Skoavtrampningsskydd?

moiran

Trådstartare
Någon som har provat skoavtrampningsskydd man skruvar på i bakre broddhålen och kan recensera?

Jag har en häst som är THE Champion of Tappskor. Man släpper ut henne i hagen och sen får man helt enkelt se hur många skor hon har när man lite senare tar in henne... :arghh: En 6v-skoperiod på sommarhalvåret med mindre än två tappskor hör till ovanligheterna.

Hovis försöker hitta på olika lösningar och skor så snålt det går utan att det blir trångt, men hon är en mycket talangfull dam och hittills har vi inte överlistat henne att behålla framskorna på. Nu tipsade han om skoavtrampningsskydd, men han hade ingen egen erfarenhet och priset för dem är väl tilltaget. Är de värda pengarna? Hjälper de?

Det står i beskrivningen att de bara är till för hagbruk och inte ska vara på alltid. Min dam tappar nästan uteslutande skorna i hagen, så det är ingen dealbreaker att de inte ska användas vid ridning. Däremot bor hon i lösdrift, och tappar lika gärna skorna två dagar efter att hovis varit här som i slutet av skoperioden, så det blir kanske för långa perioder med skydden på?

Någon med erfarenhet?
 
Menar du Shoe Secure? De kan användas vid ridning också, togs från början fram för fälttävlanshästar men det är ju som sagt inte meningen att man ska ha dem "alltid" för att undvika skav och så. Priset är väl inte det stora i detta, tror att jobbet att skruva av och på är det jobbigaste.

Har inte behövt prova dem, men min kompis är den som är generalagent för dem så jag har hört en del solskenshistorier.
 
Menar du Shoe Secure? De kan användas vid ridning också, togs från början fram för fälttävlanshästar men det är ju som sagt inte meningen att man ska ha dem "alltid" för att undvika skav och så. Priset är väl inte det stora i detta, tror att jobbet att skruva av och på är det jobbigaste.

Har inte behövt prova dem, men min kompis är den som är generalagent för dem så jag har hört en del solskenshistorier.

Japp, skrev inget produktnamn för att inte riskera att irritera moderatorgudarna, men det finns ju inte så många olika varianter som jag vet om. ;)

Jag lägger mycket hellre 10-15 minuter extra varje ridtur med att joxa med avtrampningsskydd än att få tappskor. Förutom mecket att få på tappskorna har det ju hänt flera gånger att hon blivit halt. Men hon har lätt att få skav, och kan hon bara ha skydden under delar av dagen faller liksom större delen av vinsten...
 
Japp, skrev inget produktnamn för att inte riskera att irritera moderatorgudarna, men det finns ju inte så många olika varianter som jag vet om. ;)

Jag lägger mycket hellre 10-15 minuter extra varje ridtur med att joxa med avtrampningsskydd än att få tappskor. Förutom mecket att få på tappskorna har det ju hänt flera gånger att hon blivit halt. Men hon har lätt att få skav, och kan hon bara ha skydden under delar av dagen faller liksom större delen av vinsten...
Nu har jag som sagt inte testat dem själv. Men vad jag förstod på kompisen är det få som fått skav om skydden satts på enligt instruktion, men de behöver skriva så för att det finns enstaka fall och för att folk ska vara försiktiga och se till att det hålls rent.
 
Är vinklarna helt hundra på hovarna?
Det är ju rätt vanligt att hästar som inte har helt korrekta vinklar drar av sig skor konstant.

Jag är ingen expert på hovvinklar och kan inte betros med att göra en hundraprocentig egen bedömning. Nuvarande hovis håller för närvarande på med en vidareutbildning och har henne som "projekthäst" på grund av att hon har besvär med tåsprickor båda fram, så hans jobb med henne blir dessutom granskat av andra hovslagare. Hon hölls under en period skodd av klinikhovslagare, och problemet var likadant även då, och med förra hovslagaren var det minst lika illa. Hon har haft klippkort på kliniken, vi har diskuterat framfötterna fram och tillbaka och bland annat även röntgat, och ingen av veterinärerna eller hovslagarna har i dessa diskussioner andats om att hon behöver korrigeras. Så jag gissar utifrån detta att problemet förmodligen inte har med hovvinklarna att göra. Däremot har hon kort rygg.
 
Jag har också en champion när det gäller tappskor. 1-2 i veckan i flera år. Minst. Förra månaden tappade hon till och med de i boxen. Jag har haft många hovslagare och det spelar ingen roll. Många hagar, ingen skillnad. Tänkte också på sådana shoe secure men valde faktiskt att köpa boots, alltså hela boots (Equine Fusion) och sätta på o jag inte får på skon själv...Såklart investerade jag i tappsko-kurs ;) Hästen fick dessutom fång i vintras och det var ju jättebra med tanke på att hon skoddes med fångbeslag...inte alls avtrampningsbart (jo hela tiden).
Min har haft problem med hålvägg som sedan blev fång. Håll koll på det (med tanke på hennes sprickor).

Min har också kort rygg och hon hinner inte ta bort framhovarna innan bakhovarna kommer. Jag har studerat i hagen och jämfört med hennes hagkompisar.
 
Jag har också en champion när det gäller tappskor. 1-2 i veckan i flera år. Minst. Förra månaden tappade hon till och med de i boxen. Jag har haft många hovslagare och det spelar ingen roll. Många hagar, ingen skillnad. Tänkte också på sådana shoe secure men valde faktiskt att köpa boots, alltså hela boots (Equine Fusion) och sätta på o jag inte får på skon själv...Såklart investerade jag i tappsko-kurs ;) Hästen fick dessutom fång i vintras och det var ju jättebra med tanke på att hon skoddes med fångbeslag...inte alls avtrampningsbart (jo hela tiden).
Min har haft problem med hålvägg som sedan blev fång. Håll koll på det (med tanke på hennes sprickor).

Min har också kort rygg och hon hinner inte ta bort framhovarna innan bakhovarna kommer. Jag har studerat i hagen och jämfört med hennes hagkompisar.

Tappskokurs hade jag som tur är gått sedan innan, även om jag aldrig behövt träna så mycket förr.... :angel: Har dessutom turen att en av mina nära vänner och grannar är (utbildad) hovslagare med många års erfarenhet men som inte skor aktivt längre. Han skor inte åt mig, men han har snällt ställt upp när skorna dräller bort och inte går att hitta, behöver riktas om eller om jag är osäker av nån anledning. :love: Så skorna kommer snabbt på igen. Tur i "oturen". Men hovsprickorna far med jämna mellanrum illa av att hon sliter av skorna, så hon har samlat massor med konvalecenstid och jag har många gånger tänkt tanken att pensionera henne, 7 år gammal... :(
 
Min är 8 år och har "vilat" sen hon var 4...Hon är bara precis inriden...
Åh, då vet du precis hur det är - helskit!! :arghh: Jag har några gånger hunnit sätta igång min och kommit så långt att jag börjat fundera på om jag inte ska börja titta efter en lämplig startfälttävlan att planera in några gånger innan hon hittat ett nytt kreativt sätt att skada sig på med lång konvalecenstid - som hon gärna förlänger ytterligare genom att hitta på ytterligare :devil:-tyg under den långtråkiga box/hagvilan... Eller tagit av sig skorna och slagit upp en tåspricka då i brist på fantasi.

Förr var jag så förundrad över att andra hade skadade hästar så titt som tätt - vi behövde sällan ringa ut veterinären till annat än vaccineringar och tandraspning. Jag har fått en helt annan världssyn i och med köpet av denna lilla fröken....
 
Åh, då vet du precis hur det är - helskit!! :arghh: Jag har några gånger hunnit sätta igång min och kommit så långt att jag börjat fundera på om jag inte ska börja titta efter en lämplig startfälttävlan att planera in några gånger innan hon hittat ett nytt kreativt sätt att skada sig på med lång konvalecenstid - som hon gärna förlänger ytterligare genom att hitta på ytterligare :devil:-tyg under den långtråkiga box/hagvilan... Eller tagit av sig skorna och slagit upp en tåspricka då i brist på fantasi.

Förr var jag så förundrad över att andra hade skadade hästar så titt som tätt - vi behövde sällan ringa ut veterinären till annat än vaccineringar och tandraspning. Jag har fått en helt annan världssyn i och med köpet av denna lilla fröken....
Undra om de är släkt :grin: Jag tänkte när hon var 5, yes, nu ska vi komma igång så kan jag starta H90 nästa säsong! Oh well... Min är också kreativ. Hon ställdes i en sjukhage när hon fick gå ut efter fången (kraftig fång), 5 min senare studsade hon runt och klippte staketet på 140. För några veckor sen gick hon i hage med knappt gräs tillsammans med sin kompis. Släppte ut de, när jag vänder ryggen ålar hon under eltråden för att komma ut till gräs...Osv osv osv osv. Hoppar stenmurar i hagar, springer rakt in i stenröse... Jag kan skriva en bok :rofl: I alla fall om hur jag föder veterinären, hon behöver inga fler kunder :rofl:

Hon är så jäkla fin annars, en perfekt häst! Så jag skulle betäcka i år. Hade till och med bestämt hingst. Då fick hon fången...

Hon går med vanliga boots i hagen nu, det hjälper inte så mycket mot tappskor. MEN PEPPAR PEPPAR PEPPAR, jag fick en ny hovis denna skoperiod (min gamla dök aldrig upp o har inte hört av sig) och skorna sitter kvar 2 veckor senare. REKORD!
 
Det diskuterades kotringar här i någon annan tråd som skydd mot tappskor, har ni provat det? Gissar att vanliga boots är testat utan resultat...?

Annars så är oftast tappskor och även hovsprickor resultat av obalanserade hovar som @tuaphua är inne på, låter jättebra att din hästs skoning granskas av flera hovslagare @moiran. :up: Men skulle även vilja tippsa om att röntga hovarna om det inte gjorts än, och eventuelt höghastighetsfilma hur hästen rör sig om möjlighet finns.

Mitt äldsta sto fick en spricka i en bakhov för ett tag sedan, visade sig vid röntgen att vinkeln på hovbenet var fel på den hoven vilket mest sannoligt orsakat sprickan. Har även sett flera liknande fall där man kunnat korrigera sprickor och tappskor med rörelsesanalys och röntgen.

Hästar med kort rygg som inte hinner undan med frambenen kan man ofta med fördel sko med överrullningsskor fram, och lite längre i tån bak, för att underlätta för dom. Antar att era hovisar har kontroll på detta men tänkte bara lufta det i fall det inte testats än.
Har själv 3 kortryggade hästar varav den ena tappade framskorna rätt ofta i början, men efter att vi började med överrullningsskor samt lyckades muskla om hästen så den inte rör sig i framvik längre har vi knappt haft en enda tappsko på två år... *peppar peppar*
 
Undra om de är släkt :grin: Jag tänkte när hon var 5, yes, nu ska vi komma igång så kan jag starta H90 nästa säsong! Oh well... Min är också kreativ. Hon ställdes i en sjukhage när hon fick gå ut efter fången (kraftig fång), 5 min senare studsade hon runt och klippte staketet på 140. För några veckor sen gick hon i hage med knappt gräs tillsammans med sin kompis. Släppte ut de, när jag vänder ryggen ålar hon under eltråden för att komma ut till gräs...Osv osv osv osv. Hoppar stenmurar i hagar, springer rakt in i stenröse... Jag kan skriva en bok :rofl: I alla fall om hur jag föder veterinären, hon behöver inga fler kunder :rofl:

Hon är så jäkla fin annars, en perfekt häst! Så jag skulle betäcka i år. Hade till och med bestämt hingst. Då fick hon fången...

Hon går med vanliga boots i hagen nu, det hjälper inte så mycket mot tappskor. MEN PEPPAR PEPPAR PEPPAR, jag fick en ny hovis denna skoperiod (min gamla dök aldrig upp o har inte hört av sig) och skorna sitter kvar 2 veckor senare. REKORD!

Ahh. Min lyckades bryta sönder överkäken i ett vanligt standardboxgaller under tiden som hon stod på boxvila med benet paketerat för att hon lyckats trassla in sig i elbandet när hon showade loss och skar upp hasen medan hon stod i sjukhage för att hon hade gipsad hovspricka på grund av en våldsam tappsko. Du hör ju... Absolut nära släkt! :meh: Så när som på skadorna är hon precis vad jag vill ha, och vi trivs bra tillsammans, men det hjälper ju inte när det blir så sporadiska träningsperioder...
 
Det jag tänker med hästar som konstant tappar skor är antingen "hur ser vinklarna ut?" eller "har den problem i kroppen?". Det brukar över lag vara något av ovanstående när de konstant slår sig eller tappar skor.

Det går ju att göra en del med koordination och balans på hästar med de här problemen genom rätt träning.

Min har kort rygg och är överrörlig ihop med ingen knäskål(avplanade kondyler) i ena bak. Jag har alltid gissat att han är KS-häst med och tränat honom därefter(då är han besvärsfri).
När han står kan han iom sin kropp skeva till sig när han tillåts gå in i sitt eget osunda rörelsemönster. Då kan skon på knäskålslösa bak eller diagonala fram åka av.
Men med rätt träning som syftar till att öka balans, koordination och rakriktning så sitter dojorna bara hovis kommer i lagom intervaller.
 
Det diskuterades kotringar här i någon annan tråd som skydd mot tappskor, har ni provat det? Gissar att vanliga boots är testat utan resultat...?

Annars så är oftast tappskor och även hovsprickor resultat av obalanserade hovar som @tuaphua är inne på, låter jättebra att din hästs skoning granskas av flera hovslagare @moiran. :up: Men skulle även vilja tippsa om att röntga hovarna om det inte gjorts än, och eventuelt höghastighetsfilma hur hästen rör sig om möjlighet finns.

Mitt äldsta sto fick en spricka i en bakhov för ett tag sedan, visade sig vid röntgen att vinkeln på hovbenet var fel på den hoven vilket mest sannoligt orsakat sprickan. Har även sett flera liknande fall där man kunnat korrigera sprickor och tappskor med rörelsesanalys och röntgen.

Hästar med kort rygg som inte hinner undan med frambenen kan man ofta med fördel sko med överrullningsskor fram, och lite längre i tån bak, för att underlätta för dom. Antar att era hovisar har kontroll på detta men tänkte bara lufta det i fall det inte testats än.
Har själv 3 kortryggade hästar varav den ena tappade framskorna rätt ofta i början, men efter att vi började med överrullningsskor samt lyckades muskla om hästen så den inte rör sig i framvik längre har vi knappt haft en enda tappsko på två år... *peppar peppar*

Tack för tipsen! Hon är röntgad och skodd med överrullningsskor, däremot har vi inte filmat rörelsemönstret med höghastighetskamera. Hovis experimenterar med beslagen för att få bukt med (orsaken bakom) sprickorna. Att hon inte hinner undan med framhovarna är ganska tydligt i skritt...
 
Det jag tänker med hästar som konstant tappar skor är antingen "hur ser vinklarna ut?" eller "har den problem i kroppen?". Det brukar över lag vara något av ovanstående när de konstant slår sig eller tappar skor.

Det går ju att göra en del med koordination och balans på hästar med de här problemen genom rätt träning.

Min har kort rygg och är överrörlig ihop med ingen knäskål(avplanade kondyler) i ena bak. Jag har alltid gissat att han är KS-häst med och tränat honom därefter(då är han besvärsfri).
När han står kan han iom sin kropp skeva till sig när han tillåts gå in i sitt eget osunda rörelsemönster. Då kan skon på knäskålslösa bak eller diagonala fram åka av.
Men med rätt träning som syftar till att öka balans, koordination och rakriktning så sitter dojorna bara hovis kommer i lagom intervaller.

Jag tror det ligger en hel del i det här, och det märks ju ofta på unghästarna hur rörelsemönstret utvecklas med ökad balans och styrka. Det är också tydligt att hon tappar skor oftare när hon är konvalescent och under igångsättning än när hon är igång. Så visst går det att förbättra med målmedveten träning. Däremot har jag inte någonsin fått henne helt tappskofri. Å andra sidan tror jag inte att jag någonsin har haft en sammanhängande period av träning helt utan skadekonvalescenser än ett halvår...
 
Det ska också sägas att hovsprickorna läker ihop så länge hon behåller skorna på, så jag tror hovis gör ett bra jobb med fötterna. Problemet är att de ibland dras upp när hon drar av sig skorna.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 455
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 848
Senast: Marvin
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 596
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp