Skönlitterärt skrivande

Jag kommer inte ihåg om det varit uppe i tråden redan, men är det någon som gjort NaNoWriMo förut? Flera i min skrivarcirkel ska vara med i år så jag blev peppad att också testa :)
 
Jag kommer inte ihåg om det varit uppe i tråden redan, men är det någon som gjort NaNoWriMo förut? Flera i min skrivarcirkel ska vara med i år så jag blev peppad att också testa :)
Jag har inte varit med och gjort det, men däremot har jag gjort samma sak (50 000 ord på 30 dagar) för några år sen, körde typ från slutet av december och 30 dagar framåt. Det gick faktiskt mycket bättre än jag skulle ha kunnat tro och jag hann skriva lite längre än så tills jag kände mig nöjd och färdig med min "bok". Det var en lärorik och rolig utmaning även om det för mig stannade vid att vara just en utmaning och inget annat :)
 
Jag kommer inte ihåg om det varit uppe i tråden redan, men är det någon som gjort NaNoWriMo förut? Flera i min skrivarcirkel ska vara med i år så jag blev peppad att också testa :)
Jag har aldrig testat men varit sugen, tror dock inte att det funkar för mig som skriver väldigt långsamt. Och i år vet jag att jag helt enkelt inte kommer hinna i november. Alltid spännande att följa de som deltar dock :)
 
Hjälp! Vilken dag jag har haft! Tidigare i somras kokade jag ihop en lättläst skräckberättelse för ungdomar och skickade i väg till förlag som ger ut lättläst litteratur. Idag fick jag svar att de har väldigt fullt i sin utgivningslista fram till 2022 men utan att lova något vill de ändå öppna upp för samtal. Sedan fick jag fin feedback på texten och förfrågan om synopsis på uppföljande delar.

Och ÅH vad jag vill det här! Försöker att inte hoppas för mycket, eller ens alls, utan bara vara glad över att just min text stod ut åtminstone litegrann i manushögen. Har suttit hela kvällen och filat på en synopsis för del två men det är så svårt. Vill så gärna skriva RÄTT och vad de vill ha. Men jag vet ju inte vad de vill ha! Kan ni snälla, snälla hålla tummarna för mig 😱

Om inte annat så är det ju en rejäl boost för självförtroendet. Nu bara måste jag fortsätta skriva.
Fick svar idag igen från förlaget jag nämnde i inlägget ovan. De skrev att de verkligen tyckte om mitt manus och tror att det hade passat deras utgivning men att det helt enkelt inte finns plats i deras utgivningsplan att anta fler manus just nu... De ville dock spara mitt namn och manus ifall det dyker upp en lucka i framtiden. Är såklart besviken men ja, roligt att ha fått ett personligt svar och inte en standardrefusering i alla fall.
 
Fick svar idag igen från förlaget jag nämnde i inlägget ovan. De skrev att de verkligen tyckte om mitt manus och tror att det hade passat deras utgivning men att det helt enkelt inte finns plats i deras utgivningsplan att anta fler manus just nu... De ville dock spara mitt namn och manus ifall det dyker upp en lucka i framtiden. Är såklart besviken men ja, roligt att ha fått ett personligt svar och inte en standardrefusering i alla fall.
Så trist att det inte blev något..... :(
 
Jag kommer inte ihåg om det varit uppe i tråden redan, men är det någon som gjort NaNoWriMo förut? Flera i min skrivarcirkel ska vara med i år så jag blev peppad att också testa :)

Jag har inte varit med men tror att det kan vara en jättebra grej- men jag är för mycket periodare och för gammal för att lägga till med nya vanor😂. Just nu är det tyvärr mest “inte-skriva-perioder” helt utan anledning. Storyn finns i huvudet, tiden finns, viljan finns - men jag hittar inte lugnet riktigt.
 
Fick svar idag igen från förlaget jag nämnde i inlägget ovan. De skrev att de verkligen tyckte om mitt manus och tror att det hade passat deras utgivning men att det helt enkelt inte finns plats i deras utgivningsplan att anta fler manus just nu... De ville dock spara mitt namn och manus ifall det dyker upp en lucka i framtiden. Är såklart besviken men ja, roligt att ha fått ett personligt svar och inte en standardrefusering i alla fall.

Heja! Trist med refusering- men man vänjer sig 🙈. Se det som positivt att du fick riktig feedback. Det verkar vara många förlag som har fullt just nu ...
 
Fick svar idag igen från förlaget jag nämnde i inlägget ovan. De skrev att de verkligen tyckte om mitt manus och tror att det hade passat deras utgivning men att det helt enkelt inte finns plats i deras utgivningsplan att anta fler manus just nu... De ville dock spara mitt namn och manus ifall det dyker upp en lucka i framtiden. Är såklart besviken men ja, roligt att ha fått ett personligt svar och inte en standardrefusering i alla fall.

Och jag fick min första standardrefusering i förrgår :D
Är så glad och stolt över att jag faktiskt skrivit klart och skickat in att refusering faktiskt inte bekom mig ett enda dugg! :)
 
Så trist att det inte blev något..... :(
Ja, det hade ju varit så himla kul 😔 Men upplyftande att de verkar ha gillat det lite åtminstone 🙂

Heja! Trist med refusering- men man vänjer sig 🙈. Se det som positivt att du fick riktig feedback. Det verkar vara många förlag som har fullt just nu ...
Ja jag vill inte vara för hård mot mig själv, det var trots allt första gången jag skickade in något. Ska försöka glädjas åt att de verkade gilla manuset litegrann i alla fall 🙂 Men tråkigt att höra att många har det fullt, för min skull i alla fall 😬
 
Och jag fick min första standardrefusering i förrgår :D
Är så glad och stolt över att jag faktiskt skrivit klart och skickat in att refusering faktiskt inte bekom mig ett enda dugg! :)
Helt rätt! Jag såg fram emot min första refusering också, men när jag öppnade mailet och det var någorlunda positivt vändes allt liksom upp och ner! 😁 Plötsligt var min högsta dröm nästan inom räckhåll. Men jag är också nöjd och stolt över att jag för första gången skrev klart och skickade in. Har skickat in ett annat manus också, till typ fjorton förlag. Så snart börjar det nog rasa in standardrefuseringar... 😁
 
Idag fick jag första utlåtandet från redaktören. Ett sakligt och professionellt utlåtande- men plötsligt känns det som om jag ska bestiga ett berg ... Men, bara att kavla upp ärmarna och sätta igång. Nu vet jag iaf vad jag ska göra de närmaste sex veckorna 🙈
 
Redigeringen är i post-it-stadiet 😂.
Går igenom redaktörens kommentarer, markerar,skriver stödord ... riktigt grovgöra. Längtar till jag får börja peta mer i texten. Nu känns det mer som om jag hugger träd än finslipar 😩
 

Bifogade filer

  • E167B112-7094-426B-829B-301FD2F6D61B.jpeg
    E167B112-7094-426B-829B-301FD2F6D61B.jpeg
    199,1 KB · Visningar: 43
Fick svar idag igen från förlaget jag nämnde i inlägget ovan. De skrev att de verkligen tyckte om mitt manus och tror att det hade passat deras utgivning men att det helt enkelt inte finns plats i deras utgivningsplan att anta fler manus just nu... De ville dock spara mitt namn och manus ifall det dyker upp en lucka i framtiden. Är såklart besviken men ja, roligt att ha fått ett personligt svar och inte en standardrefusering i alla fall.
Det var väl ett jättebra svar!! :bump: :bump: :bump:
Hade såklart varit roligare om de inte refuserat, men det var ju positiv feedback om något!
 
Jag hamnade i fanfiction träsket i vintras och har mer eller mindre uppdaterat med ett kapitel i veckan eller skrivit en one shot. Hittat tumblr med olika utmaningar och där man kan få "prompts" och utmanas att skriva på ett tema eller en mening som ska vara med. Riktigt kul och jag ser stor skillnad i mitt skrivande från i Januari tills nu.
Det är ju inte så seriöst och passar mig rätt bra. :)
Finns dessutom de som är otroligt duktiga som mer än gärna diskuterar skrivande (och själva även fått böcker utgivna).
 
Hur går det för er som skriver?

Jag redigerar/korrekturläser och är ganska trött på manuset just nu- som det ska vara i det här skedet ;). Har skrivit om hela manuset (bytt tempus) och nu utvecklar jag texten, dödar darlings osv. Deadline 1/11- da ska redaktören ha det ochvi ska börja detaljera i språk etc. 27/1 ska den tryckfärdiga versionen vara klar. Omslaget är i alla fall bestämt och det är alltid kul. Kanske inte riktigt vad jag hade tänkt mig- men det är förlagets beslut och det kommer att bli bra! I slutet av april ska boken finnas ute.
Jag har varit rädd för att vi ska bli sjuka under den här perioden och nu är vi det (några i familjen) men det är helt okay. Hela familjen är hemma i karantän, ingen är riktigt sjuk. Faktiskt ger det mig en massa extra tid eftersom jag inte får lämna huset och har en otrolig man hemma som fixar allt.
 

Bifogade filer

  • IMG_9847.JPG
    IMG_9847.JPG
    331 KB · Visningar: 33
Hur går det för er som skriver?

Jag redigerar/korrekturläser och är ganska trött på manuset just nu- som det ska vara i det här skedet ;). Har skrivit om hela manuset (bytt tempus) och nu utvecklar jag texten, dödar darlings osv. Deadline 1/11- da ska redaktören ha det ochvi ska börja detaljera i språk etc. 27/1 ska den tryckfärdiga versionen vara klar. Omslaget är i alla fall bestämt och det är alltid kul. Kanske inte riktigt vad jag hade tänkt mig- men det är förlagets beslut och det kommer att bli bra! I slutet av april ska boken finnas ute.
Jag har varit rädd för att vi ska bli sjuka under den här perioden och nu är vi det (några i familjen) men det är helt okay. Hela familjen är hemma i karantän, ingen är riktigt sjuk. Faktiskt ger det mig en massa extra tid eftersom jag inte får lämna huset och har en otrolig man hemma som fixar allt.

Vad kul!!! Ser fram emot att läsa den!
Jag skickade in till förlag i september så nu pysslar jag mest med annat. Har en historia som jag vill berätta som börjar ta form men är inte i rätt sinnesstämning för att dra igång riktigt än.
 
Vad kul!!! Ser fram emot att läsa den!
Jag skickade in till förlag i september så nu pysslar jag mest med annat. Har en historia som jag vill berätta som börjar ta form men är inte i rätt sinnesstämning för att dra igång riktigt än.


Spännande!
Förstår det där med sinnesstämning. Dels behöver jag ofta lite tid mellan manusen för att pyssla med annat. Rensa huvudet litegrann och släppa tankarna kring det faktum att ett manus ligger hos förlag och väntar. Dessutom behöver varje story hitta sin egen tid. Ibland är det helt enkelt inte rätt tid- en annan dag är det plötsligt det. Jag beundrar de som direkt kan kasta sig över nästa projekt- jag tenderar att antingen göra det samtidigt som jag håller på med något annat (jag har tex påbörjat ett manus medan jag redigerar. Men nu vet ag inte om jag vill fortsätta med det :D) eller behöva tid ganska mycket tid innan jag kan börja något nytt.
I slutänden kolliderar det ändå alltid- ett manus ska korrläsas innan tryck, ett ska redigeras och samtidigt har jag kommit på en strålande idé och vill börja med det nya på en gång😂
 
Hårdband eller mjukband??? Produktionskostnaden/bok är ungefär den dubbla för hårdband (ca 125 kr vs ca 62 kr). Vad vill folk ha egentligen? Vill man betala extra för "lyxen" av hårdband (kartonnage)?
 
Hårdband eller mjukband??? Produktionskostnaden/bok är ungefär den dubbla för hårdband (ca 125 kr vs ca 62 kr). Vad vill folk ha egentligen? Vill man betala extra för "lyxen" av hårdband (kartonnage)?


Det här har jag diskuterat med förlaget. Vi har gemensamt beslutat att den senaste boken kommer att ges ut i sk danskt band (mjukt band men av högre kvalitet och större i formatet än pocket). I en tid när böcker inte längre köps för att stå som prydnader i bokhyllan utan mer för att tas med samt att portot är dyrt och alltfler köper böcker online så bestämde vi oss för att strunta i hård inbunden.
Personligen vill jag gärna ha hårda pärmar på tex fotoböcker etc som kanske ska pryda ett soffbord- skönlitteratur däremot vill jag ha med mig i väskan! Jag vet att det finns en del som menar att det bara är inbundet som gäller- men när vi kolar försäljningssiffror så är det sa att mjuka pärmar säljer minst lika bra, ofta bättre. Tidigare väntade många i månader på att pocketen skulle komma ut(den ges i regel ut 6-12månader efter inbunden) för att de dels inte ville betala vad den inbundna kostar och dels för att de är lite otympliga.

Biblioteken tar också in mjukband så det är ingen begränsning.

Om du ska ge ut själv skulle jag säga danskt band av bra kvalite- och lägg hellre de där extra pengarna på pr, distribution, omslag osv.
 

Liknande trådar

Relationer Har skrivit om detta inlägg flera gånger, och ångrat mig, då jag tycker att jag är så himla töntig, men jag behöver er hjälp och är det...
Svar
3
· Visningar
12 214
Senast: Tassetass
·
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 509
Senast: Betsy
·
E
Hästmänniskan Vill nog mest skriva av mig lite grann och vet inte om jag lagt tråden rätt..., känner att jag inte har någon att prata med som kan...
2
Svar
34
· Visningar
3 119
Senast: sagalisa
·
T
Hästmänniskan Den här kanske borde ligga under hästverksam, jag är osäker. Men mod får gärna flytta i så fall. Med risk för att låta som en bitter...
2
Svar
20
· Visningar
3 277
Senast: Thundra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp