Skön westernsadel. äntligen!!

bigganl

Trådstartare
jag har varit lite gnällig här på forumet när det gäller westernsadlar och hur hårda och obekväma de är. Jag har ju provat ganska många modeller nu och sitter som på en träplanka. En fick jag ont i baken av i två dagar trots att jag satt i den i 10 minuter.
Nu har jag suttit i en som passar min kropp och bakdel. Äntligen!! jag skulle ut och rida en längre ritt på westernhäst i går och hade tagit med mig ett fårskinn för säkerhets skull. Nu red jag en annan häst än sist så jag tänkte att jag kan väl prova först innan jag slänger på fårskinnet. Stallägaren sa direkt att -den där är ännu hårdare än den du satt i sist. (som jag fick grymt ont av och inte hittade en bra sits i på hela tiden) Jag hoppade upp och kände mig som hemma direkt. Satt i sadeln i 4 timmar igår och har inte ont alls. Nu vet jag i alla fall vad ni menar när ni beskriver en westernsadel som stabil och bekväm. Sadeln ska dessutom säljas snart så jag måste prova den på min häst och håller tummarna för att den ska passa då.
(Sadeln som fått mig att tro på westernsadlar igen är en Crates.)
 
Sv: Skön westernsadel. äntligen!!

Crates gör sköna sadlar:)
 
Sv: Skön westernsadel. äntligen!!

Crates är bra sadlar, båda våra araber har passat i dem. Tur man har en mamma som äger hästarna och handlar deras saker...

Hardseatsadlar kan vara bättre än mjuka stoppade sadlar, om de passar riktigt till rumpan som sitter ovanpå.

Och grattis till det återfunna hoppet :D

/Ida
 
Sv: Skön westernsadel. äntligen!!

Ja tack. Nu vet jag att det finns en sadel som passar mig också. Som jag letat och provat och alla andra hittills har varit obekväma och jag har inte hittat någon bra sits i dem. Den här sadeln passade mig verkligen och kändes inte alls hård. De som har stallet där jag red var väldigt förvånade att jag trivdes i den för det brukar ingen göra sa de. Nu får jag hålla tummarna för att den passar min häst när den ska säljas. Annars vet jag i och för sig vad jag ska leta efter.
 
Senast ändrad:
Sv: Skön westernsadel. äntligen!!

Jag har fått ditt PM och du har fått ett tillbaka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 048
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Då var det dags för julfest, jobbar på ett mansdominerat företag. Av 92 som kom var 10 tjejer. Jag har jobbat där ca 1,5 år. Såg fram...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 101
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 879
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp