Skjutsa eller vänta på barn - hur mycket tid?

De
I mina exempel var det i ett fall starttid 15.15 så då räcker det iofs inte ens med 15.00. I det andra exemplet skulle jag behöva sluta jobbet absolut senast 15.30 för att hinna köra hem, byta till civila kläder och sen köra till staden där friidrotten håller till.
För mig, och troligen för många andra föräldrar och barn, är det ett jätteproblem om barnen inte kan delta i aktiviteter för att deras föräldrar jobbar. Det är i mina ögon något som utesluter många.
Håller med dig om allt i det citerade.
 
Mina barn är (snart) 2, 3, 7, 10 och 12 år.

De två äldsta tränar voltige, nu 2 ggr veckan. Måndag 17.15- 19.40 och Torsdag 17:45 - 19.30. 7åringen har varit med och tränat ibland på torsdagar.
Tar ca 15 min med bil dit och brukar stanna där eller passa på att handla eller springa/gå en promenad. Ibland cyklar vi tillsammans dit (8 km uppförsbacke hem, bor man i Alperna så är det backigt).

Innan Corona hade dom även träning i idrottshall med voltigeföreningen 2 h på lördagsförmiddagar.
 
@LadyCovergirl @Mabuse Jag tror att många har flexiblab jobb som tillåter att man jobbar ikapp på kvällar och helger, i kombination med att man bor nära jobbet. Några kompisar till mig t ex där är han nordenchef för ett företag och hon har också en krävande position. Deras barn har en hel del aktiviteter kl 17 som de turas om att skjutsa till och från och de jobbar ikapp kvällar och helger. Jag känner flera andra med liknande upplägg.

I mitt eget fall så går barnen hem själva från skolan och därför hinner jag skjutsa till aktiviteten som börjar 17 nu när jag jobbar hemma.

Om du är hemma från jobbet vid 18 antar jag att du har en hel del pendling trots att du bor centralt. Jag tyckte det var ett problem med Stockholm när jag bodde där, fast man tyckte att man bodde nära stan så kunde det ändå vara långt till en massa saker eftersom stan är så stor.
Det tar en dryg halvtimme från dörr till dörr, så det är inte särskilt lång resa. Maken cyklar till jobbet på en kvart. Jag jobbar 9-17:30, ungefär, det är ju en normal arbetsdag med lunch. Har aldrig varit morgonpigg, så det är ingen större mening att vara på jobbet tidigare än så.

Jag bor i stan, så det är nära till det mesta. Allt utom stallet, i princip. Barnen har 5 minuters promenad till skolan, t ex.
 
För oss är det snarare tajt för 11 åringen att hinna ta sig från skolan 40-60minuter bort, hem och byta om, få något i magen och så iväg.

Han slutar skolan 15:00 mån-torsd. 13:50 fredag. Fotbollen. Börjar 16:55, scouterna 18:00, ridningen 16:00.

Vi har ju valt att bosätta oss länge bort. Vi har också valt en privatskola till sonen. Vi köpte två bilar när vi flyttade ut. Vi vet att vi måste köra. Vi har också ansträngt oss att hitta aktiviteter som vi hinner till. Dottern fick erbjudande om en ridgrupp på en vardag kl 15:30. Det stallet ligger 35 minuter bort. Det tackade vi nej till.

Mvh Miks

Det är ju en del av samma problem. Alltså att aktiviteter ligger för tidigt för målgruppen.
 
Jag och min man jobbar båda heltid och har flextid. Innan pandemin då vi jobbade på våra kontor turades vi om att hämta och lämna på förskolan, och den som hämtade gick från jobbet kl 15. Jag upplever inte att det är så ovanligt bland andra familjer runt oss.

Däremot håller jag helt med dig att det är galet att barnens aktiviteter ska förutsätta att föräldrarna kan gå från jobbet klockan 15. Jättekonstigt verkligen.

Men ert upplägg förutsätter dessutom två vuxna. Det är ju långtifrån alla hushåll som ser ut så.
Även när jag har flextid (vikarierar på två sådana tjänster) så kan jag ytterst sällan gå klockan 15.00. Det hör till ovanligheterna och görs definitivt inte på regelbunden basis. (Brukar jobba ca 7.30-16.15 när jag har flex.)
 
Men ert upplägg förutsätter dessutom två vuxna. Det är ju långtifrån alla hushåll som ser ut så.
Även när jag har flextid (vikarierar på två sådana tjänster) så kan jag ytterst sällan gå klockan 15.00. Det hör till ovanligheterna och görs definitivt inte på regelbunden basis. (Brukar jobba ca 7.30-16.15 när jag har flex.)

Ja såklart. Och jag menade verkligen inte att det var ett argument för att ha träning på sådana tider. Som jag skrev innan tycker jag att det är helt galet med ett sånt upplägg.
Det var bara ett svar angående det du skrev om att du inte kände någon som kunde gå från jobbet 15 annat än någon enstaka gång.
 
Senast ändrad:
I mina exempel var det i ett fall starttid 15.15 så då räcker det iofs inte ens med 15.00. I det andra exemplet skulle jag behöva sluta jobbet absolut senast 15.30 för att hinna köra hem, byta till civila kläder och sen köra till staden där friidrotten håller till.
För mig, och troligen för många andra föräldrar och barn, är det ett jätteproblem om barnen inte kan delta i aktiviteter för att deras föräldrar jobbar. Det är i mina ögon något som utesluter många.

Jag hade älskat om nån av de aktiviteter dottern gått på börjat kl. 15.30! Alla har varit så sent på kvällen (kl. 19-20) att hon till sist tröttnat på att efter träningen bara åka hem och duscha, äta nåt snabbt och lägga sig för att hon ska upp tidigt dagen efter till skolan. Nu tränar hon inget :( Det blir väldigt sent med träning till kl. 20 för en 8-åring som har stort sömnbehov.
 
Nu är mitt barn bara 2 år så några egna erfarenheter som skjutsande förälder har jag inte.

Men angående diskussionen om arbetstid så är en vanlig standardtid för sjuksköterskor och undersköterskor att arbeta 06:45-15:15/15:30 (beroende på kollektivavtal). Vet att många även väljer att lägga nattpass för att hinna med skjuts till aktiviteter. Det är egentligen kvällspassen som ”förstör” för många barnfamiljer men som tur är brukar de kunna bemannas av den yngre, lite mer morgontrötta, generationen 😁 så kontentan: de med 24/7 arbeten kan med lite pusslande av schema lyckas frigöra sig dag/ eftermiddagstid.

Inom några år hoppas vi båda på att behöva lägga mycket tid på barnens aktiviteter. Hoppas verkligen att våra barn blir som oss och får upp intresset för både lag- och individidrotter 😊
 
Nu är mitt barn bara 2 år så några egna erfarenheter som skjutsande förälder har jag inte.

Men angående diskussionen om arbetstid så är en vanlig standardtid för sjuksköterskor och undersköterskor att arbeta 06:45-15:15/15:30 (beroende på kollektivavtal). Vet att många även väljer att lägga nattpass för att hinna med skjuts till aktiviteter. Det är egentligen kvällspassen som ”förstör” för många barnfamiljer men som tur är brukar de kunna bemannas av den yngre, lite mer morgontrötta, generationen 😁 så kontentan: de med 24/7 arbeten kan med lite pusslande av schema lyckas frigöra sig dag/ eftermiddagstid.

Inom några år hoppas vi båda på att behöva lägga mycket tid på barnens aktiviteter. Hoppas verkligen att våra barn blir som oss och får upp intresset för både lag- och individidrotter 😊

Men om man jobbar till 15.30 så är det generellt sett svårt att hinna till aktiviteter som börjar tidigare än åtminstone 16.30. (Då bygger det dessutom på att det är korta avstånd mellan jobb-fritids-aktivitet.)
Nattpass = kräver två föräldrar ;)
 
Men om man jobbar till 15.30 så är det generellt sett svårt att hinna till aktiviteter som börjar tidigare än åtminstone 16.30. (Då bygger det dessutom på att det är korta avstånd mellan jobb-fritids-aktivitet.)
Nattpass = kräver två föräldrar ;)

Skulle inte säga att nattpass kräver två föräldrar, snarare var det många av de ensamstående på mina tidigare jobb som valde att arbeta endast natt för att få ihop vardagen bättre. Då använde de sig av nattis 😊
 
Skulle inte säga att nattpass kräver två föräldrar, snarare var det många av de ensamstående på mina tidigare jobb som valde att arbeta endast natt för att få ihop vardagen bättre. Då använde de sig av nattis 😊

Det bygger istället på att det finns nattis att använda. Min kommun hade det inte utan det var öppet 6.15/.30-17.30/18.00.
 
Barnen är 5 år och 6,5 år.
Äldsta dottern har kör en gång i veckan men det tar fritids ”hand om” då det är via skolan.
Hon har även dans en gång i veckan, 45 min. Då sitter vi kvar och tittar.
Vi försöker åka till stallet 1-3 gr/veckan också. Lär bli oftare nu när det är varmare ute (mormors ponny).

Jag går ut och går varje dag med hundarna 1-1,5 h. Mannen tränar 4-6 gr/veckan.
Mannen jobbar natt och jag studerar så just nu är vardagslivet enkelt att få ihop, värre blir det efter sommaren när jag ska börja jobba igen..
 
Har en dotter på 11 år.
Hon behöver skjuts 3 dagar i veckan till thaiboxning och dans, båda ligger i grannkommunen.
Det går buss men vill inte att hon åker ensam sent på kvällen.
Tar bara ca 10-15 min med bil, träningen tar 1h. Dansen är samtidigt som min egen träning så hade ändå åkt dit :D

Tycker aktiviteter är viktigt och skjutsar ner än gärna!
Kan som sagt träna själv alt åka och handla under tiden.
 
När jag läser i tråden så förstår jag inte riktigt hur föräldrar hinner jobba och kanske till och med ha någon egen hobby :confused:
Som exempel så har min dotter friidrott 16.45 på en vardag. Jobbar jag så är jag inte hemma förrän tidigast 17.20. Simningen var en vardag 15.15 samt en helgdag 10.30. Jobbar jag är jag inte hemma något av tillfällena så det skulle bli sparsamt med deltagande.
Har andra idrotter senare träningar eller jobbar man inte heltid?
Dottern tränar kl 17 vardagar, jag skjutsar om jag slutar normaltid kl 15, slutar jag 22 åker pappan med dit.
Dans lördag kl 11, jobbar var fjärde lördag då åker pappan med.

Jobbar heltid. Jag har bilen, sambon får åka med bussen dit :)
 
Ah, var det 15-tiden som avsågs. Antar att man då jobbar deltid eller oregelbundna tider.
Slutar 15 som normaltid, börjar 6.
Så beror ju helt på vilket yrke man har.
Sambon jobbar 7-16.

Alla aktiviteter dottern haft genom åren har börjat tidigast 17 och senast 19.
 
Nu är mina barn stora, äldsta får förhoppningsvis körkort under sommaren men jag har ägnat mycket tid åt att skjutsa. Vi är visserligen två men det har legat på mig till stor del eftersom maken har jobbat längre på kvällarna. Vi var dock medvetna om skjuts behovet i och med att vi bor som vi bor och har planerat in det i vårt liv. Vi vill bo på landet, vi vill ha barn som har fått möjlighet att prova på och göra det de är intresserade av, alltså har vi räknat med att få lov att köra. Märkligt nog är det visst längre hem till oss än det är att åka hem till barnens föräldrar, det finns några få som har skjutsat ungefär lika mycket som oss, men övervägande är det vi som har hämtat och lämnat antingen barnen eller deras kompisar.
 
Nu måste jag berätta om bekantingen vars barn blev fullständigt tokig när modern sa att hon faktiskt fick ta sig till träningen själv hädanefter och inte bli skjutsad i bil. Sträcka till träningen 1060 m...ålder på barnet, vill ni gissa? Nä det kan ni inte. 18 ÅR. Modern sa lite smått skamset att hon nog hade skämt bort barnet lite. Barnet var förbannad i några veckor....
 
Nu måste jag berätta om bekantingen vars barn blev fullständigt tokig när modern sa att hon faktiskt fick ta sig till träningen själv hädanefter och inte bli skjutsad i bil. Sträcka till träningen 1060 m...ålder på barnet, vill ni gissa? Nä det kan ni inte. 18 ÅR. Modern sa lite smått skamset att hon nog hade skämt bort barnet lite. Barnet var förbannad i några veckor....

Jösses! :eek:
Hade jag som 18-åring bett om skjuts en kilometer så hade mina föräldrar inte vetat om de skulle skratta eller gråta :rofl:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 108
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag behöver bolla lite tankar och idéer med er. Bakgrund: haft egen häst för ca 8 år sedan, (tog en paus, då det blev för mkt i livet...
Svar
16
· Visningar
1 980
Senast: MattiZ
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 755
Senast: paradiset
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 366
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp