Bukefalos 28 år!

Sko/sko av ofta?

K

kusinvitamin

Hej!
Jag vet inte om frågan varit uppe tidigare, har sökt lite men hittar så otroligt mycket, så om det blir tjatigt ber jag om ursäkt. (Hänvisa gärna till ev. tidigare tråd.)
Jo, jag undrar hur mycket det sliter på hovarna (rent generellt, allt är individuellt..) att sko/sko av hästen ofta. Jag har nämligen blivit nyfiken på distans (har ingen häst än visserligen...), och är dessutom intresserad av "barfotaverkning", men kan inget om det än och har mycket mer om mycket att lära. Men.. Eftersom man måste ha hästen skodd på en distanstävling så undrar jag om det skulle funka att sko inför tävling (en vecka innan kanske) och sen dra av skorna efter tävlingen. Det låter som om det skulle slita väldigt mycket på hoven även om man inte tävlar särskilt ofta. Jag har ingen aning om vad som är bäst för hästar, skodd/oskodd, och tänker inte gå in på det här utan det är mer frågan om förslitningarna/försvagningarna av hovarna jag undrar över vid sådan "verkning". Någon som vet?

/Nyfikna Maria.
 
Sv: Sko/sko av ofta?

Ingen som vet? Ingen som kan tipsa om tidigare tråd om frågan varit uppe förut?
 
Sv: Sko/sko av ofta?

jag är inne på samma grej som dig, har haft min häst barfota i över ett år under träning men skodde honom några veckor innan rimboritten som jag ville delta i ( men det sket sig pga ekonomi o tidsbrist tyvärr). jag tror att det är bra att sko några veckor innan tävling så att hästen får tid att anpassa sig, men det är bara mina egna tankar.. skorna ska av snart igen och han får vara barfota tills halkan kommer. tror att barfota perioder är väldigt bra för hästen/hoven, han har aldrig haft så fina hovar som då! det bästa skulle väl varit om man hade en ridgren som intresse där man slapp sko, men matte gillar fart och fläkt så då får han bli periodare ;)
 
Sv: Sko/sko av ofta?

Det här ska ni kanske höra med travfolket om, dom mixtrar ju rätt mycket med skoningar...
 
Sv: Sko/sko av ofta?

Vissa hästar kan ju reagera om de är känsliga och vad jag har förstått så skiljer det lite på barfotaverkning och vanlig verkning, vet ej om det påverkar om man skall lägga på sko bara för stunden.
Beror väl på hur mycket man skall ut och tävla, för att hålla på fram och tillbaka hela tiden är nog inte att rekomendera.
 
Sv: Sko/sko av ofta?

Tack för svaren! :)

Leyla; Men om hästarna kan gå öht barfotaverkade borde de ju kunna gå med skor, barfotaverkade, eller?? :confused: Skillnaderna kanske är för stora ändå, men jag vet inte, jag bara funderar. Nej, jag tror ju inte heller att velande vore bra, beroende på hur ofta man tävlar!

norpan; Är det någon skillnad på att sko en barfotaverkad hov mot en "skoverkad"? Med hur hoven vilar mot skon och vart sömmarna hamnar menar jag? Skulle du tycka att det vore bättre att ha en häst barfotaverkad men skodd (om det går i längden), mot att ha den skoverkad och skodd? Om man nu skulle ha hästen skodd jämt. (Eftersom du verkar föredra barfota menar jag, och därför kanske har funderat över "vinklar och sånt" mer än mig.. Kommer dessutom bort liiite från ämnet men jag blev nyfiken.. ;) ) Hur ofta planerar du att tävla? Om det bara är nån gång om året borde det ju inte påverka så mycket tycker jag.

Jezzie; Bra tips! Ska nog skicka iväg en fråga dit och se vad som händer iaf.

Ja, ja... Många funderingar som poppar upp allt eftersom.. Känns som man aldrig kommer känna sig säker över något.. :crazy:
Hoppas ni vill svara på mina frågvisa frågor iaf, och tack igen för svaren! Ha det bra!
/Maria.
 
Sv: Sko/sko av ofta?

Kan du inte i stället göra så att under tävlingsperioden dvs kanske under ett halvår lite till att du då har hästen skodd för att det inte ska bli så mkt av och på.
Och under den 'vilande' perioden går hästen barfota :)
 
Sv: Sko/sko av ofta?

He..! :D Ibland tänker man inte längre än näsan räcker... :o
Det skulle ju så klart vara ett alternativ. Jag har ju absolut inga ambitioner på att tävla för placeringar utan mer köra ett par "lopp" per säsong på hobbynivå för skojs skull så tiden hästen skulle vara skodd blir ju inte jättelång i sådant fall. Nu fick jag ju mer att fundera på iaf! Tack! :)
 
Sv: Sko/sko av ofta?

Om du vill ha skydd men med bibehållen hovmekanism så kolla lite på Hippogrip! Annars tror jag största nackdelen med sko på/av blir att sömhålen gör att hovväggarna går sönder när man skor av igen, och då kan man få problem med både omskoning och barfotagång.
 
Sv: Sko/sko av ofta?

Jag har tittat på den tidigare faktiskt! Det jag har fått för mig är ju nämligen att sömmarna skulle vara det som det faller på, just att hovarna "trasas sönder". Hindrar inte de hoven från att röra sig eller "följer de med"? Har inte riktigt fått grepp om det där än.. För isånt fall skulle det ju kunna vara ett bra alternativ till barfota, förutsatt att det passar hästen så klart. Jag måste läsa och lära mig mycket mer men det hjälper att kunna fråga här! :)
Tack alla för alla svar jag fått!
 
Sv: Sko/sko av ofta?

jag har inte kunskaper nog om hovbeslag och tillvägagångssätt vid skoning så jag vågar inte yttra mig om det. har försökt luska lite i hur det påverkar hovarna/hästen med olika sorters tekniker att sko och verka, men det skiljer rätt mycket bland olika hovslagare hur det utförs och vilka svar man får, och förstås vad hästen används till. det jag märkt med åretruntskodda hovar är att de tenderar till att få höga trakter och att hovväggen inte växer lika brant mot marken. de blir större helt enkelt.. finns säkert både för o nackdelar med det. barfotahästar i träning är kanske inget nytt, men det har nog aldrig diskuterats så flitigt som nu :smirk:
har planerat att tävla nån gång om året bara, har inte ridit nån cl än, gubben e bara 5, men om vi blir riktigt distansbitna (vilket det finns risk för) så kanske det blir oftare. kommer nog fortfarande fortsätta med barfotaperioder ändå
 
Sv: Sko/sko av ofta?

Tanken är god, att vara oskodd under viloperioden. problemet är väl att distans tävlar man på sommarhalvåret, vilket innerbär att man skulle ha hästen oskodd under vintern. :(
Problemet är väl att på vintern vill man ha skor+brodd för att minska halkrisken vid dåligt väglag. För jag antar att en distanshäst träns en hel del även under den kalla årstiden för att bibehålla kondition osv...


Till trådskrivare och andra distans kunniga:
Får man tävla distans i lösa häst dojjor... Kommer inte på vad dom heter, typ gympadojjor, som man sätter på när man ska rida och tar av när man ridit klart. Ingen söm som spikas i hoven.
F*n, jag vet ju vad dom heter, men det står helt still i hhuvudet.... :confused:

Om man får det så kan man ju kombinera barfota med dessa skor..
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 067
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 285
Senast: Marvin
·
Hästvård Hovis skodde hästen idag och då han dragit av sig skorna så tyckte hon att han skulle gå barfota bak. Men då tänkter ju jag att borde...
Svar
4
· Visningar
1 027
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp