SKK och djurskydd (utbruten från Avel på dåliga höfter)

Du sa att hundar var rovdjur. Men du kanske tänkte på jakt? Då fick jag fel bild i huvudet 😉

Vissa moment i lydnad är problematiska om inte hunden har det naturligt. Just ligga still vid skott är ett sådant. Andra övningar bygger mer på hundens etologi. Träna lydnad är bra, prestera lydnad är dåligt. (Är inte helt emot tävling, tror nog vissa hundar gillar det)
Jag gissar att hunden inte får reagera instinktivt på allt utan måste ha vissa regler :)
Platsliggning är ju bara ett moment av många och hundar avlade för arbete älskar att få uppgifter av sina mattar och hussar så absolut uppskattar dom att träna och tävla.
Även sällskapshund uppskattar ofta att träna :)
 
Vill hunden äta upp dig är har rätt mycket gått fel. Jag har faktiskt en hund av Ovcharkatyp (kastrerad). Det har gått utmärkt än så länge.

Jag har fått rätt många rädda hundar att må bättre genom sådana metoder som blyga hundar. Jag går ju lite längre genom att prata om KBT, men metoderna är samma (jag använder mindre godis eftersom jag började med minihundar)

Men ja, det är en genetisk disposition.

Precis, därför tränar man på att hunden ska behärska sig, inte berätta att idag orkar jag faktiskt inte.
Du arbetar alltså som tränare åt rädda hundar?
 
Ja, jag gillar inte traditionell lydnadsträning där man ska ha en så lydig hund som möjligt. Att träna helt relationsbaserat är att hunden lyder om den vill (vilket den oftast vill, men inte måste).

Jag anser att man ska hjälpa hundar att hantera sina rädslor, inte träna bort rädslan. När rädslan är tillåten kommer den att minska och när hunden har verktyg minskar den ännu mer och en positiv spiral har inletts.

Vad bra med smärtan, då är det samma sak med rädsla, varken bra eller dåligt, den bara är.

De som ligger still och är rädda får ju högre poäng av idiotiska domare som jag inte har förtroende för.
Men tränar någon lydnad med någon annan metod än belöningsbaserat?!
Det har jag svårt att tro även om jag inte håller på med lydnad så ser man ju på klubben hur rikligt hundarna belönas och hur det kampas och kastas leksaker när dom tränar in momenten.
 
Jag gissar att hunden inte får reagera instinktivt på allt utan måste ha vissa regler :)
Platsliggning är ju bara ett moment av många och hundar avlade för arbete älskar att få uppgifter av sina mattar och hussar så absolut uppskattar dom att träna och tävla.
Även sällskapshund uppskattar ofta att träna :)
Absolut, det är rosetthets jag inte gillat.
 
Jag skulle inte ge mig in i tråden men vad är det du säger?! Jag har VÄLDIGT liten tro till att många på det här forumet inte skulle göra vad som helst för sina hundar, om det så är rädslor, hälsa eller bara vanlig daglig omvårdnad. Det där var bara fult sagt.

Av svaren jag läst så är det ingen här som tycker att rädsla är konstigt, det är inte underligt att bli rädd och då visa det på ett eller annat sätt. Utan det är rädsla som gör hundens liv odrägligt och svårt som folk sätter sig emot och som man ska vara uppmärksam på och inte avla vidare. Detta gäller ju såväl sällskapshundar som brukshundar?

Du skriver ju själv i tråden att du “tränar bort” rädsla, detta måste ju betyda att du betingar ett beteende som hunden ska utföra när den blir rädd, eller? Detta betyder ju inte att hunden inte är rädd när den genomför beteendet utan betyder ju endast att den utför ett beteende som den vet är önskvärt som reaktion till känslan att vara rädd. Det kan tillslut verka som att hunden inte är rädd men i själva verket är den det.

Såg någonstans i tråden att man diskuterade sällskapshundar (kanske dina egna uppfödningar?), en sällskapshund för mig ska vara en enkel, trevlig hund i vardagen. En rädd hund är sällan en enkel hund beroende på rädslan. Visst, man kan jobba med rädslan och dämpa den/byta ut den mot önskvärt beteende i vissa fall men ska någon som vill ha en enkel och trevlig sällskapshund behöva göra det om det går så långt som du säger till ren ångest hos hundarna?

Man vet ju idag att rädsla är ytterst genetiskt (OBS inte endast), så varför ska man då inte fokusera på att avla på individer som inte har samma förutsättning att bli rädda för fyrverkerier, glansiga golv osv för att ge bästa förutsättningarna för valparna? Det handlar inte om att hunden inte får bli rädd utan att den ska i bagaget ha förutsättningarna till att känna sig säker nog att inte behöva bli rädd. Överraskad? Absolut. Skrämd men snabb avreaktion? Great! Det är rädsla med bestående reaktion som man vill åt. Här är det viktigt att MÅNGA (helst alla) släktingar testas och inte bara mamma - pappa hund, det säger bara något om dessa individer och är i sig ingen merit för avel, samma gäller HD, ED, Patella osv osv. Kollar du bara avelsdjuren så vet du bara hur det ser ut för den individen men valparna i sin tur kan få hälsostatus som morbror eller moster som har långt ifrån samma status.

Jag tror att många raser idag hade mått bra av att flera kollade just mentaliteten genom exempel BPH där det dokumenteras, vilket gör det lätt för valpköpare att kolla i efterhand och någon får se hunden med färska ögon. För rädslor, åter igen vi talar inte om att bli rädd utan att ha rädslor, är ingen dans på rosor. En uppfödare SKA enligt mig jobba för att inte avla på hundar med starka reaktioner vid rädsla, just för att valpköparen i sin tur (båda nybörjare och ’expert’) inte ska behöva jobba med att dämpa detta i efterhand.

Att jag skulle avla på rädda hundar är det bara folk som tror. Jag har rädsla, ångest som intresse hos hundar, hästar och människor men avlar inte på den dispositionen på någon art.

Sedan att jag är lite tveksam till tester värde är väl inte en stor grej. Jag ska ordna bph för valpgrupperna, det är bara pandemin som gör att jag inte gjort det.

När det gäller hälsan är det super om det görs på fastrar och mostrar, problemet är att på sällskapshundar görs det ändå inte och då känner jag inte att jag förlorar ngt på att inte vara med. Patella är det enda i de raserna och det görs bara på avelsdjur.

Det som är kontroversielt är att jag anser att de flesta är dåliga på att hantera rädslor/ångest på djur, även på hästar där det är naturligt på ett annat sätt och på människor där det finns forskning.

Jag tror inte att betingning är det enda sättet att lära djur. Det är därför jag skriver relationsbaserat istället för belöningsbaserat. När det gäller rädslor är det inget särskilt beteende jag lär in, alltså ingen target eller liknande utan en process där vi möter rädslan tillsammans. Man skulle kunna säga att är det något jag lär in så är det att det är helt ok att gömma sig under sängen.

Sedan liknar detta skvallerträning en hel del, så jag brukar förklara så.
 
@Sesca du kan skriva hur mycket du vill men just nu måste du väl ändå inse att du inte kommer att omvända en endaste en med ditt struntprat.
Det är rärr intressant att se var jag fastnar. Det kan jag använda på andra ställen.

Men lite är det ju så att det bara svaras på det som går att gå igång på
 
Sedan att jag är lite tveksam till tester värde är väl inte en stor grej. Jag ska ordna bph för valpgrupperna, det är bara pandemin som gör att jag inte gjort det.

Pandemin hindrar inte andra uppfödare som vill utvärdera sin avel. Min uppfödare ska ha kull-MH nu i helgen.

När det gäller hälsan är det super om det görs på fastrar och mostrar, problemet är att på sällskapshundar görs det ändå inte och då känner jag inte att jag förlorar ngt på att inte vara med. Patella är det enda i de raserna och det görs bara på avelsdjur.

Fast det där stämmer inte, det har redan visats i tråden. Hur mycket som utvärderas varierar både bland sällskapshundar och bruksraser och en stor anledning till skillnaden är hur seriös uppfödaren är. De som är engagerade i sin avel är inte nöjda med att bara avelsdjuren undersöks, inte heller att bara kolla patella om det finns andra sjukdomar som är kopplade till rasen.

Det finns vettiga uppfödare, som tar reda på allt väsentligt, och andra, som bara gör vad de är tvungna. Varför inte vara som de förra och inte de senare?
 
@Sesca av ditt resonemang så får jag intrycket att du inte lägger mycket vikt vid att använda orädda hundar i avel - om rädsla är naturligt och träningsbart så är det väl inte hela världen om valparna föds med rädslor, eller? Är det så du tänker?
Naturligt är inte samma som bra.
Det är naturligt med en stabil hund också.
Mitt avelsmål är hundar som kan köpas av företagångs barn familjer. Då är rädsla dåligt.

Däremot om jag skulle ha en egen hund, inte avel, skulle jag gärna köpa en rädd hund, den skulle ha ett bra liv hos mig eller omplaceras till bra människa
 
Att jag skulle avla på rädda hundar är det bara folk som tror. Jag har rädsla, ångest som intresse hos hundar, hästar och människor men avlar inte på den dispositionen på någon art.

Sedan att jag är lite tveksam till tester värde är väl inte en stor grej. Jag ska ordna bph för valpgrupperna, det är bara pandemin som gör att jag inte gjort det.

När det gäller hälsan är det super om det görs på fastrar och mostrar, problemet är att på sällskapshundar görs det ändå inte och då känner jag inte att jag förlorar ngt på att inte vara med. Patella är det enda i de raserna och det görs bara på avelsdjur.

Det som är kontroversielt är att jag anser att de flesta är dåliga på att hantera rädslor/ångest på djur, även på hästar där det är naturligt på ett annat sätt och på människor där det finns forskning.

Jag tror inte att betingning är det enda sättet att lära djur. Det är därför jag skriver relationsbaserat istället för belöningsbaserat. När det gäller rädslor är det inget särskilt beteende jag lär in, alltså ingen target eller liknande utan en process där vi möter rädslan tillsammans. Man skulle kunna säga att är det något jag lär in så är det att det är helt ok att gömma sig under sängen.

Sedan liknar detta skvallerträning en hel del, så jag brukar förklara så.

Jag sa aldrig att du avlade på rädda hundar utan frågan om en person som vill ha en enkel sällskapshund ska behöva hantera sådan rädsla, enligt mig är svaret prata den frågan att nej uppfödaren ska i största mån ge valpen förutsättningar att vara just en trevlig och enkel sällskapshund.

Du säger ju själv i ditt meddelande här att många är dåliga på att hantera detta? Är det inte då ännu viktigare att jobba för att folk inte ska behöva hantera sådan rädsla?

Testerna är inte perfekta, nej men ett viktigt redskap som kan göra det hela framåt. Som sagt jag tycker det är tråkigt att man endast testar avelsdjur och ser gärna att hela tjocka släkten hade gjort passande hälsotester för rasen. Detta för mig utgör en seriös och en oseriös uppfödare.

Skvallerträning är betingning av ett beteende dock? Du ”byter” ett oönskat beteende mot ett önskat beteende. Så det argumentet håller dessvärre inte. Och även om man har en super relation med sin hund och den känner sig tryggare hos dig som ägare så är fortfarande en rädd hund en rädd hund, samma med en hund vars reaktion är att gömma sig under sängen. Det är fortfarande en rädd hund, varesig du säger att gömma sig under sängen är ett okej beteende eller inte.
 
Det är rärr intressant att se var jag fastnar. Det kan jag använda på andra ställen.

Men lite är det ju så att det bara svaras på det som går att gå igång på

Du fastnar inte minst på när du påstår saker som är direkt felaktiga, t ex att forskning skulle ha visat att MH inte har någon koppling till beteende i vardagen på individnivå, eller att platsliggning skulle ha med jakthundar att göra.

Det kan du använda som lärdom att du saknar en hel del kunskap om saker du uttalar dig tvärsäkert om.
 
Naturligt är inte samma som bra.
Det är naturligt med en stabil hund också.
Mitt avelsmål är hundar som kan köpas av företagångs barn familjer. Då är rädsla dåligt.

Däremot om jag skulle ha en egen hund, inte avel, skulle jag gärna köpa en rädd hund, den skulle ha ett bra liv hos mig eller omplaceras till bra människa

Okej. Då förstår jag verkligen inte resonemanget mot standardiserade tester och utvärderingar av mentalitet - det är ju enda sättet att veta att du i ditt avelsarbete får fram "stabila hundar".
 
Okej. Då förstår jag verkligen inte resonemanget mot standardiserade tester och utvärderingar av mentalitet - det är ju enda sättet att veta att du i ditt avelsarbete får fram "stabila hundar".
Agree on disagree, jag tycker inte testerna fångar upp detta tillräckligt bra av olika skäl. De tre viktigaste, man vet inte vad man mäter, rädda hundar testas inte, mängden hundar är oftast för liten för att väga upp situations faktorer.

Men ja, jag tycker inte att de är dåliga längre.
 
Jag tycker inte alls att det är kontroversiellt att anse att väldigt många hundägare är ganska dåliga på att hantera rädsla. Orsaken till det är dock enligt mig att så många hundägare inte inser när hunden visar signaler på att den är rädd. Vilket förstås också är en stor anledning till att jag anser att bedömning av en hunds mentalitet ska ske av en utomstående person på ett standardiserat sätt.
 
Jag sa aldrig att du avlade på rädda hundar utan frågan om en person som vill ha en enkel sällskapshund ska behöva hantera sådan rädsla, enligt mig är svaret prata den frågan att nej uppfödaren ska i största mån ge valpen förutsättningar att vara just en trevlig och enkel sällskapshund.

Du säger ju själv i ditt meddelande här att många är dåliga på att hantera detta? Är det inte då ännu viktigare att jobba för att folk inte ska behöva hantera sådan rädsla?

Testerna är inte perfekta, nej men ett viktigt redskap som kan göra det hela framåt. Som sagt jag tycker det är tråkigt att man endast testar avelsdjur och ser gärna att hela tjocka släkten hade gjort passande hälsotester för rasen. Detta för mig utgör en seriös och en oseriös uppfödare.

Skvallerträning är betingning av ett beteende dock? Du ”byter” ett oönskat beteende mot ett önskat beteende. Så det argumentet håller dessvärre inte. Och även om man har en super relation med sin hund och den känner sig tryggare hos dig som ägare så är fortfarande en rädd hund en rädd hund, samma med en hund vars reaktion är att gömma sig under sängen. Det är fortfarande en rädd hund, varesig du säger att gömma sig under sängen är ett okej beteende eller inte.
KBT då inte skvallerträning, men då fattar ju ingen vad jag menar
 
Jag tycker inte alls att det är kontroversiellt att anse att väldigt många hundägare är ganska dåliga på att hantera rädsla. Orsaken till det är dock enligt mig att så många hundägare inte inser när hunden visar signaler på att den är rädd. Vilket förstås också är en stor anledning till att jag anser att bedömning av en hunds mentalitet ska ske av en utomstående person på ett standardiserat sätt.
Fast inte om bedömmarna inte heller ser det
 
Agree on disagree, jag tycker inte testerna fångar upp detta tillräckligt bra av olika skäl. De tre viktigaste, man vet inte vad man mäter, rädda hundar testas inte, mängden hundar är oftast för liten för att väga upp situations faktorer.

Men ja, jag tycker inte att de är dåliga längre.

Man vet att beteendet överensstämmer väl med beteendet i vardagen, så jo, man vet vad man mäter. Naturligtvis testas även rädda hundar, annars skulle det ju inte vara någon skillnad mellan olika uppfödares resultat. Hur stor mängden testade hundar är beror på om valpköpare motiveras att testa eller inte. Här ser man också en stor skillnad mellan olika uppfödare, både hos sällskapsraser och bruksraser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp