skulle det innebära att Sverige inte fanns så länge till, och det skulle spela mindre roll hur stor statskassa vi ansåg att vi hade när vi var självständiga och fria.

Vi spenderar inte så mycket pengar på militär eller försvar, samtidigt som vi väljer att avstå allianser. Det oroar mig.

Tja, kommer ryssen så kommer inte den svenska militären ha mycket att sätta mot. Det blir att folk drar tills skogs, och sedan kan vi starta den femtielfte tråden hur-länge-skulle-du-överleva-vid-en-katastrof så alla kan berätta om att de har egen brunn, föder upp kaniner och odlar potatis och jagar.

Vid en invasion så är det enda som skulle rädda Sverige allianser med militärt starkare länder. Och att Sverige fogligt gör som den starkare parten vill (cf malmtransporterna till Tyskland under WWII).
 
Ang militären så håller jag med om att den militär vi har idag knappast är något att sätta emot en stormakt.
Att alliera sig med USA tror jag heller inte på, speciellt inte med tanke på hur amerikanerna röstar och dessutom den krigförande kultur USA bedriver med stöd av Nato.
Jag tror heller inte att Ryssland är Sveriges största hot som många försöker få det att låta.
Däremot tror jag på nytänkande, en allians med likasinnade länder i Skandinavien och norra Europa. Det hade varit en betydligt tryggare lösning långsiktigt i mon värld.
 
Och de insatser som görs idag, fungerar fungerar inte heller.
Tror det är för tidigt att säga om rimfrost och liknande funkar eller inte, har gått för kort tid för det.

Tycket inte det är konstigt att det blir otroligt när nya vill in på platser som blir lediga efter gripande och därför saft och bulle är viktigt för att förhindra att platsena fylls på av nya.
 
För att komma åt kriminella gäng och liknande, skulle mycket mer resurser behöva sättas in redan från förskolan. Sedan är det för sent.

Visst, det behövs mer resurser till rättsväsendet en generation framåt, men att förhindra barn att bli kriminella kostar så mycket mindre i förlängningen.
 
Det har väldigt bra effekter på väldigt många fronter. Är de tillräckliga? Nu kom 10-tusen-kronorsfrågan.
Insatserna har monumentalt dåliga effekter på antal dödsskjutningar, den viktigaste fronten i nuläget. Mitt svar på din 10.000kronorsfrågan är ett enkelt NEJ. Jag har lite svårt att förstå din fråga, om insatserna räcker? Betyder det att du tycker att rådande insatser fungerar väl med rådande skjutningar?
Insatserna är tillräckliga när skjutningar upphör.
Olika regeringar och myndigheter har haft många år på sig (pinsamt många år på sig) att få skjutningarna att upphöra, utan resultat. Det är ett misslycklande utan motsvarighet i Sveriges historia av våra regeringar och myndigheter.

Så sorgligt och fasansfullt för de inblandade familjerna, vännerna och överlevande oskyldiga och skyldiga måltavlor.
 
Insatserna har monumentalt dåliga effekter på antal dödsskjutningar, den viktigaste fronten i nuläget. Mitt svar på din 10.000kronorsfrågan är ett enkelt NEJ. Jag har lite svårt att förstå din fråga, om insatserna räcker? Betyder det att du tycker att rådande insatser fungerar väl med rådande skjutningar?
Insatserna är tillräckliga när skjutningar upphör.
Olika regeringar och myndigheter har haft många år på sig (pinsamt många år på sig) att få skjutningarna att upphöra, utan resultat. Det är ett misslycklande utan motsvarighet i Sveriges historia av våra regeringar och myndigheter.

Så sorgligt och fasansfullt för de inblandade familjerna, vännerna och överlevande oskyldiga och skyldiga måltavlor.

Du uttrycker dig som om det fanns ett par enkla åtgärder som man bara helt enkelt vägrat att ta till. För mig är inte frågan enkel på det viset. Och eftersom jag vet hur mycket kraft som satsas på just detta område, tycker jag det är trist att döma ut det som görs.

Jag tror för övrigt att många av de åtgärder som sätts in är effektiva, men utmaningen att ”stoppa skjutningarna” i princip omöjlig. Inget annat samhälle har lyckats med det heller. Du får det att låta som om polisen och politiker skiter i problemet, vilket är så långt från verkligheten man kan komma.

Just nu ser jag ingen åtgärd förutom utegångsförbud med militär precision som skulle stoppa skjutningarna helt och hållet.
 
Tror det är för tidigt att säga om rimfrost och liknande funkar eller inte, har gått för kort tid för det.

Tycket inte det är konstigt att det blir otroligt när nya vill in på platser som blir lediga efter gripande och därför saft och bulle är viktigt för att förhindra att platsena fylls på av nya.
Jag blir så less på att höra; det är för tidigt att svara på den frågan. Det finns ett enkelt svar, det är att Rimfrost fungerar dåligt. Skjutningarna fortsätter.
Hade vi sett klara och tydliga tendenser på att skjutningarn minskar då hade man ju kunna vara hoppfull.
Jag ser inget hopp alls om att det är en ändring på att det blir färre skjutningar. Jag ser att tragedin om skjutningar fortgår i allt mer befäst inslag i vårt samhälle, i Sverige.
 
Vi är i toppen, så en rejäl höjning verkar inte möjlig eller smart. Men betänk att detta handlar om inkomstskatter, som vi drivit hårt länge. Samtidigt som vi har helt absurda lättnader på andra skattebaser, där andra fortsätter att dra in skattepengar.

Ofta utmålas höginkomsttagare som den heliga graalen för att få in mer pengar, när det i själva verket är de med mycket kapital som har möjlighet att bidra mycket mer.

Visa bifogad fil 55401
Jo, det är så synd om dem med höga inkomster, de riktigt lider nöd. Fakta är att inkomstskatten under lång tid successivt sänkts i Sverige och den utgör nu inte någon som helst belastning för dem som tjänar mycket. Det handlar om ren girighet, mycket vill ha mer, och det är en mindre grupp i samhället med höga löner och med oproportionellt stort politiskt inflytande som driver propagandan om hur synd det är om dem för att de måste betala en del i skatt.

Problemet ligger i hur offentliga medel används.
 
Senast ändrad av en moderator:
Du uttrycker dig som om det fanns ett par enkla åtgärder som man bara helt enkelt vägrat att ta till. För mig är inte frågan enkel på det viset. Och eftersom jag vet hur mycket kraft som satsas på just detta område, tycker jag det är trist att döma ut det som görs.

Jag tror för övrigt att många av de åtgärder som sätts in är effektiva, men utmaningen att ”stoppa skjutningarna” i princip omöjlig. Inget annat samhälle har lyckats med det heller. Du får det att låta som om polisen och politiker skiter i problemet, vilket är så långt från verkligheten man kan komma.

Just nu ser jag ingen åtgärd förutom utegångsförbud med militär precision som skulle stoppa skjutningarna helt och hållet.
Jag uttrycker vad jag ser, INGEN förbättring av antalet skjutningar, därmed är insatserna ej tillräckliga.
Hade vi haft en tydlig trend åt minskade antal hade saken varit annorlunda.
Jag tror inte politiker och myndigheter skiter i problemet, men jag ser att det inte vänder! Och, det har inte vänt under många år, vilket är ett underbetyg för ansvariga.
Och under tiden skjuts människor till döds, år efter år.
 
Jag uttrycker vad jag ser, INGEN förbättring av antalet skjutningar, därmed är insatserna ej tillräckliga.
Hade vi haft en tydlig trend åt minskade antal hade saken varit annorlunda.
Jag tror inte politiker och myndigheter skiter i problemet, men jag ser att det inte vänder! Och, det har inte vänt under många år, vilket är ett underbetyg för ansvariga.
Och under tiden skjuts människor till döds, år efter år.
Jag tror faktiskt de inte bryr sig, de tillhör inte gruppen som drabbas. Jag ser heller ingen vändning utan vi går med snabba steg mot ett mycket mera slutet samhälle. Det senaste exemplet här nu är att man måste legitimera sig när man skall slänga skräp på återvinningen, detta för personalens säkerhet efter ett antal incidenter. För tjugo år sedan skulle det varit rena skämtet som ingen trott på, nu är det verklighet sedan ett drygt halvår.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 420
Senast: manda
·
Hemmet Hörde något hemskt idag. Finish har tydligen slutat tillverka diskmaskinspulver! Min värld rämnar. Vad finns det för fler tillverkare...
2
Svar
39
· Visningar
1 378
Senast: skogaliten
·
Tjatter Det har hänt att jag råkat säga saker som jag senare förstod var lite/mycket pinsamma. Hoppas jag inte är ensam om det! ;) En gång på...
2
Svar
34
· Visningar
2 324
Kropp & Själ Varför kan inte människor gå i ide, när högt utvecklade djur som björnar, kan? Någon läkare/biolog som kan förklara? Visst vore det...
Svar
14
· Visningar
677
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp