SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

Egentligen skulle ju raser som engelsk bulldog, fransk bulldog, mops osv inte få införas eller avlas på alls i sverige om man ska följa djurskyddslagarna i detta land.
Håller egentligen med, men undrar om det verkligen är helt försent för raserna? Går det att avla dessa etiskt?
 
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/djurskyddsinspektörer-hotades-av-svenska-kennelklubben/13322596

SKK hotar länsstyrelsen för att de (med all rätt) lägger sig i renrasavel på deformerade hundar.
Jag kan tyvärr inte förstå klippet då det inte är textat men detta kan nog vara ett svar på en fråga som dök upp i mitt huvud. Hur långt behöver aveln gå innan den svenska lagen går in?
Jag tänkte att uppenbarligen så tycker man inte att det är tillräckligt dåligt än, men klippet ovan kanske säger annorlunda?
Den svenska lagen är ju inte tandlös (eller borde inte vara det iallafall) så någonstans bör de ju till slut gå in och säga att här går gränsen. Men var är den?
 
Förstår jag dig rätt att du menade att en del uppfödare kommer inte att vilja (eller ids inte) registrera anläggning och därmed falla bort under denna nya lag? Och att en del renrasuppfödare ingår bland dessa?
Annars förstår jag inte riktigt hur detta kan påverka aveln, jag skulle uppskatta en förklaring :)
Precis! Det kommer finns folk som inte är uppdaterade,som inte vill för då reggas ALLT dom säljer (tjena smuggel o svartsäljare) och som sen åker dit på det.
 
Fattar jag det rätt, bara uppfödare som tar mer än 3 kullar om året behöver regga sig?
Det står också om de säljer mer än 3(?) ur sin egen uppfödning om året. Om de tar bara en kull men får typ 5 valpar i den som de vill sälja så innebär det väl att de behöver regga sig? 🤔
 
Det står också om de säljer mer än 3(?) ur sin egen uppfödning om året. Om de tar bara en kull men får typ 5 valpar i den som de vill sälja så innebär det väl att de behöver regga sig? 🤔
"
  • säljer hundar eller katter från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning
    • säljer 3 eller fler hundar eller katter per år från annans uppfödning

      Om du säljer fler än 3 hundar utöver dina egna kullar som jag förstår det.
 
"
  • säljer hundar eller katter från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning
    • säljer 3 eller fler hundar eller katter per år från annans uppfödning

      Om du säljer fler än 3 hundar utöver dina egna kullar som jag förstår det.
Jag kom ihåg den första punkten fel, tack!

Men, om man har tre hundar från tre olika kullar som man fött upp (oavsett ålder) som man råkar sälja samma år - så bör man registrera sig?
Lite svårt att veta i förväg om något sånt skulle råka hända 🤔

Tillägg: Å andra sidan om man har så "många" hundar att man kan "råka" sälja tre hundar (i olika åldrar och ur ens egen uppfödning) på ett och samma år så kanske man bör ändå räknas in i denna kategori.
 
"
  • säljer hundar eller katter från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning
    • säljer 3 eller fler hundar eller katter per år från annans uppfödning

      Om du säljer fler än 3 hundar utöver dina egna kullar som jag förstår det.
En undran till, man skulle alltså i princip kunna sälja två hundar ur två egen uppfödda kullar och sälja två hundar från annans uppfödning?
Men det är kanske förhoppningsvis få som gör.

Tillägg: Fick ändra siffrorna ett par gånger. I det sista du skriver så ska det väl stå "Om du säljer 3 eller fler hundar utöver dina egna kullar"?
 
Fattar jag det rätt, bara uppfödare som tar mer än 3 kullar om året behöver regga sig?
Nej alla som säljer/exporterar hund (sällskapsdjur) ska lista sig, dom flesta uppfödare har ju precis som jag ett paragraf 16 tillstånd och just nu vet dom inte hur det blir för oss,om vi måste lista om oss eller om vi går vidare på våra tillstånd
 
En undran till, man skulle alltså i princip kunna sälja två hundar ur två egen uppfödda kullar och sälja två hundar från annans uppfödning?
Men det är kanske förhoppningsvis få som gör.

Tillägg: Fick ändra siffrorna ett par gånger. I det sista du skriver så ska det väl stå "Om du säljer 3 eller fler hundar utöver dina egna kullar"?
Just nu är det så otydligt att inte ens dom själva kan förklara,jag pratade med dom i torsdags i telefon o blev omkring skjutsad som en pingisboll
Det är nya EU regler och i resten av EU så gäller om du tex exporterar så ska du ha "tillståndet" från sällskapsdjur 1, säljer du andras sällskapsdjur så är det samma sak.
Så vi får se vad dom kommer fram till
 
Nej alla som säljer/exporterar hund (sällskapsdjur) ska lista sig, dom flesta uppfödare har ju precis som jag ett paragraf 16 tillstånd och just nu vet dom inte hur det blir för oss,om vi måste lista om oss eller om vi går vidare på våra tillstånd
Nja om jag uppfattade det rätt så är det skillnad på att sälja inom landet och utomlands (dvs exportera).
Säljer man utomlands så är det från första hunden man säljer.
Säljer man inom landet så är det 3 eller fler (egen uppfödning: 3 eller fler kullar. Andras uppfödning: 3 eller fler hundar.)

Tillägg: Vilket får mig att tänka att det kan bli svårare att importera en hund inom EU, kanske inte alla som kan eller vill sälja en hund utomlands pga detta.
 
Nja om jag uppfattade det rätt så är det skillnad på att sälja inom landet och utomlands (dvs exportera).
Säljer man utomlands så är det från första hunden man säljer.
Säljer man inom landet så är det 3 eller fler (egen uppfödning: 3 eller fler kullar. Andras uppfödning: 3 eller fler hundar.)
Nej inom är det max 3 just nu
 
Man får sälja max 3 som det ser ut nu och som det står i nya "lagen" men det ändras troligen
Innebär inte "tre eller fler" att man i praktiken kan sälja två utan problem, men när man säljer den tredje på samma år så ska det räknas som en anläggning?
1-2 är ok. 3> är anläggning.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Av det jag läst mig till så ärvs det här problemet även(bara?) på mödernet. Vilket borde innebära att om man vill utrota problemet så...
Svar
12
· Visningar
1 538
Senast: skuggi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 396
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp