SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

Jag har sett den del som går nu.
Måste ju säga att jag inte är jätteimponerad. Rörigt, dålig klippning, sätter inte press på snubbarna i SKK via de fall de tar upp. Mycket naturbilder utan substans.
Jag tyckte ändå att det va mindre flummigt än första delen bara för att man i den här delen fick en ordentlig bakgrund till vad dom medverkande anses blivit beskylld för. Första delen satt jag mest och fundera över vilka dom var 🤷‍♀️
 
Jag har sett den del som går nu.
Måste ju säga att jag inte är jätteimponerad. Rörigt, dålig klippning, sätter inte press på snubbarna i SKK via de fall de tar upp. Mycket naturbilder utan substans.

Instämmer! Förstår inte varför journalisten inte frågade en enda fråga kring nåt av de fyra fall som nämndes...

Fick fö höra häromdagen att tanten med frallorna själv ringde SKK för att fråga vad som kunde göras när tiken var dräktig och hon fått veta att tikägaren inte fick regga. Då hade SKK (!) rekommenderat tanten att försöka regga dem själv i SKK. Suck liksom...
 
5-9 vanligast upp till 7
Det är ju betydligt fler än vad jag trott. Jag hade fått för mig att frallor för max 5 valpar men vanligast 3.
Hur vanligt är det att dom valpar utan hjälp från människan? Kan frallor para sig naturligt eller brukar man behöva hjälpa till?
 
Det är ju betydligt fler än vad jag trott. Jag hade fått för mig att frallor för max 5 valpar men vanligast 3.
Hur vanligt är det att dom valpar utan hjälp från människan? Kan frallor para sig naturligt eller brukar man behöva hjälpa till?

Snittet på kullstorlek har legat mellan 4,3-4,2 valpar de senaste tio åren, så 3-5 är nog närmare verkligheten. Det är mycket vanligt med kejsarsnitt i rasen.
 
Det är ju betydligt fler än vad jag trott. Jag hade fått för mig att frallor för max 5 valpar men vanligast 3.
Hur vanligt är det att dom valpar utan hjälp från människan? Kan frallor para sig naturligt eller brukar man behöva hjälpa till?
Verkar ändå finnas en hel del linjer som får 7-8 valpar. De flesta jag har snittat har legat där. Vissa har dock varit oreggade frallor så då vet man ju inte om de är rasrena.
Vad gäller naturlig parning är jag osäker, vet att engelsk bulldogg och american bully är problemraser och insemineringsfrekvensen är mycket hög. Det har pratats en hel del om det på olika veterinärkongresser.
 
Instämmer! Förstår inte varför journalisten inte frågade en enda fråga kring nåt av de fyra fall som nämndes...

Fick fö höra häromdagen att tanten med frallorna själv ringde SKK för att fråga vad som kunde göras när tiken var dräktig och hon fått veta att tikägaren inte fick regga. Då hade SKK (!) rekommenderat tanten att försöka regga dem själv i SKK. Suck liksom...
Men vist hon frågade väl i första delen och fick till svar att dom inte tänkte kommentera enskilda fall? Eller minns jag fel? Som sagt så jäkla dåligt klippt så man vet inte vad som blivit sagt. Hur som så kunde hon ha varit mer på stridig med frågor som skulle kunna härröras till fallen.
 
Nu har jag sett del 2.

Tycker inte det var en direkt välgjord dokumentär, och fick en ganska luddig bild av fallen.

Om det nu var så att en domare fick någon form av fysisk skada eller sjukdom som förklarade hans märkliga beteende och han lämnade in läkarintyg och drogtester från tillfället låter det ju rent fruktansvärt att han blir utesluten.

Samma gäller för han som ifrågasatte en förenings utgifter och sedan blev utestängd utan att ens varit i någon utredning eller disciplinnämnd. En grundpelare i demokratiskt föreningsliv är ju ekonomisk transparens, medlemmarna måste ju ha insyn i hur deras avgifter spenderas.

All in all, mitt samlad intryck (och då räknar jag in hur SKK betedde sig i liven) är att det verkar absolut som att en granskning är på plats, men att den kunde ha gjorts mer professionellt.
 
Nu har jag sett del 2.

Tycker inte det var en direkt välgjord dokumentär, och fick en ganska luddig bild av fallen.

Om det nu var så att en domare fick någon form av fysisk skada eller sjukdom som förklarade hans märkliga beteende och han lämnade in läkarintyg och drogtester från tillfället låter det ju rent fruktansvärt att han blir utesluten.

Samma gäller för han som ifrågasatte en förenings utgifter och sedan blev utestängd .

De två avslutade själva sitt medlemskap. Det var inte skk som uteslöt dem. Gigantisk skillnad och det var stövarklubben som inte medgav den äldre herren nytt medlemskap när han återansökte om det i just stövarklubben.
 
De två avslutade själva sitt medlemskap. Det var inte skk som uteslöt dem. Gigantisk skillnad och det var stövarklubben som inte medgav den äldre herren nytt medlemskap när han återansökte om det i just stövarklubben.
Luddigt som sagt.

Kan han vara medlem i SKK och starta på jaktprov eller måste han vara medlem i den stövarklubben?

Kan underklubbar i SKK vägra medlemmar inträde utan skäl, eller bör SKK gå in i ett sådant falll?

Hade varit trevligt om reportaget hade redovisat regler och stadgar på ett tydligare sätt.
 
Det vore ju väldigt intressant att se DNA-resultat på frallakullar med 7-9 valpar.
Min 9 kull klarade sig, vet några som inte längre är medlemmar efter dna test,under en period speciellt bland uppfödare i huvudstaden o skåne så var det mera regel än undantag att kullarna drygades ut med importvalpar, tror det Skk reagerade på förutom ett o annar skvaller var att uppfödare som tidigare haft 3-5 valpar helt plötsligt hade kullar med 8-9 valpar bara så där.
Kullen som testades hos mig var min kull nr 2,måste erkänna att jag var aningen nervös då tiken var köpt i Ungern,stod kvar till löp o parades där nere med vald hane,men det kunde ju lika gärna varit parad med annan hane eller flera hanar,beroende på hur oseriös säljaren kunde varit,jag hade tur.
 
De två avslutade själva sitt medlemskap. Det var inte skk som uteslöt dem. Gigantisk skillnad och det var stövarklubben som inte medgav den äldre herren nytt medlemskap när han återansökte om det i just stövarklubben.
Exakt, jag tänkte samma. Han kan ju vara med i länsklubb?

Det framgår ju inte HUR han har ifrågasatt klubbens ekonomi. Har han betett sig hotfullt eller trakasserat? Det vet vi ju inte. Det här är ju bara de utsattas sida av historien. Klart de inte berättar saker som är till deras nackdel. Kanske var klubben snälla som ”bara” nekade ett nytt tillträde, kanske hade en polisanmälan varit på sin plats? Ingen som bara sett dokumentären vet.. Är det inte lite typiskt beteende också, att man inte vill vara med i en klubb för man tycker de har fel, men när det passar en själv så duger det visst.

Sen var det lite otydligt om han vill starta på jaktprov eller ställa ut, för det stod ”vill ställa ut på jaktprov”, men det är väl bara petitesser som en insatt störs sig på :angel:
 
Det är ju betydligt fler än vad jag trott. Jag hade fått för mig att frallor för max 5 valpar men vanligast 3.
Hur vanligt är det att dom valpar utan hjälp från människan? Kan frallor para sig naturligt eller brukar man behöva hjälpa till?
Ja dom kan para sig naturligt,men det beror på hur hanen är byggd,blir svårt om hanen inte har ben o midja, sen förekommer det nog mera hjälp o hemma inseminering än skk vet om.
Vet inte riktigt hur vanligt det är,jag har flera självfödande än snittade, men då har jag valt mera den sportiga typen på fralla.
 
De två avslutade själva sitt medlemskap. Det var inte skk som uteslöt dem. Gigantisk skillnad och det var stövarklubben som inte medgav den äldre herren nytt medlemskap när han återansökte om det i just stövarklubben.

De två avslutade själva sitt medlemskap. Det var inte skk som uteslöt dem. Gigantisk skillnad och det var stövarklubben som inte medgav den äldre herren nytt medlemskap när han återansökte om det i just stövarklubben.
Jag skulle inte heller vara medlem en klubb som låter talespersoner prata om min hälsa på det sättet.
 
Exakt, jag tänkte samma. Han kan ju vara med i länsklubb?

Det framgår ju inte HUR han har ifrågasatt klubbens ekonomi. Har han betett sig hotfullt eller trakasserat? Det vet vi ju inte. Det här är ju bara de utsattas sida av historien. Klart de inte berättar saker som är till deras nackdel. Kanske var klubben snälla som ”bara” nekade ett nytt tillträde, kanske hade en polisanmälan varit på sin plats? Ingen som bara sett dokumentären vet.. Är det inte lite typiskt beteende också, att man inte vill vara med i en klubb för man tycker de har fel, men när det passar en själv så duger det visst.

Sen var det lite otydligt om han vill starta på jaktprov eller ställa ut, för det stod ”vill ställa ut på jaktprov”, men det är väl bara petitesser som en insatt störs sig på :angel:
Klubben har väl inte tystnadsplikt som tex soc? De hade ju på ett konstruktivt sätt kunnat svara på kritiken.

Typ vid mötet xxx datum uppstod en situation som var så obehaglig att vi i styrelsen fattade detta beslut. Alt. Vid upprepade tillfällen har det uppstått obehagliga tillbud runt Lars. Detta har ingenting med händelsen han syftar på att göra.

Yttrar De sig inte står ju Lars berättelse oemotsagd.
 
Klubben har väl inte tystnadsplikt som tex soc? De hade ju på ett konstruktivt sätt kunnat svara på kritiken.

Typ vid mötet xxx datum uppstod en situation som var så obehaglig att vi i styrelsen fattade detta beslut. Alt. Vid upprepade tillfällen har det uppstått obehagliga tillbud runt Lars. Detta har ingenting med händelsen han syftar på att göra.

Yttrar De sig inte står ju Lars berättelse oemotsagd.
Så vitt jag såg i programmet så var väl inte ens stövarklubben tillfrågade om de ville yttra sig i programmet?
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Av det jag läst mig till så ärvs det här problemet även(bara?) på mödernet. Vilket borde innebära att om man vill utrota problemet så...
Svar
12
· Visningar
1 538
Senast: skuggi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 396
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp