Skördat hö som inte fått torka 100%

Tossa90

Trådstartare
Står i ett stall som ska köpa löshö av en bonde. Men vi ska tydligen få höet snart och som jag har förstått det så kommer inte höet ha hunnit torka 100% på vallen och vi har inte någon fläkt. Höet kommer förvaras på liten yta och det kommer inte finnas chans att vända på höet.

Är så rädd för att det ska bli mögel i höet. Vad ska man göra?
 
Jag rekommenderar inte att chansa utan att kolla upp det ordentligt. Hur torrt är det? Lägg det så luftigt som möjligt och salta höet. Förr saltade man i princip alltid för att konservera och det drar ur fukt ur höet.

Bäst är NaCl (natriumklorid) som man kan ha på rikligt. Näst bäst är MgCl ( magnesiumklorid) som inte är farligt men tillför inget extra mg i fodret sen.

Lägg ett lager löshö, släng ut ”nävvis” med salt och så ett lager till osv.
 
Jag rekommenderar inte att chansa utan att kolla upp det ordentligt. Hur torrt är det? Lägg det så luftigt som möjligt och salta höet. Förr saltade man i princip alltid för att konservera och det drar ur fukt ur höet.

Bäst är NaCl (natriumklorid) som man kan ha på rikligt. Näst bäst är MgCl ( magnesiumklorid) som inte är farligt men tillför inget extra mg i fodret sen.

Lägg ett lager löshö, släng ut ”nävvis” med salt och så ett lager till osv.
Det hjälper inte enligt forskarna.
 
Ja det kommer troligtvis att bli både jäst och mögel. När man ser och känner lukten så är det långt gånget och går inte att rädda.
Det går inte att förvara ett hö som inte har fått torka tillräckligt utan fläkt eller på vallen.
Alternativ är att soltorka det utomhus i tunt lager vilket är ett sämre alternativ.
 
Vi täckte alltid hö med halm förr. Vet inte om det hjälper egentligen 🙄
Halm runt om (utmed väggarna om loftet ska fyllas) och över balarna så det täcks väl och balarna på trägolv är det enda sättet torrhö kan förvaras utan att bli dåligt. Gör man inte så så är det bara turen om hö´t inte möglar.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Står i ett stall som ska köpa löshö av en bonde. Men vi ska tydligen få höet snart och som jag har förstått det så kommer inte höet ha hunnit torka 100% på vallen och vi har inte någon fläkt. Höet kommer förvaras på liten yta och det kommer inte finnas chans att vända på höet.

Är så rädd för att det ska bli mögel i höet. Vad ska man göra?
Hässja eller någon liknande enklare variant för att torka höet som man gjorde förr i tiden. Läggs höet in med för hög vattenhalt, det känner du sen om det tar värme, är det bara att kasta, det är inget man ger till djur och i synnerhet inte till hästar.

Jag tror det till och med finns risk att fuktigt hö som tas in kan självantända av värmen som bildas.
 
Halm runt om (utmed väggarna om loftet ska fyllas) och över balarna så det täcks väl och balarna på trägolv är det enda sättet torrhö kan förvaras utan att bli dåligt. Gör man inte så så är det bara turen om hö´t inte möglar.

Lustigt då att genom alla år som bonde att vi hade väldigt hög kvalitet på allt torrhö, för vi har aldrig någonsin ever halmat runt om och ovanpå och inte en enda gång har det blivit dåligt eller möglat... Det har det heller inte blivit för någon av de bönder/hästfolk jag känt och som förvarat sitt hö precis som vi gjord.
 
Har heller aldrig haft halm runt
Haft ett år när jag hyrde in hästen och beställde hö från grannbonden att det blev värme i
Han fick byta ut det
Vårt eget var alltid toppenbra och visst nån enstaka bal var dålig då de snöade in
Vi staplade aldrig direkt mot ytterväggen dock
 
Är det löst hö, så kan det fungera, beroende på HUR torrt det är när det kommer in. Hårdpressade balar funkar knappast, såvida de inte öppnas direkt och luftas ur
 
Just av denna anledning som jag slutade med hö. 3 år i rad var hela skullen full med mögligt hö i november-december trots att bonden sa att det var torrt när han tog in. Jag saltade och halmade och gjorde allt jag kunde o det hjälpte inte ett dugg. Har haft plastat hösilage sen dess och slängt nåt fåtal.
 
Finns det någon granne med en äldre lada eller liknande så kan det alltid vara idé att kolla om det finns lagrings och torkmöjligheter där eller en fläkt och inredning som går att låna eller köpa. Har själv en höskulle med fläkt och torkmöjligheter som aldrig används eftersom vi använder hösilage på storbal och det är nog många fler i dagsläget som har äldre byggnader som från början är anpassade för småbalshö eller löshö men som övergått till storbal.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 568
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 233
Senast: Calmiche
·
Juridik & Ekonomi I snart ett år så har vi försökt komma til skott med juristen och banken efetr min fars bortgång. Dethar varit ursäkt, på ursäkt, på...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Senast: Bee
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 850
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp