SKK-regler: hanhund som ställs ut och används i blandrasavel? (utbruten från Uppdateringstråd nr 23)

Wenniz

Trådstartare
Av ren nyfikenhet, finns ju många kloka huvuden här inne.
Om du har en hane av SKK reggad ras och använder denna hane aktivt i blandrasavel och samtidigt använder den till utställning, kan hunden bli utesluten eller spärrad av SKK om det skulle komma fram?
Förstår absolut att det är omöjligt att hålla koll och man inte kan spärra varje Reggad hund som används i blandrasavel men tänkte sedan om det blir en annan grej om hanen ställs ut och även lånas ut för tikar av samma ras som hanen, trots att den på sidan av används i blandrasavel.
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig men hoppas någon förstår min fråga. 😅
 
Av ren nyfikenhet, finns ju många kloka huvuden här inne.
Om du har en hane av SKK reggad ras och använder denna hane aktivt i blandrasavel och samtidigt använder den till utställning, kan hunden bli utesluten eller spärrad av SKK om det skulle komma fram?
Förstår absolut att det är omöjligt att hålla koll och man inte kan spärra varje Reggad hund som används i blandrasavel men tänkte sedan om det blir en annan grej om hanen ställs ut och även lånas ut för tikar av samma ras som hanen, trots att den på sidan av används i blandrasavel.
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig men hoppas någon förstår min fråga. 😅
Om en uppfödare inom kennelklubben medverkar till blandrasavel kan man anmäla detta till disciplinnämnden hos SKK. Som registrerad uppfödare hos SKK får man enligt stadgarna inte medverka till blandrasavel.

En icke-uppfödare som dock är medlem i SKK och har en renrasig hund som ställs ut men även används i blandrasavel så går även detta att anmäla till disciplinnämnden vad jag förstår. Sen är det inte säkert att nämnden kan göra så mycket åt det.

Mitt råd är dock att du ringer till kennelklubben och frågar.
 
Av ren nyfikenhet, finns ju många kloka huvuden här inne.
Om du har en hane av SKK reggad ras och använder denna hane aktivt i blandrasavel och samtidigt använder den till utställning, kan hunden bli utesluten eller spärrad av SKK om det skulle komma fram?
Förstår absolut att det är omöjligt att hålla koll och man inte kan spärra varje Reggad hund som används i blandrasavel men tänkte sedan om det blir en annan grej om hanen ställs ut och även lånas ut för tikar av samma ras som hanen, trots att den på sidan av används i blandrasavel.
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig men hoppas någon förstår min fråga. 😅

Från SKKs grundregler:

Det krävs av varje medlem i SKK-organisationen:

2:1 att till avel endast använda hundar av samma ras och som är registrerade i SKK eller i utländsk kennelorganisation erkänd av SKK. Samtliga valpar i en kull ska registreras i SKK och detta ska ske vid samma tillfälle.

Att använda sin renrasiga hund (om man är medlem i SKK) i blandrasavel är ett brott mot SKKs grundregler, om detta anmäls så kan hundägaren bli utesluten ur SKK och därmed av med all rätt att delta i prov/utställningar/mentala utvärderingar osv.
 
Precis som ovanstående skriver så får man som medlem i SKK inte medverka/bidraga till blandrasavel. Då blir man utesluten. Om hen ställer ut sin hund så är den alltså medlem och bryter därmed mot SKKs grundregler.
Vill man anmäla personen så är det SKKs juridiska avdelning som man kontaktar.
 
Hur ser det ut om båda hundarna är SKK-reggade och funktionsmässigt närbesläktade? Om blandningen skulle ha ett försvarbart syfte, typ rekonstruktion av en befintlig ras, är det då fortfarande tack och hej av principiella skäl?
 
Hur ser det ut om båda hundarna är SKK-reggade och funktionsmässigt närbesläktade? Om blandningen skulle ha ett försvarbart syfte, typ rekonstruktion av en befintlig ras, är det då fortfarande tack och hej av principiella skäl?
Då finns det samarbete med SKK så helt okej.
Att på eget bevåg så är det blandraser.
 
Blandraser blir det ju oavsett iofs. Är vägen någorlunda fri för uppfödarna att testa sig fram eller behöver SKK godkänna alla provparningar?
För mig är det ingen korsning när hunden kan reggas i skk och vara med på prov mm.
I den rasen jag har insyn i som det är okej att ta in annan ras så är det framförallt rasklubben som avgör vilka raser och individer som är okej att ta in utifrån och parningen ska godkännas av rasföreninen. Rasföreningen och skk samarbetar så klart.

Så nej inget enskilda uppfödaren avgör.
 
För mig är det ingen korsning när hunden kan reggas i skk och vara med på prov mm.
I den rasen jag har insyn i som det är okej att ta in annan ras så är det framförallt rasklubben som avgör vilka raser och individer som är okej att ta in utifrån och parningen ska godkännas av rasföreninen. Rasföreningen och skk samarbetar så klart.

Så nej inget enskilda uppfödaren avgör.
Tack för svar!

Jag tycker det är riktigt tråkigt hur det tycks vara mer kontroversiellt att korsa in en annan ras än att fortsätta bedriva avel på missbildade föräldradjur. Ja, hundarna blir tekniskt sett blandraser i början men herregud, so what!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 820
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp