SKK ställer in klubbverksamhet/tävlingsverksamhet pga Covid-19

Ett ställe jag tränar på har verkligen kämpat för att göra helgens tävlingar så bra som möjligt för alla inblandade. Orolig att det blir svårt i framtiden om det här ska fortgå, rent ekonomiskt. 😥
 
Som någon redan varit inne på så har det här beslutet fattats helt över huvudet på SBK?
Centralt fick reda på det som alla vi andra, via mail. Ingen diskussion har förts alls mellan SKK och SBK (säker källa inom FS’s närhet).
Möten hålls i helgen och i nästa vecka räknar SBK med att kunna stötta lokalklubbarna i just sånna frågor ni diskuterat. Kommer MH /MT kunna hållas? Kurser mm

Min klubb har ställt in 2 MH i helgen, ett MT i april och 2 MH till i vår, 3 spårtävlingar och all kursverksamhet.

Jag är tudelad. Det finns klubbar som kan stå och falla ekonomiskt iom att intäkterna uteblir till mycket stor del under våren. Kurserna är viktiga för klubbarna ur det hänseendet. Vissa tävlingar också (agility och rally ffa). MH /MT drar in en hel del pengar de också..
Samtidigt tycker jag det är märkligt att SKK sätter hårdare regler för verksamheten än vad regeringen gör (inte fler än 50 får samlas)?
 
Samtidigt tycker jag det är märkligt att SKK sätter hårdare regler för verksamheten än vad regeringen gör (inte fler än 50 får samlas)?

Det är väl inte så konstigt, regeringens beslut gäller i stort sett ALL verksamhet

Hundaktiviteterna är till allra största delen hobbyverksamhet. Det är väl främst utbildning av servicehundar som skulle kunna motivera resande och ”kurs”verksamhet inomhus.
 
Det är väl inte så konstigt, regeringens beslut gäller i stort sett ALL verksamhet

Hundaktiviteterna är till allra största delen hobbyverksamhet. Det är väl främst utbildning av servicehundar som skulle kunna motivera resande och ”kurs”verksamhet inomhus.
Fast det var väl inte att det även gäller hundaktiviteter som ansågs märkligt utan att gränsen sats vid högst 10 personer när regeringen satt den vid max 50.
 
Fast det var väl inte att det även gäller hundaktiviteter som ansågs märkligt utan att gränsen sats vid högst 10 personer när regeringen satt den vid max 50.

Nej, jag tycker det är rimligt med en betydligt lägre gräns för hobby än för verksamheter som är av större betydelse för samhället och/eller individen.
 
Jag väntar på besked från min lokalklubb hur vi ska göra med kurser - besked ska komma på måndag. Förmodligen kommer de att ställas in. Samma gäller förmodligen vår stora agilitytävling i maj - tala om ekonomiskt avbräck! Brukstävlingarna är redan inställda, men dem blir det ingen vinst av, så det är bara tråkigt.

Själv missar jag chansen att bli färdig i nybörjarklass rally - men det är inte hela världen.
 
Misstänker att man även vill ha lite " luft " för ändringar då det säkerligen finns risk för ännu mer restriktioner och begränsningar framöver, slipper man komma med nya direktiv om en vecka eller två utan kan helt enkelt planera kanske för en annan typ av verksamhet som fungerar även med begränsningar. Själv tycker jag det vettigt, hundsport är nöje och även om jag tycker att det är synd så är det i det stora perspektivet inte en särskilt stor uppoffring att inte tävla eller gå på fysiska kurser (finns ju rätt bra utbud av online kurser numera).
Jag satsar på att gå tillbaka och grundträna på saker man kanske slarvat lite med och att försöka utvecklas framåt, blir det för tråkigt utan mål så kanske jag anmäler mig till en online-tävling :p.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är väl inte så konstigt, regeringens beslut gäller i stort sett ALL verksamhet

Hundaktiviteterna är till allra största delen hobbyverksamhet. Det är väl främst utbildning av servicehundar som skulle kunna motivera resande och ”kurs”verksamhet inomhus.

Som Viva skrev så menar jag att det är i mitt tycke märkligt att gränsen går vid 10 personer inom SKK’s verksamhet när regeringen satt gränsen för sammankomster vid 50 pers.
Att man sen inte bör resa land och rike runt för att tävla eller dylikt det är en annan sak.
 
Någon som vet hur klubbar kommer att göra med anmälningsavgifter? Betala tillbaks? Nyfiken, då jag anmält mig till tävling(SBK) . Väntade in i det sista, anmälde mig i morse. Idag blev allt inställt. (Anmälningstiden går ut imorrn.)
Då de ställs in med avseende på force majure är det upp till klubbarna att välja. Jag tror alla klubbar vill betala tillbaka men har olika möjlighet att göra det. En nystartad klubb som inte hunnit bygga upp någon ekonomisk buffert har andra förutsättningar än en äldre klubb som har ett kapital som man kan driva sin verksamhet runt på.
 
Vår klubb betalar tillbaka största delen och kommer säkert tvingas ställa in vårt LC-prov också. Som tur är har vi ordentligt med pengar på banken så vi går runt utan problem ändå
 
Jag skulle ha gjort ett BPH med min 18 mån tik igår. Fem deltagande hundar, endast från närområdet. Förvisso inomhus, men i den här delen av landet finns ingen spridd smitta. Jag blev jättebesviken att det blev inställt... Förhoppningsvis kan de ordna ett tillfälle utomhus när snön försvunnit.
 
Jag gick BPH i lördags, mailade arrangören i fredags efter SKK gått ut med sina riktlinjer och frågade om det skulle bli av och det blev det. TL tog inte mig i handen vid hälsning och vi gick inte riktigt så tät tillsammans som man normalt gör på BPH men för övrigt var det inga konstigheter att genomföra det. Det fanns handsprit framme för den som ville använda det. Vi var utomhus och definitivt färre än 10 personer.
 
Jag funderar på Norrköpingsutställningen som är 6-7 juni. Sista inbetalningen är 7:e maj och jag lär vänta tills ÖKK skriver något på sin hemsida innan jag ens tänker tanken. Eftersom ingen vet om restriktionerna lättar sista maj, så vill jag inte betala för en utställningen man inte vet blir av om man inte är säker på återbetalning av anmälningsavgiften - trist läge där.
Dock räknar jag kallt med i nuläget att den kommer bli inställd så nära inpå nuvarande tidsgräns som råder. Jag tror inte läget förbättrats tills dess så pass.
 
Inte oväntat beslut men för vår lilla förening är det oerhört kännbart när vi planerat flera aktiviteter som behövs för att få in pengar till klubben.
 
Jag ska på viltspårskurs på torsdag! Så glad att jag kom på att viltspår kan man ju meritera hunden i medan man väntar på att andra tävlingar ska dra igång igen :) jag tappar lätt motivationen om jag inte går en kurs eller har en tävling att träna till..
 
Jag funderar på Norrköpingsutställningen som är 6-7 juni. Sista inbetalningen är 7:e maj och jag lär vänta tills ÖKK skriver något på sin hemsida innan jag ens tänker tanken. Eftersom ingen vet om restriktionerna lättar sista maj, så vill jag inte betala för en utställningen man inte vet blir av om man inte är säker på återbetalning av anmälningsavgiften - trist läge där.
Dock räknar jag kallt med i nuläget att den kommer bli inställd så nära inpå nuvarande tidsgräns som råder. Jag tror inte läget förbättrats tills dess så pass.
Du kan nog lugnt utgå ifrån att alla utställningar i juni blir inställda...
 
Min brukshundsklubb kör sina kurser som vanligt, och det tycker jag är rimligt. Max 10 personer och all verksamhet utomhus.
 

Liknande trådar

Övr. Hund För ett tag sedan bestämdes det att världsutställningen skulle arrangeras i Kina. Det kanske ni sett? Med tanke på Kinas djurhållning...
Svar
13
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp