Skönlitterärt skrivande

@bettysmatte Jag har ju klarat mig i tre böcker🙈. Men tydligen inte nu. Det får mig också att fundera över om förläggaren tycker att det är extra viktigt eftersom det är två män ...? Eller är det så att läsarna vill ha sexscener i böcker nu? Hmmm.
Eller är det så att förläggaren tror att läsarna vill ha sexscener i böckerna?
 
Eller är det så att förläggaren tror att läsarna vill ha sexscener i böckerna?

Det har jag också tänkt. Jag som läsare bryr mig inte om sexscener alls-scener som leder till sex och “post-sex scener” uppskattar jag men själva akten kan gärna lämnas till min egen fantasi. Men det finns säkert en hel del läsare som uppskattar det. Det jag opponerar mig lite emot är att det här en spin-off på två av mina tidigare böcker. De har inga sexscener. Så varför ska det vara det nu?(är det för att förläggaren tror att det blir mer kittlande av att det är två män- att läsarna ska vara mer nyfikna på det?)
Jag ska läsa lite sexscener och se om jag hittar en väg som känns rätt för mig och som jag tycker passar med min story och mitt sätt att skriva.
 
Igår fick jag faktiskt motivation till att jobba vidare på det stora projektet, det som kanske t om blir en bok så småningom. Iofs skrev jag bara lite drygt en sida, men det är ändå en sida mer än dagen innan :angel: Viktigare än den sidan jag skrev är dock att jag äntligen känner mig mer säker på hur storyn ska se ut! Nu ska jag försöka skriva åtminstone en snutt varje dag, så får vi se hur det går :)
 
Kunde inte sova inatt och började tänka på en miljö som jag haft i huvudet hur länge som helst, med riktigt tydliga karaktärer. Har dock inte haft en bra story, inte vetat vad för slags stil eller någonting. Men inatt kom hela historien till nån slags feel good-deckare :D

Jag är fruktansvärt värdelös på att avsluta skrivprojekt, tappar ofta motivationen mitt i och tänker att allt jag skriver är bajs och att ingen kommer ju läsa skiten ändå. Har ni några tips på hur man håller i och håller ut? Speciellt när man inte har nåt förlag att bolla med eller deadline att jobba mot?
 
Kunde inte sova inatt och började tänka på en miljö som jag haft i huvudet hur länge som helst, med riktigt tydliga karaktärer. Har dock inte haft en bra story, inte vetat vad för slags stil eller någonting. Men inatt kom hela historien till nån slags feel good-deckare :D

Jag är fruktansvärt värdelös på att avsluta skrivprojekt, tappar ofta motivationen mitt i och tänker att allt jag skriver är bajs och att ingen kommer ju läsa skiten ändå. Har ni några tips på hur man håller i och håller ut? Speciellt när man inte har nåt förlag att bolla med eller deadline att jobba mot?
Jag skriver på min första roman. Det är en historia som jag njuter av att berätta, och det är väl det som motiverar mig. Men samtidigt undrar jag hela tiden, precis som du, om någon mer än jag kommer att intressera sig för den....?? Det hade varit himla roligt att få hålla en färdig bok i handen!!
 
Jag är fruktansvärt värdelös på att avsluta skrivprojekt, tappar ofta motivationen mitt i och tänker att allt jag skriver är bajs och att ingen kommer ju läsa skiten ändå. Har ni några tips på hur man håller i och håller ut? Speciellt när man inte har nåt förlag att bolla med eller deadline att jobba mot?
Det här känner jag igen mig i! 😁 Har tyvärr inga tips, eftersom jag gör exakt likadant själv... Tror man får ha vilja av stål helt enkelt.
 
Jag har knåpat vidare på mitt projekt men nu kom jag till en del i storyn där den ena måste ropa på den andra och först då inser jag att jag aldrig gett den karaktären något namn :o Det blev till att snabbt googla fram något som lät snyggt, så får jag "testköra" det och se om det passar honom.:laugh: Jag som normalt sett brukar bestämma namn först av allt!
 
Är det någon här som använder något annat än bara ett vanligt ordbehandlingsprogram när de skriver? Jag har läst i en grupp på fb att många författare verkar använda ett program som heter "Scrivener". Är det någon här som har erfarenhet av detta, eller som använder något liknande? Just nu känner jag att jag börjar komma så långt i boken att det börjar bli lite svårt att komma ihåg exakt vad som har hänt förut. Det börjar bli svårt att få en överblick. Som jag har förstått det hjälper t.ex Scrivener till med att få till en struktur?
 
Jag skriver på en berättelse just nu, som en del i en universitetskurs. Har alltid gillat att skriva, med det känns att det var ett tag sedan jag försökte mig på att skriva fiktion, och dessutom på engelska.

Intressant att ge sig på ett styrt ämne men i fritt format! Ämnet är design fiction, jag kommer att skriva det som en interaktiv short story med åtminstone fyra möjliga slut, beroende på läsarens val.
 
Jag skriver på en berättelse just nu, som en del i en universitetskurs. Har alltid gillat att skriva, med det känns att det var ett tag sedan jag försökte mig på att skriva fiktion, och dessutom på engelska.

Intressant att ge sig på ett styrt ämne men i fritt format! Ämnet är design fiction, jag kommer att skriva det som en interaktiv short story med åtminstone fyra möjliga slut, beroende på läsarens val.

Nu blev jag nyfiken - Hur fungerar det rent praktiskt? Är den i fysisk eller digital form då? Jag funderar nog mest på hur man skulle göra det interaktivt i skriftlig form 🤔
 
@bettysmatte Jag har ju klarat mig i tre böcker🙈. Men tydligen inte nu. Det får mig också att fundera över om förläggaren tycker att det är extra viktigt eftersom det är två män ...? Eller är det så att läsarna vill ha sexscener i böcker nu? Hmmm.

Jag kan bara svara för mig själv, men det finns inget tråkigare i en bok än långa, utdragna sexscener, och inget pinsammare än dåligt skrivna sexscener. Den typ jag brukar gilla bäst, om det nu skall innehålla något lite mer explicit, beskriver bara det inledande förspelet och lämnar resten till läsarens fantasi.
Jag tycker bl.a. Katarina Wennstam skriver bra sexscener även om hennes böcker vore lika bra utan dem.
 
Är det någon här som använder något annat än bara ett vanligt ordbehandlingsprogram när de skriver? Jag har läst i en grupp på fb att många författare verkar använda ett program som heter "Scrivener". Är det någon här som har erfarenhet av detta, eller som använder något liknande? Just nu känner jag att jag börjar komma så långt i boken att det börjar bli lite svårt att komma ihåg exakt vad som har hänt förut. Det börjar bli svårt att få en överblick. Som jag har förstått det hjälper t.ex Scrivener till med att få till en struktur?
Jag skriver inte skönlitterärt men har tankar ändå.

Använder du format när du skriver i word? Dvs rubriker och underrubriker? Då kan du göra innehållsförteckningar och med hjälp av dem få lite grepp om utvecklingen. Rubrikerna kan du ju redigera bort sen.
Word har en massa funktioner som man normalt inte använder men som kanske kan hjälpa dig med överblicken?
 
Jag skriver inte skönlitterärt men har tankar ändå.

Använder du format när du skriver i word? Dvs rubriker och underrubriker? Då kan du göra innehållsförteckningar och med hjälp av dem få lite grepp om utvecklingen. Rubrikerna kan du ju redigera bort sen.
Word har en massa funktioner som man normalt inte använder men som kanske kan hjälpa dig med överblicken?
Nja. Jag använder bara rubriker för Kapitel 1, Kapitel 2, osv. Jag skriver i "Word", dvs OpenOffice.... ;)
Man får testa Scrivener gratis i 30 dagar. Jag har laddat ner, och får ser om jag blir klok på upplägget/tycker om det...... :)
 
Har börjat skriva på ett projekt bara för att det kändes som en kul grej efter att jag tappat ångan med ett annat projekt.
Detta blir lite av en crime-historia i typ steampunk-miljö. Huvudkaraktärerna är en genialisk, überseriös ung läkare av det lite bortkomna, akademiska släktet och en plump pragmatiker som älskar våld men som nu försöker tygla sig och hitta ett annat sätt att leva.
Jag har aldrig tidigare pysslat ihop en mordgåta så det här blir ett kul experiment. Jopbbar stenhårt på att inte fastna i detaljer utan bara skriva ett utkast av hela historien och sedan förfina det efterhand.
 
Nu blev jag nyfiken - Hur fungerar det rent praktiskt? Är den i fysisk eller digital form då? Jag funderar nog mest på hur man skulle göra det interaktivt i skriftlig form 🤔

Den här blir i form av en app för iOS och Android. MEN! Det finns tryckta böcker med samma koncept. Tex så älskar jag Romeo and/or Juliet!

”What if Romeo never met Juliet? What if Juliet got really buff instead of moping around the castle all day? What if they teamed up to take over Verona with robot suits? Whatever your adventure, you're guaranteed to find lots of romance, lots of epic fight scenes, and plenty of questionable decision-making by very emotional teens.”

Men det blir mer för läsaren att hålla koll på, och bläddra runt i, när det är tryckt förstås :) (Om du väljer A, gå till sidan 135...) I en digital form så sköter ju tekniken mycket av jobbet.
 
Jag skulle gärna testa 👍 Egentligen har jag aldrig låtit någon läsa det jag skriver för jag är rädd att kritik (även konstruktiv) ska göra att jag slutar skriva. Nu är jag såpass långt kommen i en barnbok att jag nog vågar ändå.
Jag har två personer som jag låter läsa min bok undan för undan när jag skriver. Den ena är min faster, som jag tror är alldeles för snäll ;) , och den andra är en vän vars släkt boken lite löst handlar om. Även hon snäll, men inte alls lika rädd för att ge förslag, åsikter och konstruktiv kritik. Det är jättebra :) ! Man behöver ju inte ändra på allt enligt förslag som man får, men ibland kan man få riktigt bra uppslag från någon som läser och inte är lika hemmablind som man själv lätt blir.....
 

Liknande trådar

Relationer Har skrivit om detta inlägg flera gånger, och ångrat mig, då jag tycker att jag är så himla töntig, men jag behöver er hjälp och är det...
Svar
3
· Visningar
12 229
Senast: Tassetass
·
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 513
Senast: Betsy
·
E
Hästmänniskan Vill nog mest skriva av mig lite grann och vet inte om jag lagt tråden rätt..., känner att jag inte har någon att prata med som kan...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: sagalisa
·
T
Hästmänniskan Den här kanske borde ligga under hästverksam, jag är osäker. Men mod får gärna flytta i så fall. Med risk för att låta som en bitter...
2
Svar
20
· Visningar
3 284
Senast: Thundra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp