Sköljmedel

Nej, du kan använda vilken eterisk olja du vill. Men jag rekommenderar lavendel eller någon av de hudvänligare oljorna (jasmin finns inte som eterisk olja utan bara som absolute och det går bra men är apdyrt). Andra oljor som funkar om man inte har allergier är apelsin, rosmarin och enbär tex. Givetvis också ros men då hoppar vi upp ett steg till i pris...

Det här är alltså inte "oljiga" oljor även om de är fettlösliga.

Tack snälla för svar!
Hittade den här 846F1CD6-D0B3-49DD-B851-34D21022B6E9.png
Kan det va nåt tro? Kostar 129:-
 
Tack snälla för svar!
Hittade den här Visa bifogad fil 21956
Kan det va nåt tro? Kostar 129:-

Tyvärr nej. Det är ett ytterst tveksamt märke till att börja med plus att den är utblandad i en bärarolja (dilute) så du kommer att få oljefläckar på kläderna. Ska du använda som sköljmedel måste det vara ren eterisk olja eller absolute. Bra eteriska oljor är svindyra tyvärr.

https://www.aromainstitutet.se/shop/product/jasmin-absolu-1ml

Det där är riktigt jasminabsolute om än inte min favorit. Jag föredrar jasmin sambac, en annan art.
 
Har inte använt sköljmedel på decennier...

Statisk elektricitet är inget problem för mig, eftersom jag/vi/familjen har ytterst få plagg i syntet.

Ull är så mycket trevligare än fleece, inte minst vad avser t.ex. underställ.

Tyvärr är ju bl.a. bomull inte perfekt ur miljösynpunkt, men här satsar vi på kvalitet när det gäller kläder, så att de ska hålla länge, och väljer ekologiskt när det är möjligt.

Många (de flesta) syntetmaterial är minst lika stora miljö- och/eller klimatbovar som bomull. De är baserade på råolja, och det krävs miljöbelastande processer med mycket otrevliga kemikalier och stor vattenåtgång för att skapa syntetmaterialen som sedan kan bli kläder.
 
Jag anvander "dukar" i torktumlaren for att ta bort statisk electricitet och gora plaggen mjuka. Jag tycker "dukarna" ar battre da de dels kan anvandas mer an en gang (om man rakat kopa nar det tagit slut:cautious:) och de dessutom inte satter sa mycket doft aven om man vill ha lite "frash" doft pa kladerna. Jag vet inte om det finns dukar i Sverige annu, jag vet att det inte fanns forr ... men nu kan jag tanka mig att det gar att fa tag pa.

Jag har forsokt med attika och det gjorde ingen skillnad alls for mig, tvatten var bade hard och den statiska electriciteten var hopplos.
 
Jag anvander "dukar" i torktumlaren for att ta bort statisk electricitet och gora plaggen mjuka. Jag tycker "dukarna" ar battre da de dels kan anvandas mer an en gang (om man rakat kopa nar det tagit slut:cautious:) och de dessutom inte satter sa mycket doft aven om man vill ha lite "frash" doft pa kladerna. Jag vet inte om det finns dukar i Sverige annu, jag vet att det inte fanns forr ... men nu kan jag tanka mig att det gar att fa tag pa.

Jag har forsokt med attika och det gjorde ingen skillnad alls for mig, tvatten var bade hard och den statiska electriciteten var hopplos.
Jag använde också alltid såna små "dukar" när vi bodde i USA och jag saknar dem här hemma. Man slipper den där geggan som blir i sköljmedelsfacket efter en tid och där finns inga stora plastflaskor som ska slängas. Det är ett mysterium att de inte finns att få tag på i Sverige. De måste vara mycket miljövänligare än sköljmedel dessutom.
 
Jag använder sköljmedel men funderat lite på att gå över till ättika å se om det blir samma resultat, måste bara hitta en affär som säljer lavendelolja, för jag pallar inte doften av ättika i bare. Det får mig att få hemska flashbacks när mamma nästan eldade upp huset (torrkokning på spisen) och vi använde ättika för att få bort rökdoften, men tycker det låter väldigt intressant att testa som sköljmedel:

https://sv.stories.newsner.com/knep...FzifI_-FaAMn6B0nI33xFhNOAYmdKS2F9GUe_2D7UpvCM
 
Jag har tyvärr inte så mycket val till vad jag har för kläder på jobbet så naturmaterial är oftast inte ett alternativ.

Har jätteproblem även med bilklädseln som är i någon sorts hemsk plysch. Har hänt mer än en gång att någon stackare på en parkering trott att jag börjat skrika könsord efter dom när jag fått en jättestöt när jag stängt bildörren.:o

Om du tar tag i någon metalldel av bilen innan du sätter ner fötterna i marken och håller kvar när du stiger ur bilen så borde du inte få stötar av bilen när du ska stänga dörren..:up:
 
Det mesta av min statiska elektricitet försvann när jag klippte av mig håret och tvärtom slutade klippa o täcka hästen :D Vi är båda torrbollar och vintertid vad det typ omöjligt att borsta honom oavsett hur mycket sköljmedel täcken o kläder tvättades i. Jag sprayade täckena med sköljmedel och pälsglans. Hästen med olja och pälsglans. Inget hjälpte. Samma visa när jag flyttade hemifrån och slutade använda sköljmedel. Blev bättre när jag tvättade håret enl balsammetoden. Och nu är det alltså betydligt mycket mindre problem när jag har kort hår utan att jag ens insett det. Påmindes av denna tråden. Använder mer fleece än ever :o

Har enbart tvättat med Grummes flytande sedan jag flyttade till gård för 7.5 år sedan.
 
Jag använder inte sköljmedel och har nästan aldrig känt av stötarna folk pratar om, men sen kom jag på att vi i princip bara har kläder av naturmaterial, så kanske därför vi inte känner stötar?
 
Jag använder inte sköljmedel och har nästan aldrig känt av stötarna folk pratar om, men sen kom jag på att vi i princip bara har kläder av naturmaterial, så kanske därför vi inte känner stötar?

Jag känner av stötarna när jag hanterar plagg i polyester och filtar i polyester. Inte annars så deg stämmer nog.

Har för övrigt läst att man kan ha en sked i fickan för att undvika stötar, samt att torr hud och torrt hår gör att man får mer besvär. Så hudlotion och balsam ska funka.
Men har man mycket kläder i polyester kan jag tänka mig att det blir svårt att komma bort från stötarna.

Åh kommer ihåg vår gamla säng, varje gång vi skulle vända madrassen så var det som att stå med smatterband i näven, fy fan vilka smällar :wtf:
 
Jag har slutat använda sköljmedel. Hade det förr för att jag trodde att kläderna och framförallt handukar skulle bli mjukare då. Men jag har aldrig märkt nån skillnad utan.

Däremot när jag ser alla skriva om elektroniska stötar så inser jag att jag borde börja igen på vintern O_o. Är galet statiskt av mig. Får stötar av allt, tom vatten. Har inte vetat att sköljmedel tar bort det.
 
Jag har slutat använda sköljmedel. Hade det förr för att jag trodde att kläderna och framförallt handukar skulle bli mjukare då. Men jag har aldrig märkt nån skillnad utan.

Däremot när jag ser alla skriva om elektroniska stötar så inser jag att jag borde börja igen på vintern O_o. Är galet statiskt av mig. Får stötar av allt, tom vatten. Har inte vetat att sköljmedel tar bort det.
Prova ättika före du provar sköljmedel :)
 
Jag använde också alltid såna små "dukar" när vi bodde i USA och jag saknar dem här hemma. Man slipper den där geggan som blir i sköljmedelsfacket efter en tid och där finns inga stora plastflaskor som ska slängas. Det är ett mysterium att de inte finns att få tag på i Sverige. De måste vara mycket miljövänligare än sköljmedel dessutom.
De finns nog via postorder easy washing tror jag :confused: Men då ska man teckna en prenumeration och så får man regelbundet hem en laddning och jag som inte tvättar jättemycket hade en otrolig mängd över :crazy: när nästa laddning dök upp
Men så verkar de finnas på Fyndiq också eller har funnits i alla fall?
https://fyndiq.se/product/9538211-t...tm_content=2455155&utm_campaign=pankpraktikan
 
Jag använder ättika på handdukar för att få bort den unkna doften som kan bli. Annars använder jag nog sköljmedel rätt myxket, gillar mjukheten och doften. :o
 
Jag använder sköljmedel. Parfymerad. För just doftens skull.

Använder ättika om jag vill fräscha upp kläder som t ex luktar svett fast de tvättats osv. Och kör en förtvätt med ättika nu och då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp