SKK ställer in klubbverksamhet/tävlingsverksamhet pga Covid-19

Miao

Trådstartare
Viktig info till alla engagerade i SKK-verksamhet:


"Inställd klubbverksamhet i SKK-organisationen
SKKs centralstyrelse uttalar att ingen klubborganiserad verksamhet ska genomföras av någon klubb inom SKK-organisationen.

Enda undantaget från detta är verksamhet där högst tio personer samtidigt förväntas befinna sig på samma plats utomhus och där de närvarande personerna inte har rest dit från andra delar av landet eller utlandet.

Detta gäller från den 27 mars till och med 31 maj 2020, men beslutet kan förlängas vid behov.

Med klubborganiserad verksamhet avses all form av tävlingsverksamhet, utbildning, träffar, promenader och liknande."

https://www.skk.se/sv/nyheter/2020/...XUQfHksc4FIkVPIUlfh1is3_N1siZlxlXEbDdUt9VL0RI
 
Oj, men det här känns väl lite överdrivet? Att ställa in utställningar etc är jag helt med på, men annars är det ju ganska sällan hundfolk är många och står inpå varandra 😅

Och vad innebär detta för sbk verksamhet?¨Ska den alltså ligga helt nere i 2 månader?
 
Jag tolkar det som att vanliga (lokala) kurser med färre deltagare, inkl instruktör(er) än 10 personer får fortsätta, om vi förlägger all verksamhet till utomhus. Eller tolkar ni det på något annat sätt? @Miao @Wingates
 
Jag tolkar det som att vanliga (lokala) kurser med färre deltagare, inkl instruktör(er) än 10 personer får fortsätta, om vi förlägger all verksamhet till utomhus. Eller tolkar ni det på något annat sätt? @Miao @Wingates
Tänker även på MH/MT etc? Får man ha den typen av verksamhet?
Det kan ju bli ett problem för folk annars..

Jaa, kanske? Kurser går bra då, men inte träningsgrupper om det kan komma mer än 10personer?
 
Tänker även på MH/MT etc? Får man ha den typen av verksamhet?
Det kan ju bli ett problem för folk annars..

Jaa, kanske? Kurser går bra då, men inte träningsgrupper om det kan komma mer än 10personer?
Gränsdragning kan alltid diskuteras, och vissa kommer säkert tolka åt ena hållet, medan andra tolkar åt andra hållet. Kan det vara två grupper samtidigt om planen är tillräckligt stor? Eller vi som har tre olika planer, kan vi vare en grupp på varje?
Jag är nöjd över att jag inte behöver vara med och formulera de officiella gränsdragningarna, varken nationellt eller på klubbnivå :p
 
Jag tolkar det som att vanliga (lokala) kurser med färre deltagare, inkl instruktör(er) än 10 personer får fortsätta, om vi förlägger all verksamhet till utomhus. Eller tolkar ni det på något annat sätt? @Miao @Wingates
Tänker även på MH/MT etc? Får man ha den typen av verksamhet?
Det kan ju bli ett problem för folk annars..

Jaa, kanske? Kurser går bra då, men inte träningsgrupper om det kan komma mer än 10personer?


Jag skulle nog gissa att MH/MT osv går bort (som all tävlingsverksamhet) eftersom det är öppet för folk från hela landet, men att man kan tänka sig att det är OK att ha lokala kurser om de är utomhus och med mindre än 10 närvarande personer som alla är boende i närheten (vilket ju brukar vara fallet med lokala BHK-kurser).
 
Jag skulle nog gissa att MH/MT osv går bort (som all tävlingsverksamhet) eftersom det är öppet för folk från hela landet, men att man kan tänka sig att det är OK att ha lokala kurser om de är utomhus och med mindre än 10 närvarande personer som alla är boende i närheten (vilket ju brukar vara fallet med lokala BHK-kurser).
Tråkigt :/ Vet hundar som riskerar att få göra MT då.
Undrar om man kan lösa dispans för det när corona dragit över.

Ja. Jag hoppas ju att kursverksamhet kan vara kvar. För både medlemmar och klubbarnas skull. Det blir nog tungt ekonomisk för många klubbar annars.
 
Gränsdragning kan alltid diskuteras, och vissa kommer säkert tolka åt ena hållet, medan andra tolkar åt andra hållet. Kan det vara två grupper samtidigt om planen är tillräckligt stor? Eller vi som har tre olika planer, kan vi vare en grupp på varje?
Jag är nöjd över att jag inte behöver vara med och formulera de officiella gränsdragningarna, varken nationellt eller på klubbnivå :p
Nej samma här. Jag tränar ju mest ensam ändå men ja.
 
Mycket bättre såhär, så behöver inte enskilda klubbar ta ställning.

Så gjorde finska kennelklubben för flera veckor sedan. Tråkigt, men vettigt.

Håller med, det ska inte ligga på enskilda klubbar att besluta om de ska eller inte ska, utan mycket bättre med ett generellt förbud.

Det är jättetrist, och kommer ställa till det för ex SM-kval (om det ens blir några SM tillslut), men man får ju komma ihåg att tävlande är extremt sekundärt just nu. Till syvende och sist är det bara en hobby, det finns långt värre saker än att ex inte få tävla under en period, hur mycket tävlingsmänniska man än är...

Jag tycker det är helt rätt beslut att ställa in sånt som kan öka resandet runt om i landet just i situationen vi har nu.
 
Håller med, det ska inte ligga på enskilda klubbar att besluta om de ska eller inte ska, utan mycket bättre med ett generellt förbud.

Det är jättetrist, och kommer ställa till det för ex SM-kval (om det ens blir några SM tillslut), men man får ju komma ihåg att tävlande är extremt sekundärt just nu. Till syvende och sist är det bara en hobby, det finns långt värre saker än att ex inte få tävla under en period, hur mycket tävlingsmänniska man än är...

Jag tycker det är helt rätt beslut att ställa in sånt som kan öka resandet runt om i landet just i situationen vi har nu.
Ja. Flera stora mästerskap har ställts in här. Det är skit. Och här kommer det säkert att förlängas (vi har också till sista maj) så med lite otur blir det inga prov eller tävlingar alls på hela säsongen. Suger riktigt riktigt mycket.
 
Är det någon gång man ska ha en skadad hund är det tydligen nu, vilket jag har... Tur med tiden för det mitt i allt det tråkiga.
 
Någon som vet hur klubbar kommer att göra med anmälningsavgifter? Betala tillbaks? Nyfiken, då jag anmält mig till tävling(SBK) . Väntade in i det sista, anmälde mig i morse. Idag blev allt inställt. (Anmälningstiden går ut imorrn.)
 
Någon som vet hur klubbar kommer att göra med anmälningsavgifter? Betala tillbaks? Nyfiken, då jag anmält mig till tävling(SBK) . Väntade in i det sista, anmälde mig i morse. Idag blev allt inställt. (Anmälningstiden går ut imorrn.)
I finland gav kennelklubben en rekommendation inom en vecka efter beslut, men pga force majeure behöver de inte betala tillbaka. Dock har de flesta hör valt att betala tillbaka störsa delen.
 
Tråkigt :/ Vet hundar som riskerar att få göra MT då.
Undrar om man kan lösa dispans för det när corona dragit över.

Ja. Jag hoppas ju att kursverksamhet kan vara kvar. För både medlemmar och klubbarnas skull. Det blir nog tungt ekonomisk för många klubbar annars.
MIn tik såld med bibehållen avelsrätt är det det tänkt ska göra BPH precis i början av juni. Blir detta minsta förlängt, så riskerar det gå i stöpet. Hon blir ju 2 år i sommar, så känns trist om det blir ännu mer försenat :(
 
MIn tik såld med bibehållen avelsrätt är det det tänkt ska göra BPH precis i början av juni. Blir detta minsta förlängt, så riskerar det gå i stöpet. Hon blir ju 2 år i sommar, så känns trist om det blir ännu mer försenat :(
Förstår det!

Allmänt:
Efter mailkontakt med sbk så verkar de lika förvånande som alla andra över beslutet med att de ska sätta sig och komma med riktlinjer/diskutera ev dispenser etc som de kan presentera nästa vecka.
Det verkar alltså inte helt förankrat mellan skk/sbk.. inte för att jag är förvånad.
 
Åh tycker det är så tråkigt. Har rejäl ångest å min klubbs vägnar. Vi fick i och med detta ställa in 3 tävlingar, en inofficiell utställning och 2 kurser för externa instruktörer. Och jag hoppas innerligt att det inte blir samma visa i augusti-oktober för då stryks alla våra ekonomiskt bärande aktiviteter in.

Jag förstår givetvis beslutet. Men fy fan vad det svider. Både för egen del men mest för klubbens ekonomi.

Blir att kavla upp ärmarna och tänka om utifrån ramen som vi måste förhålla oss till. Just nu deppar våran kärna av klubben men vi är väldigt drivna i motvind så förhoppningsvis kommer vi kunna fylla igen en del av det hål som skapas nu.
 
På brukshundklubben i min hemstad har alla kursverksamheter ställts in i och med beslutet. Brukshundklubben i den stad där jag bor nu har dock beslutat sig för att kunna fortsätta kursverksamheten.

Chanel och jag hade tänkt tävla freestyle i april-maj samt rallylydnad i april, men dessa tävlingar har ställts in i och med beslutet. Detta innebär att när corona väl lugnar sig kommer vi troligen behöva åka en betydligt längre sträcka för att få tävla. Vi har kikat på tävlingskalendern för sommar-höst, men det verkar inte finnas passande tävlingar i närheten med de klasser vi tävlar i.

Visst, man dör inte av att inte få tävla, men nog känns det surt med tanke på den förväntan man haft och den tid man lagt ner m.m.

Någon som vet hur klubbar kommer att göra med anmälningsavgifter? Betala tillbaks? Nyfiken, då jag anmält mig till tävling(SBK) . Väntade in i det sista, anmälde mig i morse. Idag blev allt inställt. (Anmälningstiden går ut imorrn.)

Jag har sett att många arrangörer betalar tillbaka hela anmälningsavgiften eller den del som blir över. Du kan alltid fråga.
 

Liknande trådar

Övr. Hund För ett tag sedan bestämdes det att världsutställningen skulle arrangeras i Kina. Det kanske ni sett? Med tanke på Kinas djurhållning...
Svar
13
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp