Skönlitterärt skrivande

Jag skulle gärna testa 👍 Egentligen har jag aldrig låtit någon läsa det jag skriver för jag är rädd att kritik (även konstruktiv) ska göra att jag slutar skriva. Nu är jag såpass långt kommen i en barnbok att jag nog vågar ändå.

Jag känner som du! Jag kan ta kritik och förslag i mitt andra skapande men jag är rädd att ens ett litet ”detta kan du göra bättre” ska få mig att lägga ner skrivandet.
Sen också; när i processen ska man låta någon läsa? Jag håller på med inledningsfasen i min bok, där jag presenterar karaktärer och låter deras ”startproblem” komma fram (det är en deckare så man ska ju misstänka alla litegrann :) och sen ska varje karaktär ha sin egen utveckling), samt en massa ”i förbifarten”-info som jag sedan väver ihop. Tex presenteras mördarens flyktväg i ett av de första styckena, men det förstår man inte förrän i mitten av boken är det tänkt. Då blir det kanske lite obegripligt att bara få läsa inledningen?

Sen tänker jag såhär när jag sätter mig ner och skriver: Nu jäklar ska jag skriva nåt riktigt banalt och trist! För att undvika skrivkramp. Och sen skriver jag en scen helt utan en tanke på språket, bara hamra ner vad som händer i scenen. Det viktigaste för mig är att bli klar med ett första utkast, så min text hittills är en fin blandning av helt okej och skulle behöva redigeras. Vågar jag låta nån läsa detta svammel? :D
 
Jag hittade "Vi som skriver" tråden men senaste inlägget där var ett år gammalt (på dagen faktiskt) så jag tar mig friheten att skapa en ny tråd istället.

Ni andra här på Buke som skriver: hur strukturerar ni upp Word-dokumentet? Skriver ni kronlogiskt från framsida till baksida eller hoppar ni mellan kapitel? Jag har redan skrivit slutet på min historia och är bara 12 sidor in än så länge :o Hur håller man ordning på händelser och trådar i historien? Har ni ett "hjälpdokument av något slag och i så fall hur strukturerar ni upp det?

Jag har aldrig skrivit något längre och det var ett bra tag sedan jag skrev skönlitterärt överhuvudtaget. Men nu har jag en historia som jag vill försöka göra någonting av. Som vanligt så tar jag mig vatten över huvudet och väljer att skriva mitt livs första större projekt på engelska, men den känns inte rätt på svenska av någon himla anledning. Men jag tycker det är himla kul, och det är en känsla jag saknat i skrivandet på väldigt många år nu, så jag griper utmaningen med båda händer.

Givetvis får ni babbla om annat skrivarrelaterat i tråden också. Det behöver inte bara vara mina frågor, utan tråden får gärna utvecklas till en allmän skrivarlya :)
Hittade den här tråden så tänkte att jag kan ju lika bra skriva i den här istället för att starta en ny.
Drömmer om att kunna kombinera fotograferandet med skrivandet och jobba med det på heltid. Det hade ju varit drömjobbet verkligen, men att få något utgivet är ju lättare sagt än gjort. Så mycket att tänka på, miljoner frågor och saker att tänka på. Hur långt är egentligen ett kapitel, ska man bestämma sig innan vilken åldersgrupp man riktar sig till (och spelar det egentligen någon roll?) och måste man ha en färdigskriven bok och skicka in till ett förlag? Eller räcker det med att skicka in en del av den till att börja med?
 
Hittade den här tråden så tänkte att jag kan ju lika bra skriva i den här istället för att starta en ny.
Drömmer om att kunna kombinera fotograferandet med skrivandet och jobba med det på heltid. Det hade ju varit drömjobbet verkligen, men att få något utgivet är ju lättare sagt än gjort. Så mycket att tänka på, miljoner frågor och saker att tänka på. Hur långt är egentligen ett kapitel, ska man bestämma sig innan vilken åldersgrupp man riktar sig till (och spelar det egentligen någon roll?) och måste man ha en färdigskriven bok och skicka in till ett förlag? Eller räcker det med att skicka in en del av den till att börja med?

Vad kul att du hittat hit! Vi har en liten skrivarcirkel på fb om du vill vara med där?
Jag har inga svar på dina frågor - jag undrar samma haha!
Kanske någon av våra publicerade buke-författare kan ge dig svar kring förlag och manus och sånt :)
Själv undrar jag hur lång en hästbok ska vara :)
 
Vad kul att du hittat hit! Vi har en liten skrivarcirkel på fb om du vill vara med där?
Jag har inga svar på dina frågor - jag undrar samma haha!
Kanske någon av våra publicerade buke-författare kan ge dig svar kring förlag och manus och sånt :)
Själv undrar jag hur lång en hästbok ska vara :)
Det finns säkert mycket variation kring längden, men om du skriver en roman för unga vuxna har jag sett siffror på 55000-70000 ord.....
 
Hittade den här tråden så tänkte att jag kan ju lika bra skriva i den här istället för att starta en ny.
Drömmer om att kunna kombinera fotograferandet med skrivandet och jobba med det på heltid. Det hade ju varit drömjobbet verkligen, men att få något utgivet är ju lättare sagt än gjort. Så mycket att tänka på, miljoner frågor och saker att tänka på. Hur långt är egentligen ett kapitel, ska man bestämma sig innan vilken åldersgrupp man riktar sig till (och spelar det egentligen någon roll?) och måste man ha en färdigskriven bok och skicka in till ett förlag? Eller räcker det med att skicka in en del av den till att börja med?
Hej! Mina two cents är väl att det nog kan vara en god idé att ha en tanke om målgrupp redan från början, samt att de flesta förlag vill ha hela boken på en gång :)
 
Vad kul att du hittat hit! Vi har en liten skrivarcirkel på fb om du vill vara med där?
Jag har inga svar på dina frågor - jag undrar samma haha!
Kanske någon av våra publicerade buke-författare kan ge dig svar kring förlag och manus och sånt :)
Själv undrar jag hur lång en hästbok ska vara :)
Vill gärna vara med, vad kul 😃
 
@Mirre Jag håller med @Hedblomster om att det är bäst att skicka in ett helt manus. Förlaget vill nog veta att man kan ro det i hamn.

Carin Gerhardsen skickade in TRE böcker till förlag (då var hon utgiven med en tidigare bok några år innan) för att visa att "jag kan det här och menar allvar". Men det är nog lite ovanligare. :) Och så ville hon verkligen ge ut en serie.
 
Hittade en hög anteckningar för ett par dagar sedan som jag trodde jag skrivit men inte hittat. Så skönt att slippa skriva om en massa saker som man vet redan är gjorda. Nu är det bara att skriva in dem i datorn och modifiera till bättre flyt.
 
Jag läser helst inte sådant där. Det gör mig bara ledsen och får mig att tappa det lilla självförtroende jag har.
Oj. Så var inte inlägget tänkt!

Snarare avsåg jag att ge de där tipsen som duktiga författare gett. Jag tyckte det var tänktvärt men självklart är de inga sanningar.
Hade inte ens tänkt tanken att det skulle kunna göra någon ledsen. Det är inte elakt skrivet.
 
Oj. Så var inte inlägget tänkt!

Snarare avsåg jag att ge de där tipsen som duktiga författare gett. Jag tyckte det var tänktvärt men självklart är de inga sanningar.
Hade inte ens tänkt tanken att det skulle kunna göra någon ledsen. Det är inte elakt skrivet.
Det tror jag inte heller att du tänkte, och det är säkert många som uppfattar artikeln som humoristisk.

MEN jag är mer på det stadiet att jag vill lära mig hur man skriver, inte hur man inte skriver. Därför läser jag hellre handböcker som ger mig positiva tips. När jag läser liknande DN-artikeln lämnar den kvar hos mig känslan av "vem tror du att du är egentligen - du kan väl inte skriva en BOK" (och det kan jag förmodligen inte heller, men jag vill gärna hålla kvar känslan lite till.... ;) ).
 
Jag läser helst inte sådant där. Det gör mig bara ledsen och får mig att tappa det lilla självförtroende jag har.

Jag håller med, aktar mig för saker som skadar självförtroendet.

Om jag mot förmodan läser sådana artiklar försöker jag ta det med en klackspark. När jag oroar mig för att jag skriver "fel" brukar jag bara tänka att det egentligen inte finns några regler för hur man skriver en bok. Det är ju subjektivt vad som är bra litteratur och om alla följde samma regler skulle det ju vara pisstrist... Tycker alltid det är underligt när folk tycks hitta på regler för kreativt skapande, hur kreativt är det liksom? Jag skriver som jag vill skriva. Punkt.
 
:D
DN har en nätartikel som kanske kan intressera er som skriver. (DN har också låst upp sin site under coronatider så det bör var tillgängligt även för dem som inte prenumererar)

https://www.dn.se/kultur-noje/forfattarnas-sju-dodssynder-darfor-ar-daliga-bocker-daliga/

;)

Jag tyckte den var bra och konstruktiv :up: Just punkterna 1, 3, 4 ,5 och 7 är väldigt viktiga för mig när jag läser en bok. Då tänker jag också att de borde vara viktiga för mig när jag skriver, även om det inte alltid är lätt att se sina egna misstag.

Något jag hörde nyligen då jag streamade en paneldiskussion med några författare var att en författare betonade att det för honom var viktigt att hans skrivande var ärligt. Och med det menade han helt enkelt att han försökte undvika att skriva sådant som inte var sant bara för att det lät effektfullt. Typ: "Stjärnorna gnistrade likt diamanter strödda över det sammetssvarta himlavalvet". Jag har läst liknande formuleringar i många publicerade verk och är nog skyldig till en och annan sådan liknelse genom tiderna. Personligen tyckte jag att det var ett mycket bra tips som även knyter an lite till punkt 1 i artikeln.
 
Det tror jag inte heller att du tänkte, och det är säkert många som uppfattar artikeln som humoristisk.

MEN jag är mer på det stadiet att jag vill lära mig hur man skriver, inte hur man inte skriver. Därför läser jag hellre handböcker som ger mig positiva tips. När jag läser liknande DN-artikeln lämnar den kvar hos mig känslan av "vem tror du att du är egentligen - du kan väl inte skriva en BOK" (och det kan jag förmodligen inte heller, men jag vill gärna hålla kvar känslan lite till.... ;) ).
Den är inte humoristisk - som jag läser den. Jag tycker snarare den innehöll tänkvärda tips.
Det är ingen kvällstidningsartikel. Det är från DNs kulturdel.

Jag är säker på på att du skriver både läsbart och väl.
 
Är ni sådana som skriver upp noggranna outlines för det ni skriver? Eller är ni sådana som låter saker och tinga komma mer spontant? Eller kanske ett mellanting? Det finns ju tusen olika sätt att skriva på, men jag blir lite nyfiken på hur ni gör.

Jag brukar normalt sett inte planera något (annat än att jag målar upp karaktärerna lite innan, mest för att karaktärerna nästan alltid kommer innan storyn) men nu jobbar jag på mitt första stora projekt och då känns det svårare att "freestyla". Sitter just nu och skriver ner ca 10 punkter för varje karaktär, namn/ålder/sysselsättning men också vad de har för rädslor/drömmar/rutiner/osv + gör ett kollage över deras estetik/vad de klär sig i. Själva storyn har jag dock inte gjort någon outline för. Jag oroar mig lite för att skrivandet kommer kännas för stelt och planerat då, samtidigt som det nog vore skönt att ha någon form av ram för hur storyn ska utvecklas.

Vad har ni för tankar och metoder? :)
 

Liknande trådar

Relationer Har skrivit om detta inlägg flera gånger, och ångrat mig, då jag tycker att jag är så himla töntig, men jag behöver er hjälp och är det...
Svar
3
· Visningar
12 229
Senast: Tassetass
·
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 513
Senast: Betsy
·
E
Hästmänniskan Vill nog mest skriva av mig lite grann och vet inte om jag lagt tråden rätt..., känner att jag inte har någon att prata med som kan...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: sagalisa
·
T
Hästmänniskan Den här kanske borde ligga under hästverksam, jag är osäker. Men mod får gärna flytta i så fall. Med risk för att låta som en bitter...
2
Svar
20
· Visningar
3 284
Senast: Thundra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp