Skjutsa eller vänta på barn - hur mycket tid?

En 15-åring är definitivt stor nog att förstå, men ändå minskar idrottande i tonåren. Om det tycker jag det kommer rapporter stup i kvarten.

Alltså lyckas inte föräldrar i Sverige idag att hjälpa sina tonåringar att hitta aktiviteter som de gillar tillräckligt mycket eller sätta ”hårt mot hårt”. Jag bara hoppas att mina barn kommer fortsätta röra sig och jag kommer göra vad jag kan för att de fortsätter röra på sig även om det innebär att jag får curla lite t.ex. skjutsa 3-4 km trots de borde kunde cykla.

Det kan ju handla om ett ökande problem med att som förälder sätta ner foten och stå ut med att ungdomen blir arg?
 
Det kan ju handla om ett ökande problem med att som förälder sätta ner foten och stå ut med att ungdomen blir arg?
Eller så är det att man inte bara ”sätter ned foten” med en 15-åring. En 15-åring är halvt vuxen och visst kan du som förälder sätta upp regler för rörelse/idrott, dammsugning, hårtvätt osv men vägrar 15-åringen vad gör man då?

Jag tar det inte för självklart att barnen kommer göra som jag säger när de är 15 år utan jag får nog gilla läget när det gäller vissa saker och curla lite för att få som jag vill.
 
Eller så är det att man inte bara ”sätter ned foten” med en 15-åring. En 15-åring är halvt vuxen och visst kan du som förälder sätta upp regler för rörelse/idrott, dammsugning, hårtvätt osv men vägrar 15-åringen vad gör man då?

Jag tar det inte för självklart att barnen kommer göra som jag säger när de är 15 år utan jag får nog gilla läget när det gäller vissa saker och curla lite för att få som jag vill.

Givetvis är det inte plättlätt och en dans på rosor. Å andra sidan har en 15-åring andra möjligheter att förstå ett resonemang om varför saker är på ett visst sätt. Sen kan man ju använda konsekvenspedagogik.

Målet måste ju vara att få in bra och hållbara rutiner för vuxenlivet. Det är ju inte hållbart om motionen enbart sker för att någon vuxen curlar en.
 
Har två barn, 7 och 13. Vi bor på landet med 7 km till närmaste busshållplats, man kan ta sig dit endast via en igenvuxen skogsväg eller via E4:an. Går inte att cykla.

Vi har ju valt att bo såhär så jag skjutsar mina barn så mycket de vill och behöver. Märkligt nog blir det inte så himla mycket då min äldsta är asocial (och kanske har någon problematik) så hon gör ingenting. Den yngsta har simträning två gånger i veckan.

Lägger kanske totalt 2-3 timmar på skjutsande och väntande i veckan för bägge barnen.
 
En tio-åring och en 12-åring.
Vi bor på landet men tar ca 10 minuter in till stan (E4:an).
Äldsta har lite olika aktiviteter över året beroende på säsong

men orientering måndag, tisdag plus ngn tävling eller träningstävling.
Friidrott en gång i veckan (eg två men det krockar med ponnytrav)

ponnytrav en gång vecka

ridning en gång vecka

scouter.

yngsta har parkour friidrott och orientering.
Friidrott och orientering samma tider som storebror

vi har en eller två dagar fri från aktiviteter per vecka. Passar på att träna när de tränar eller handla.
Men i snitt en normal vecka ca 2,5h per kväll x 5 så 12-14h om det inte är tävling då går det mera tid.
 
Jag minns knappt, vi har varit mer eller mindre i lockdown i över ett år. (Just nu är jag så jävla less, skolorna kommer t ex kntecatt öppna efter påsklovet, barnen har haft skola ca 4 vecksedan mitten av december).

Son född 11 kan cykla till fotbollens utomhusträningar. Vi skjutsade till inomhusträningar, men de var senast februari 2020 och nästa inomhussäsong är november 2021. Då kan han cykla.

Dotter född 13 spelar piano. Det är på skolan, så ingen skjutsning.

Hon och sonen född 2014 började med judo januari 2020. Det har ju alltså också bara varit en handfull träningar. Min man skjutsar, för det är i grannorten. 1-2 gångar i veckan.
 
Vi har skjutsat till allt som barnen varit intresserade av, teamat upp med andra föräldrar och delat på skjutsning vid behov. Jag har ett jobb där jag oftast kan dra iväg 20 min och vara tillgänglig per telefon utan problem men vi har också fått hjälp av släktingar ibland. Vår yngsta tränar nu ridning och friidrott samt någon extra sommarsport ( förra året kanot, nu tror jag det blir segling). Våra äldre tvillingtjejer tränar fotboll samt fotboll/jujutsu så de har ju träning el match nästan alla dagar i veckan. För dem var ju moppekortet guld värt (för oss med!) då de slipper cykeln sommarhalvåret. På vintern skjutsar vi alt. cyklar de.
Det går ju allt som oftast att att fixa så att barnen får hålla på med sitt intresse. Det kanske krävs att man lägger ner tid på en skjuts-grupp el. dyl. men det känns självklart att barnen ska få utöva sina intressen. Jag vill ju hemskt gärna utöva min egen sport också men barnens går före så länge de behöver hjälp, jag anpassar utifrån det.
 
Absolut, en kilometer är ingenting. Men var går gränsen mellan självklart ska barnet kunna transportera sig själv och det är rimligt att föräldrarna kör?
Man kan ju ta kommunens regler kanske? Tex ett barn under 10? 9? får skolbuss 2,4 km medan ett äldre barn förväntas cykla den sträckan om omständigheterna är som de är mest. Sedan vartefter barnet blir äldre ökar ju sträckan som barnet kan förväntas ta sig.

Men jag känner lite att om en 18 åring inte lyckas ta sig 2,5 km tillsammans med föremål som är transporterbart på cykel, så har man gjort barnet en otjänst någonstans. Regn och blåst är ju inte heller varje dag om året. Sedan har ju vissa områden bussar också.

Det sägs ju att man bör låta bilen stå om det är under 5 km som vuxen, men det följer ju inte jag tex om det börjar handla om transport av matkassar och sånt. Men någonstans över 2,5 km och under 5 km?

Men att cykla och gå till bussen ingår ju så att säga i "röra på sig" och en typ av rörelse som är bra för hälsan dessutom att ha som vana när man flyttar hemifrån och inte har bil.
 
Senast ändrad:
Man kan ju ta kommunens regler kanske? Tex ett barn under 10? 9? får skolbuss 2,4 km medan ett äldre barn förväntas cykla den sträckan om omständigheterna är som de är mest. Sedan vartefter barnet blir äldre ökar ju sträckan som barnet kan förväntas ta sig.

Men jag känner lite att om en 18 åring inte lyckas ta sig 2,5 km tillsammans med föremål som är transporterbart på cykel, så har man gjort barnet en otjänst någonstans. Regn och blåst är ju inte heller varje dag om året. Sedan har ju vissa områden bussar också.

Det sägs ju att man bör låta bilen stå om det är under 5 km som vuxen, men det följer ju inte jag tex om det börjar handla om transport av matkassar och sånt. Men någonstans över 2,5 km och under 5 km?

Men att cykla och gå till bussen ingår ju så att säga i "röra på sig" och en typ av rörelse som är bra för hälsan dessutom att ha som vana när man flyttar hemifrån och inte har bil.
Att använda skolans regler om skolskjuts var en väldigt bra idé.

Hur tänker ni om kollektivtrafik nu under pandemin? Mina barn och jag har inte åkt buss sen mitten av mars 2020 och tänker inte låta mina barn åka buss om jag kan skjutsa dem förrän det är över.
 
Hur tänker ni om kollektivtrafik nu under pandemin? Mina barn och jag har inte åkt buss sen mitten av mars 2020 och tänker inte låta mina barn åka buss om jag kan skjutsa dem förrän det är över.

Min dotter åker buss en gång per vecka. Friidrottsträningen är i grannkommunen och eftersom träningen börjar 16.45 så finns det inte en chans att jag hinner skjutsa.
Hon bär munskydd när hon är på bussen.
 
Att använda skolans regler om skolskjuts var en väldigt bra idé.

Hur tänker ni om kollektivtrafik nu under pandemin? Mina barn och jag har inte åkt buss sen mitten av mars 2020 och tänker inte låta mina barn åka buss om jag kan skjutsa dem förrän det är över.
Vi har åkt kollektivt en gång, i somras. Men barnen är inte beroende av skolskjuts, det blir äldsta däremot nästa termin. Jag hade låtit dem åka skolskjuts om de behövde det, men annan kollektivtrafik har vi som sagt undvikit.
 
Att använda skolans regler om skolskjuts var en väldigt bra idé.

Hur tänker ni om kollektivtrafik nu under pandemin? Mina barn och jag har inte åkt buss sen mitten av mars 2020 och tänker inte låta mina barn åka buss om jag kan skjutsa dem förrän det är över.
Nej vi har inte använt kollektivtrafiken, men är ju också i en situation där vi kan låta bli.

Så i ishalka, snödjup och storm har jag varit skolskjuts, vid cyklingsbart väder är det cykel 2,4 km. Om barnet hade varit tonåring hade hen fått gå eller cykla i storm och ishalka också (men balansen verkar inte utvecklad för det ännu.).

In till stan är bara 6 km så om de som inte har körkort går i ena riktningen så skjutsar jag i andra, samma sak men om en måste till jobbet. Själv cyklar jag helst (och jobbet vill inte se mig, men har de velat det har jag tagit bilen för det är 7 mil)

(Eller vänta, åkte när jag fixade en fjäder i bilen, med munskydd, det gick inte att vänta där).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 098
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag behöver bolla lite tankar och idéer med er. Bakgrund: haft egen häst för ca 8 år sedan, (tog en paus, då det blev för mkt i livet...
Svar
16
· Visningar
1 978
Senast: MattiZ
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 753
Senast: paradiset
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 359
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp