skjutningar

Det som behövs är en långvarig strategi från våra politiker och inte små quickfixes som basuneras/portioneras ut för att vinna väljarstöd. Sen vet jag inte om generaldirektörer ska vara politiskt tillsatta. Är även tudelad kring tjänstemannaansvar eller inte. Ibland känns det som att hela statsapparaten består i folk som hela tiden vill ha ryggen fri och inte vill ta ansvar eller ordentliga beslut.
 
Det som behövs är en långvarig strategi från våra politiker och inte små quickfixes som basuneras/portioneras ut för att vinna väljarstöd. Sen vet jag inte om generaldirektörer ska vara politiskt tillsatta. Är även tudelad kring tjänstemannaansvar eller inte. Ibland känns det som att hela statsapparaten består i folk som hela tiden vill ha ryggen fri och inte vill ta ansvar eller ordentliga beslut.
Sedan 2015 har ju regeringen sagt att man ska ta i tu med detta. Men det man har gjort har ju inte hjälpt. Eländet bara eskalerar för varje år. Vad hjälper det med hårdare straff och mer poliser när man inte får tag på gängen. Direkt efter en skjutning plockar man in några personer och sedan släpper man ut dom igen efter nån dag eller två.
 
När tänker samhället gå till botten med detta? När är det slut med saft o bulle
Det är nog ganska svårt med tanken på öppna gränser, EU och våra lagar.

Hade man blivit inlåst för all framtid vid olaga vapeninnehav och att det även gällde minderåriga så hade folk kanske inte chansat.
Men det kommer ju aldrig ske med tanke på att vi varken vill eller ens kan bura in folk på livstid. Speciellt inte minderåriga (som ofta hyrs in till sånt av kriminella).

Hade vi haft ordentliga gränskontroller som på tiden innan EU, då hade man iallafall fått stopp på både knarket (som styr många gäng) och på vapenflödet.
Men sen har vi ju 3d prints nu också, och där får man ligga steget före på något vänster.

Känns hopplöst.
 
Det är nog ganska svårt med tanken på öppna gränser, EU och våra lagar.

Hade man blivit inlåst för all framtid vid olaga vapeninnehav och att det även gällde minderåriga så hade folk kanske inte chansat.
Men det kommer ju aldrig ske med tanke på att vi varken vill eller ens kan bura in folk på livstid. Speciellt inte minderåriga (som ofta hyrs in till sånt av kriminella).

Hade vi haft ordentliga gränskontroller som på tiden innan EU, då hade man iallafall fått stopp på både knarket (som styr många gäng) och på vapenflödet.
Men sen har vi ju 3d prints nu också, och där får man ligga steget före på något vänster.

Känns hopplöst.
Knarket fanns det mycket av även innan EU. Men klart det är lättare nu. Märkt det under coronan, många langare som inte langar längre. Men tyngre droger går att få tag på ändå, enligt min vän som jobbar som läkare inom missbruksvården.
 
Det är nog ganska svårt med tanken på öppna gränser, EU och våra lagar.

Hade man blivit inlåst för all framtid vid olaga vapeninnehav och att det även gällde minderåriga så hade folk kanske inte chansat.
Men det kommer ju aldrig ske med tanke på att vi varken vill eller ens kan bura in folk på livstid. Speciellt inte minderåriga (som ofta hyrs in till sånt av kriminella).

Ser två stora tankevurpor med detta, utöver att det inte är proportionerligt. Dels räknar de flesta brottsmakare inte med att åka fast, så straffet i sig är inte nödvändigtvis ett skäl till att inte begå brottet. Risken att åka fast kan däremot mer påverka chanstagningen. Dels ger ett livstidsstraff ett betydligt större incitament till att använda våld för att undvika att gripas, dvs motsatt effekt alltså, från att inneha vapen till att använda vapnet.

Ändring av straffrabatten för unga tror jag dock kan vara vettigt, det gör nu som du skriver att ungdomar används för att utföra brott åt äldre.

[QUOTE}
Hade vi haft ordentliga gränskontroller som på tiden innan EU, då hade man iallafall fått stopp på både knarket (som styr många gäng) och på vapenflödet.
Men sen har vi ju 3d prints nu också, och där får man ligga steget före på något vänster.

Känns hopplöst.
[/QUOTE]

Fast det är ju mycket kritik också mot de långa köerna som bildas mellan Sverige och Danmark pga gränskontrollerna nu. Blir svårare att arbeta, handla och resa över gränserna med omfattande kontroller. Vill vi det? Effektivare kontroller på strategiska platser vore nog bra, men totala kontroller av allt och alla vid alla landsgränser tror jag kostar mer än det smakar. Helt stopp kan man ju inte få utan totalkontroll.
 
https://www.npr.org/2020/08/05/8995...-life-sentence-for-man-who-stole-hedge-clippe

För strängare straff avskräcker verkligen. :meh: Det är dessutom inte så att länder med strängare straff/dödsstraff har mindre brottslighet.

https://polistidningen.se/2019/09/han-har-sett-gangvaldet-vaxa-fram/ Jag tycker det här är en jätteintressant artikel just eftersom det är med någon som arbetat med gängvåld och brott så länge. Och medan vi diskuterar straffrabatter vilket iofs är rimligt så är den största frågan hur vi kan förhindra att nästa generation går i samma fotspår. Det är där vi måste sätta in resurser. Det är också något som polisen har drivit, de tycker att socialtjänsten, skolan, politikerna måste ta ett större ansvar.

Kolla bara på den nyliga skjutningen av den 12 åriga flickan. Alla fritidsgårdar och andra träffpunkter för ungdomar är nedstängda så de samlas vid dygnetrunt McDonalds. Öppna för alternativ, övervakade av utbildad personal på plats. Ja, det är dyrt, men som samhälle skulle vi tjäna något otroligt på det i längden.

Att bara förorda längre och strängare straff är inte konstruktivt. Ansvarig för utredningen gick ut i AB (tror jag) att polisen vet att det finns personer som vet vad som hände men som vägrar vittna eller ge sig tillkänna. Det är därför så få brott av den här typen klaras upp. Att bryta tystnadskulturen, ge människor i utsatta områden hjälp och stöd så att de vågar samarbeta med polisen är en annan nyckel för mig.
 
Det är nog ganska svårt med tanken på öppna gränser, EU och våra lagar.

Hade man blivit inlåst för all framtid vid olaga vapeninnehav och att det även gällde minderåriga så hade folk kanske inte chansat.
Men det kommer ju aldrig ske med tanke på att vi varken vill eller ens kan bura in folk på livstid. Speciellt inte minderåriga (som ofta hyrs in till sånt av kriminella).

Hade vi haft ordentliga gränskontroller som på tiden innan EU, då hade man iallafall fått stopp på både knarket (som styr många gäng) och på vapenflödet.
Men sen har vi ju 3d prints nu också, och där får man ligga steget före på något vänster.

Känns hopplöst.
Håller med om att det känns hopplöst vilket jag också tror att regeringen tycker. Men vi burar faktiskt in personer på livstid fast i verkligheten blir det ju aldrig livstid
 
Det är nog ganska svårt med tanken på öppna gränser, EU och våra lagar.

Hade man blivit inlåst för all framtid vid olaga vapeninnehav och att det även gällde minderåriga så hade folk kanske inte chansat.
Men det kommer ju aldrig ske med tanke på att vi varken vill eller ens kan bura in folk på livstid. Speciellt inte minderåriga (som ofta hyrs in till sånt av kriminella).

Hade vi haft ordentliga gränskontroller som på tiden innan EU, då hade man iallafall fått stopp på både knarket (som styr många gäng) och på vapenflödet.
Men sen har vi ju 3d prints nu också, och där får man ligga steget före på något vänster.

Känns hopplöst.
Om strängare straff hade fungerat hade ju till exempel USA haft minimal brottslighet.
 
Saft och bullar?
Jag är osäker, men jag tror att det syftas på när Nyköpingspolisen försökte vara nära ungdomarna och få kontakt med dem på torget i Nyköping, bjöd på saft och bullar och ville höra vad de tyckte och tänkte om sin stad och var de kände sig tryggast osv.

Även när polisen i Malmö samlade gängledare och försökte ha en dialog med dem och bjöd på pizza.

Jag ser inget som helst fel i att försöka få kontakt, Att diskutera och vädra sina åsikter från båda hållen osv.

Detta görs vad jag har förstått även i länder som tex USA för att försöka bryta loss människor ur gängen och att få gängen att inte använda så mycket våld. Kommunikation ska inte underskattas.

Nu verkar ett gäng sd-are fått för sig att pizza och saft och bullar är det ENDA polisen sysslar med när det gäller gängvåld, men då har man kanske inte koll på läget.
 
Vad ska man göra med dom då? Ta fram batongen och slå lite på måfå?
Nej inte alls. När det har skett en skjutning så säger polisen alltid att det är en liten klick som håller på med detta och att dom vet vilka det är. Då säger jag som så, ändra lagen och sätt på detta klientel fotbojor så har man stenkoll på vad dom är och då blir det genast lättre att se vad dom är då det sker en skjutning och man kan lätt spåra upp dom och sedan bura in dom alt utvisa dom efter avtjänat straff
 
Nej inte alls. När det har skett en skjutning så säger polisen alltid att det är en liten klick som håller på med detta och att dom vet vilka det är. Då säger jag som så, ändra lagen och sätt på detta klientel fotbojor så har man stenkoll på vad dom är och då blir det genast lättre att se vad dom är då det sker en skjutning och man kan lätt spåra upp dom och sedan bura in dom alt utvisa dom efter avtjänat straff

Ändra lagen? Till vadå? Så att det är möjligt att "bura in" på ren känsla? Vilket kul samhälle det blir när polisen får mandat att själva välja vilka som ska åka in utan att det egentligen finns något annat bevis än "personen känns ju och ser lite sådär kriminell ut och var på platsen, eventuellt". Nejtack.
 
Nej inte alls. När det har skett en skjutning så säger polisen alltid att det är en liten klick som håller på med detta och att dom vet vilka det är. Då säger jag som så, ändra lagen och sätt på detta klientel fotbojor så har man stenkoll på vad dom är och då blir det genast lättre att se vad dom är då det sker en skjutning och man kan lätt spåra upp dom och sedan bura in dom alt utvisa dom efter avtjänat straff

Vad polisen vet och vad som kan bevisas juridiskt är två helt olika koncept. Och hur hade du tänkt dig att den lagreformen skulle genomföras? Lagen om polisen misstänker att A har något att göra med en skjutning och ska därför bestraffas med fotboja i 25 år?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 416
Senast: manda
·
Hemmet Hörde något hemskt idag. Finish har tydligen slutat tillverka diskmaskinspulver! Min värld rämnar. Vad finns det för fler tillverkare...
2
Svar
39
· Visningar
1 374
Senast: skogaliten
·
Tjatter Det har hänt att jag råkat säga saker som jag senare förstod var lite/mycket pinsamma. Hoppas jag inte är ensam om det! ;) En gång på...
2
Svar
34
· Visningar
2 323
Kropp & Själ Varför kan inte människor gå i ide, när högt utvecklade djur som björnar, kan? Någon läkare/biolog som kan förklara? Visst vore det...
Svar
14
· Visningar
676
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp