Skjutningen i Christchurch.

Något så fruktansvärt. Jag har dessutom varit i Christchurch, vilket gör att det känns lite närmare på något sätt.

Det är också en påminnelse om att det inte bara är IS-återvändare och andra muslimer som är potentiella hot.
 
Något så fruktansvärt. Jag har dessutom varit i Christchurch, vilket gör att det känns lite närmare på något sätt.

Det är också en påminnelse om att det inte bara är IS-återvändare och andra muslimer som är potentiella hot.
För mig har det gått dithän att jag på ett plan blir lite "lättad" när det är andra än islamister bakom såna här hemska dåd. (Den känslan hade jag kring Breivik också.) Skönt att det inte blir ännu mer fart på rasismen, ungefär.

(Jag tackade en gång nej till ett jobb i Christchurch, där jag inte har varit. Jag noterade i morse hur helt annorlunda och jättemycket starkare detta skulle ha drabbat mig om jag hade tagit det jobbet. Andra sidan jorden var plötsligt närvarande i mitt frukostkaffe, om du förstår hur jag menar.)
 
För mig har det gått dithän att jag på ett plan blir lite "lättad" när det är andra än islamister bakom såna här hemska dåd. (Den känslan hade jag kring Breivik också.) Skönt att det inte blir ännu mer fart på rasismen, ungefär.

(Jag tackade en gång nej till ett jobb i Christchurch, där jag inte har varit. Jag noterade i morse hur helt annorlunda och jättemycket starkare detta skulle ha drabbat mig om jag hade tagit det jobbet. Andra sidan jorden var plötsligt närvarande i mitt frukostkaffe, om du förstår hur jag menar.)

Jag blir också lättad, eller vilket ord man ska använda. Jag tycker att hotet från högerextremismen inte alltid ses lika allvarligt på som det från islamister och jag känner till att mycket hot från det hållet tystas ner och aldrig kommer till allmänhetens kännedom.

(förstår vad du menar, det känns annorlunda när man kan visualisera platsen där något hänt, oavsett om det är utanför dörren eller på andra sidan jordklotet).
 
Läste en artikel ang. motiverna för skjutningen, så fruktansvärd och skrämmande hur högerextremistarna tänker - och att deras åsikter sprids såpass mycket som de gjort de sista åren... 😪

Men ofattbart att personen skrivit på sociala medier flera dar i förväg att han ska utföra en attack, samt postat bilder på sina vapen, utan att någon kunnat stoppa honom?! Det beror nog som ni säger på att högerextrema miljön inte "tas tillräckligt allvarligt" eller övervakas tillräckligt noggrant.

Han resonnerade även att muslimerna som han dödade var skyldiga i att försöka kolonisera/överta landet från "hans folk/familj" - hur F**N kan man resonera så, som vit (med europeisk bakgrund) australienare.....?!!?
 
Jag blir också lättad, eller vilket ord man ska använda. Jag tycker att hotet från högerextremismen inte alltid ses lika allvarligt på som det från islamister och jag känner till att mycket hot från det hållet tystas ner och aldrig kommer till allmänhetens kännedom.

(förstår vad du menar, det känns annorlunda när man kan visualisera platsen där något hänt, oavsett om det är utanför dörren eller på andra sidan jordklotet).
Jag var i Nice i helgen och gick längs med strandpromenaden där det kördes ihjäl en massa folk. Det känns betydligt mer än att "bara" läsa om det i tidningen. Nu är terror något som man tänker på när man besöker andra länder, städer och flygplatser. Hemsk utveckling, man vet aldrig var det händer nästa gång.
 
Något så fruktansvärt. Jag har dessutom varit i Christchurch, vilket gör att det känns lite närmare på något sätt.

Det är också en påminnelse om att det inte bara är IS-återvändare och andra muslimer som är potentiella hot.

Ja, precis! Vi får inte glömma att det är extremister av alla slag vi ska vara rädda för.......det, i sig, har ingen specifik inriktning.
 
För mig har det gått dithän att jag på ett plan blir lite "lättad" när det är andra än islamister bakom såna här hemska dåd. (Den känslan hade jag kring Breivik också.) Skönt att det inte blir ännu mer fart på rasismen, ungefär.

(Jag tackade en gång nej till ett jobb i Christchurch, där jag inte har varit. Jag noterade i morse hur helt annorlunda och jättemycket starkare detta skulle ha drabbat mig om jag hade tagit det jobbet. Andra sidan jorden var plötsligt närvarande i mitt frukostkaffe, om du förstår hur jag menar.)

Det känns hemskt att erkänna , men ja. Ibland känns det nästan skönt att kunna falla tillbaka på att människor från alla grenar, alla ursprung kan vara lika otroligt otäcka. Så att människor från olika grupper på något vis kan enas om att det är individerna och hatet som är fel, oavsett var det kommer ifrån.
 
Jag avskyr känslan man får i magen när man loggar in på facebook och möts av meddelanden som "I'm ok."
Sedan Stockholmsincidenten får det mig att må fysiskt illa, jag vet genast att det hänt någonting.
 
Läste en artikel ang. motiverna för skjutningen, så fruktansvärd och skrämmande hur högerextremistarna tänker - och att deras åsikter sprids såpass mycket som de gjort de sista åren... 😪

Men ofattbart att personen skrivit på sociala medier flera dar i förväg att han ska utföra en attack, samt postat bilder på sina vapen, utan att någon kunnat stoppa honom?! Det beror nog som ni säger på att högerextrema miljön inte "tas tillräckligt allvarligt" eller övervakas tillräckligt noggrant.

Han resonnerade även att muslimerna som han dödade var skyldiga i att försöka kolonisera/överta landet från "hans folk/familj" - hur F**N kan man resonera så, som vit (med europeisk bakgrund) australienare.....?!!?
Ja det är helt j-a otroligt eftersom vita kom till Aus och NZ och skyfflat undan urbefolkningarna som bott här i hundratals år!
NZ är bättre vad jag minns men här i Aus är rasismen väldigt bred och öppen. Kulturchock.
Tex när vi hade översvämningarna här för några veckor sedan. Två män med abourogin(stavas?)-bakgrund försökte råna ett övergivet/evakuerat hus men polisen kom på dom. De flydde rätt ner i forsen och drunknade.
På nyheterna och FB visades bilder på männen när de hittats några dagar senare och 90% av kommentarerna på fb var typ karma och rätt åt dom osv...:eek::cry:


Jag har bott i Chch ett par månader och det känns så konstigt att se det här på tv och känna igen var de filmar osv...

Rest in power
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är urusel på att hålla mig a jour med nyheterna, jag har svårt att passa tider och jag är för ointresserad att titta på nyheter på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Bon
·
Samhälle Here we go again ... https://svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ordet-pulla-friar-pojke-gota-hovratt-osaker-pa-ordet
2
Svar
33
· Visningar
1 661
Senast: gulakatten
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
245
Samhälle Rent krasst, vilken tidning ska unga läsa? Jag känner ingen som har papperstidning längre. Inte ens mina föräldrar som alltid hade när...
2
Svar
39
· Visningar
1 175
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp