Sköldkörteln - provsvar

DarkInNight

Trådstartare
Fick precis hem provsvaren, mitt TSH ligger på 0.36 jämfört med 2017 då det låg på 0.19. (referensintervall 0,4-4)
T4 ligger på 14, jämfört med 2017 då det låg på 12. (referensintervall 11-23)

Googlar jag lågt TSH stämmer flera symptom på hypertyreos. Men de kan likväl bero på stress/utmattning.

Behöver jag kolla upp min sköldkörtel extra utifrån mina värden eller är de okej? :)
 
Fick precis hem provsvaren, mitt TSH ligger på 0.36 jämfört med 2017 då det låg på 0.19. (referensintervall 0,4-4)
T4 ligger på 14, jämfört med 2017 då det låg på 12. (referensintervall 11-23)

Googlar jag lågt TSH stämmer flera symptom på hypertyreos. Men de kan likväl bero på stress/utmattning.

Behöver jag kolla upp min sköldkörtel extra utifrån mina värden eller är de okej? :)
Du ligger ju ganska långt ner i referens på T4 så hypertyreos känns ju inte som det man misstänker direkt. Har de inte tagit fritt T3? Det kan ge fler svar nämligen. Fritt T3 är det aktiva hormonet som kroppen faktiskt använder nämligen :)
 
Fick precis hem provsvaren, mitt TSH ligger på 0.36 jämfört med 2017 då det låg på 0.19. (referensintervall 0,4-4)
T4 ligger på 14, jämfört med 2017 då det låg på 12. (referensintervall 11-23)

Googlar jag lågt TSH stämmer flera symptom på hypertyreos. Men de kan likväl bero på stress/utmattning.

Behöver jag kolla upp min sköldkörtel extra utifrån mina värden eller är de okej? :)

Läkaren som beställt proverna borde ta ställning till om du bör följas upp med nya prover framöver.

Jag fick avvikade sköldkörtelsprover i samband med en lunginflammation. Fick ta om proverna efter ett par månader och sedan efter ytterligare ett halvår.
 
Fick precis hem provsvaren, mitt TSH ligger på 0.36 jämfört med 2017 då det låg på 0.19. (referensintervall 0,4-4)
T4 ligger på 14, jämfört med 2017 då det låg på 12. (referensintervall 11-23)

Googlar jag lågt TSH stämmer flera symptom på hypertyreos. Men de kan likväl bero på stress/utmattning.

Behöver jag kolla upp min sköldkörtel extra utifrån mina värden eller är de okej? :)

Proverna, särskilt sammantaget, är helt normala och behöver inte kollas upp ytterligare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var till läkaren förra veckan pga att det känns som om något är riktigt knasigt med kroppen. Jag är bl.a totalt orkeslös och går...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 948
Senast: AraSlei
·
Katthälsa Hej! Min ca 14-åriga katt har levt med konstaterad njursvikt i två år. Hon äter njurdietfoder och en halv tablett Fortekor varje dag...
Svar
7
· Visningar
6 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp