Skönlitterärt skrivande

Det här har jag diskuterat med förlaget. Vi har gemensamt beslutat att den senaste boken kommer att ges ut i sk danskt band (mjukt band men av högre kvalitet och större i formatet än pocket). I en tid när böcker inte längre köps för att stå som prydnader i bokhyllan utan mer för att tas med samt att portot är dyrt och alltfler köper böcker online så bestämde vi oss för att strunta i hård inbunden.
Personligen vill jag gärna ha hårda pärmar på tex fotoböcker etc som kanske ska pryda ett soffbord- skönlitteratur däremot vill jag ha med mig i väskan! Jag vet att det finns en del som menar att det bara är inbundet som gäller- men när vi kolar försäljningssiffror så är det sa att mjuka pärmar säljer minst lika bra, ofta bättre. Tidigare väntade många i månader på att pocketen skulle komma ut(den ges i regel ut 6-12månader efter inbunden) för att de dels inte ville betala vad den inbundna kostar och dels för att de är lite otympliga.

Biblioteken tar också in mjukband så det är ingen begränsning.

Om du ska ge ut själv skulle jag säga danskt band av bra kvalite- och lägg hellre de där extra pengarna på pr, distribution, omslag osv.
Hrm.... Jag funderar på använda Publit och de har bara hårdband (kartonnage), mjukband och pocket. Det som skiljer danskt band från andra mjukband är flikarna på omslaget?
 
Hrm.... Jag funderar på använda Publit och de har bara hårdband (kartonnage), mjukband och pocket. Det som skiljer danskt band från andra mjukband är flikarna på omslaget?
Precis! Danskt band har flikar som dels gör omslaget lite styvare och tåligare samt att flikarna kan användas till tryck (typ som inbundna böcker ofta har ett pappersomslag runt den hårda pärmen och där man på insidan av fliken tryckt tex info om författaren etc).

Hårdband är ju alltid ansett som "den finare" varianten. Men den är dyr att producera och dyr i porto. Min första bok kom ut i hårdband och sedan pocket. Pocketen sålde betydligt mer.
 
Här har skrivandet stått lite stilla pga fullt upp med flytt och studier. Skriver ju en novellsamling om diverse underliga personer från min hemby, så den petar jag i när jag har en stund över. Om en vecka eller två hoppas jag att studierna lättar lite och att jag har mer tid att skriva. Min bror fyller strax år och som fattig student känner jag inte att jag har råd att köpa en present, däremot tänker jag skriva en skräcknovell att skicka till honom, det tror jag han kan gilla :) Numera gillar jag mest att skriva mörkt och läskigt ändå :D
 
@Tokyo @LiZH @bettysmatte m.fl. Ingen av er som har lust att dela med er av ett litet stycke (typ 6 meningar)? :)
Visst :) . Jag hade absolut ingen aning om vad jag skulle välja, men här är en liten bit mitt i boken någonstans:

Medan de väntade på maten passade Gerda på att se sig omkring. Tapeter i mustiga färger, tunga sammetsgardiner och mjuka mattor bidrog till den varma behagliga känslan. Gnistrande kristallkronor, vita dukar på borden och stora tavlor i guldramar skapade en känsla av elegans. Gerda drog en behagfull suck. Helst hade hon velat sitta här hela eftermiddagen på den mjukt stoppade stolen bredvid kakelugnen, medan snöflingorna fortsatte att yra i halvmörkret utanför fönstret.

Maten anlände, och servitrisen passade på att tända stearinljusen i kandelabern mitt på deras bord innan hon avlägsnade sig.
 
Senast ändrad:
Visst :) . Jag hade absolut ingen aning om vad jag skulle välja, men här är en liten bit mitt i boken någonstans:

Medan de väntande på maten passade Gerda på att se sig omkring. Tapeter i mustiga färger, tunga sammetsgardiner och mjuka mattor bidrog till den varma behagliga känslan. Gnistrande kristallkronor, vita dukar på borden och stora tavlor i guldramar skapade en känsla av elegans. Gerda drog en behagfull suck. Helst hade hon velat sitta här hela eftermiddagen på den mjukt stoppade stolen bredvid kakelugnen, medan snöflingorna fortsatte att yra i halvmörkret utanför fönstret.

Maten anlände, och servitrisen passade på att tända stearinljusen i kandelabern mitt på deras bord innan hon avlägsnade sig.
Åh vilken mysig känsla jag fick av att läsa det stycket!
Tack för att du delade med dig. :)
 
Nu blir jag ju nervös🙈. Men okay-here we go.

Han mindes en gång för flera år sedan när de hade legat nakna bredvid varandra. Han hade haft sitt huvud på Martins bröst och smekt honom i cirklar runt naveln.
–Har du aldrig haft en önskan att komma ut?
Martin hade vänt ansiktet mot honom och mumlat med läpparna mot hans huvud.
–Hur menar du?
–Ja men du vet. Berätta för folk att du är bög.
–Varför skulle jag berätta det? Och för vem?
–För alla. Här i byn. Dina vänner, grannar, hela världen.
–Men Carl, det är inte viktigt om jag är bög eller inte. Jag har inget jag behöver komma ut med.
Han hade lyft huvudet från Martins bröst och stöttat upp sig på armbågen för att kunna se hans ansikte.
–Martin, vi har just haft sex. För kanske tusende gången. Du är man och jag är man. Vad säger det om dig?
Martin hade sett på honom med sin lugna och trygga blick.
–Det säger att jag är en människa som älskar. Det räcker så.
 
Nu blir jag ju nervös🙈. Men okay-here we go.

Han mindes en gång för flera år sedan när de hade legat nakna bredvid varandra. Han hade haft sitt huvud på Martins bröst och smekt honom i cirklar runt naveln.
–Har du aldrig haft en önskan att komma ut?
Martin hade vänt ansiktet mot honom och mumlat med läpparna mot hans huvud.
–Hur menar du?
–Ja men du vet. Berätta för folk att du är bög.
–Varför skulle jag berätta det? Och för vem?
–För alla. Här i byn. Dina vänner, grannar, hela världen.
–Men Carl, det är inte viktigt om jag är bög eller inte. Jag har inget jag behöver komma ut med.
Han hade lyft huvudet från Martins bröst och stöttat upp sig på armbågen för att kunna se hans ansikte.
–Martin, vi har just haft sex. För kanske tusende gången. Du är man och jag är man. Vad säger det om dig?
Martin hade sett på honom med sin lugna och trygga blick.
–Det säger att jag är en människa som älskar. Det räcker så.
Fint stycke, personligt!
 
@Tokyo @LiZH @bettysmatte m.fl. Ingen av er som har lust att dela med er av ett litet stycke (typ 6 meningar)? :)

Jag skriver bara på engelska, men jag kan dela med mig av ett litet stycke ändå. Det här är inledningen till ett stökigt litet projekt jag började på i våras. Den är skriven ur andrapersonsperspektiv, klurigt men kul att försöka sig på.

He touches your hand.
The hallway is long and dimly lit.
It’s cool and it’s breezy, someone must have left a window open.
But your heart is sinking.
You hold your breath as you follow him down the hallway, nothing can be heard other than the floorboards gently creaking beneath your bare feet.
You allow yourself to feel his hand on yours. You allow yourself to relish in the pleasure of being touched. Just for a moment. Nothing more, nothing less, before you pull your hand away.
He is leading the way but he won’t say a word to you. He knows you too well. He knows better.
One of the pleasures in having him lead the way is that, for once, you get to look at him up close. Without his constant interruptions, that is. You could stare at him forever, you think. Or… well maybe for a few hours or so.
 
Jag skriver bara på engelska, men jag kan dela med mig av ett litet stycke ändå. Det här är inledningen till ett stökigt litet projekt jag började på i våras. Den är skriven ur andrapersonsperspektiv, klurigt men kul att försöka sig på.

He touches your hand.
The hallway is long and dimly lit.
It’s cool and it’s breezy, someone must have left a window open.
But your heart is sinking.
You hold your breath as you follow him down the hallway, nothing can be heard other than the floorboards gently creaking beneath your bare feet.
You allow yourself to feel his hand on yours. You allow yourself to relish in the pleasure of being touched. Just for a moment. Nothing more, nothing less, before you pull your hand away.
He is leading the way but he won’t say a word to you. He knows you too well. He knows better.
One of the pleasures in having him lead the way is that, for once, you get to look at him up close. Without his constant interruptions, that is. You could stare at him forever, you think. Or… well maybe for a few hours or so.
Spännande! Ett andrahands perspektiv är ju annorlunda (och lite ovant att läsa).
 
@Pilot Jag började skriva på en ungdomsbok 2017 som börjar såhär:

Det var en varm sommardag, luften dallrade och fick en grålila ton så karaktäristiskt för varma dagar. Folk höll sig inomhus så gott de kunde, de som ändå måste bege sig ut bar sina masker. Det var visserligen rekommenderat att de skulle bäras vid all utomhusvistelse, oavsett väderlek, men det var många som inte tog det på allvar, förutom vid varma dagar när kemikalierna i luften blev synliga och svårare att ignorera.
Ingrid kikade ut genom stålpersiennerna i köksfönstret, fast hon själv aldrig gick utanför dörren utan vare sig mask eller heltäckande dräkt så var det både fascinerande och skrämmande att se folk gå runt klädda som vanligt men med masker för ansiktet som förvrängde ansiktsdragen, som varelser från en annan planet eller något konstigt djur.


Den innehåller även massutrotning av djur, massiv miljöförstöring och att man man inte får samlas i större grupper. Har liksom helt tappat sugen att skriva vidare nu när 2020 har spoilat typ hela min bok :cautious: Har också lite svårt att förhålla mig till texten när min dystopiska sci-fi plötsligt har blivit diskbänksrealism... :arghh:
 
@Pilot Jag började skriva på en ungdomsbok 2017 som börjar såhär:

Det var en varm sommardag, luften dallrade och fick en grålila ton så karaktäristiskt för varma dagar. Folk höll sig inomhus så gott de kunde, de som ändå måste bege sig ut bar sina masker. Det var visserligen rekommenderat att de skulle bäras vid all utomhusvistelse, oavsett väderlek, men det var många som inte tog det på allvar, förutom vid varma dagar när kemikalierna i luften blev synliga och svårare att ignorera.
Ingrid kikade ut genom stålpersiennerna i köksfönstret, fast hon själv aldrig gick utanför dörren utan vare sig mask eller heltäckande dräkt så var det både fascinerande och skrämmande att se folk gå runt klädda som vanligt men med masker för ansiktet som förvrängde ansiktsdragen, som varelser från en annan planet eller något konstigt djur.


Den innehåller även massutrotning av djur, massiv miljöförstöring och att man man inte får samlas i större grupper. Har liksom helt tappat sugen att skriva vidare nu när 2020 har spoilat typ hela min bok :cautious: Har också lite svårt att förhålla mig till texten när min dystopiska sci-fi plötsligt har blivit diskbänksrealism... :arghh:
Nej vad retligt! Det var min första tanke, att det var influerat av covid. Men å andra sidan så skapar det en stor igenkänning, det går kanske att spegla på och öka på den dystopiska känslan?
Spännande att läsa i vilket fall som!
 
Nej vad retligt! Det var min första tanke, att det var influerat av covid. Men å andra sidan så skapar det en stor igenkänning, det går kanske att spegla på och öka på den dystopiska känslan?
Spännande att läsa i vilket fall som!
Mycket retligt! :meh: Ja, just nu har jag som sagt helt tappat sugen, skriver små stycken då och då när jag får någon idé men orkar inte riktigt sitta och traggla med den för tillfället. Har istället övergett romanformen helt och skrivit ett kortfilmsmanus samt kämpar med en mastodont-teaterpjäs jag inte riktigt lyckas få fason på...

Vad skriver du själv på nu? Har du lust att dela med dig av något? :)
 
Jag håller just nu på att drunkna i detaljer.... :meh: Måste lära mig att hantera InDesign, klura ut hur mina tryckfiler ska se ut, ladda upp dem till Publit, fixa avtal med Bokinfo.... Osv, osv, osv.

JAG VILL BARA HA MIN BOK I HANDEN......NU :arghh:

Ja, jag är liiiite frustrerad just nu... :p
 
Iiiih! Fick precis svar från ett förlag som har läst mitt hästbokmanus, och de tyckte om det! Det ska ut på lektörsläsning nu så jag får vänta en god stund till på refusering hehe men ändå! Så glad att alls få respons!!!
Åååh vad kul!! Så roligt ju! Jag fick en positiv refusering förra veckan, det var också kul :) Ska verkligen hålla tummarna för din bok hos lektören 🤞
 

Liknande trådar

Relationer Har skrivit om detta inlägg flera gånger, och ångrat mig, då jag tycker att jag är så himla töntig, men jag behöver er hjälp och är det...
Svar
3
· Visningar
12 230
Senast: Tassetass
·
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 514
Senast: Betsy
·
E
Hästmänniskan Vill nog mest skriva av mig lite grann och vet inte om jag lagt tråden rätt..., känner att jag inte har någon att prata med som kan...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: sagalisa
·
T
Hästmänniskan Den här kanske borde ligga under hästverksam, jag är osäker. Men mod får gärna flytta i så fall. Med risk för att låta som en bitter...
2
Svar
20
· Visningar
3 286
Senast: Thundra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp