Sköta jobbet utan Internet?

Skulle kanske gå, men människor skulle hinna dö innan vi han tillverka, packa och skicka deras mediciner utan internet. Vi har så fruktansvärt mycket pappersarbete redan och mängden det skulle bli om vi inte hade internet skulle nob bli monstruösa och ta massor med tid.
 
Ja det skulle gå. Det skulle bli lite omständigt, ta lite längre tid och svårare med marknadsföring.
 
Vården, där jag jobbar, i min region skulle i allt väsentligt funka fint utan internet. Några enstaka system kommunicerar utanför våra egna nätverk men de är få och inte särskilt kritiska.
Utan nätverk fungerar däremot få saker, och vi får snabbt gå i stabsläge. Naturligtvis finns manuella reservrutiner för alla kritiska områden men de är tidsödande och begränsande. Utan att gå in på detaljer så är hela sjukhusvården starkt beroende av att de interna nätverken fungerar.
Akutvård kan, och kommer att, bedrivas ändå men det mesta som är subakut eller elektivt får vänta.

Förvisso har vården fungerat utan både internet och nätverk tidigare, men idag är förutsättningarna radikalt annorlunda mot för bara 30-40 år sedan. Rent av mot för 20 år sedan. Och forcerad utveckling mot ytterligare breddad och fördjupad digitalisering pågår i samtliga landsting och regioner. Att plocka bort nätverk och kommunicerande digitala system i vården idag vore som att... tja, stänga av elektriciteten för ett restaurangkök. Visst går det att laga mat utan el, det har gjorts i tusentals år, men inte i ett elektrifierat restaurangkök.
 
Det skulle gå väldigt bra, jobbar som städerska.

Enda gången jag behöver Internet är när jag ska maila beställningar (kan lika gärna ringa egentligen) och på raster (:D )

Är väldigt självgående.
 
Nope. Kontakt med leverantörer sker oftast mejlvägen, så även vår internkontakt samt lönerapportering. Även andra funktioner som kontroll av leveranser kräver nån form av uppkoppling med omvärlden. Övervakningen av anläggningen är däremot frånkopplad från nätet av säkerhetsskäl.
 
Nej, det skulle inte gå. Däremot har mitt jobb en gång i tiden funkat utan internet, så jag antar att det vore möjligt att återgå om man ändrade tillbaka en massa system. Krångligt och tungrott dock. Gissar att jag skulle sänka min produktivitet rejält.
Ja, jag har ju kollegor som jobbat med det vi gör innan innan det fanns internet, vilket man har svårt att förstå med tanke på hur mycket vi använder det. Så går gör det ju, men jag skulle använda galet mycket tippex.
 
Recept finns i bakböcker och betalningar kan ske kontant så visst, det hade funkat. Hade som mest varit lite trist att inte kunna söka upp nya recept lika lätt.
 
Jag pluggar på distans med föreläsningar via zoom. Så nej. Men på plats i skolan skulle ju gå.

Framtida yrke. Ja det antar jag, det fanns före internet :)
 
Det skulle det absolut! Det jag gör via datorn/internet idag hade absolut kunnat göras på papper istället och har gjorts tidigare just så innan internet. Merparten av mitt jobb görs utanför datorn och det är enbart idag de administriva runt om som görs via datorn (och inte allt detta ens på nätet). Beställningar gör jag fortfarande över telefon varje vecka.
 
Lite som spinoff på tråden om att inte använda Internet nästa år kom jag att fundera på vilka jobb som skulle funka utan. Skulle ditt?

Jag jobbar på kontor, och finge jag bara skriva ut alla kontaktuppgifter först så skulle det nog gå, om än långsammare. Vi använder fortfarande mycket snigelpost och telefon. Jag söker mycket information och inspiration på nätet, och det skulle förstås bli besvärligare.

Rent rakt av så ja, vi är egentligen på ett helt eget litet nät, eller flera eller hur sådant nu funkar. Vi har lite program o info o så som absolut inte får kopplas upp och har gästwifi för privat bruk.

Eller ja, just nu har IT haft problem i typ ett år med våra roaming profiler I produktionen så vi har mail o kalender enbart på internet men det hade man ju fått fixa isf.

Men sedan är ju vår site bara en av en av numera rätt många över hela världen och våra ägare finns i USA och vi har ett gäng olika produktionssiter inkl en massa utveckling, marknadsföring och försäljning utöver våra fasta kunder så den biten blir väl svår antar jag. Det är inget jag är engagerad eller intresserad av alls som helylle ingenjör/naturvetare med jobb som processoperatör men jag förutsätter att det är svårt utan Internet iaf 🤣
 
Eller tillägg. Jag vet inte om vårt dokumenthanterings- och ärendesystem funkar via Internet. Det öppnas alltid i webbläsaren tror jag? 🤣 Förr var det monsturösa excellistor osv. Rent praktiskt kan man ju skriva ut alla tusentals dokument som behövs dagligen och sedan återgå till att uppdatera och förnya via excellistor igen dock.
 
Nja.. Ridlektioner/hästträningarna skulle väl funka om än bli ngt krångligare och distanslektioner/kolla saluhästars videor etc skulle försvinna. Men andra jobbet skulle inte gå att sköta utan internet.
Jag sköter hemsida och skapar reklammaterial och ser till att det publiceras/skickas ut etc, tar emot ordrar, räknar foderstater, sköter kontakt med kunder/profilryttare/återförsäljare/tillverkare etc.
Vi bokar ju även frakt via nätet. Då vi ska ha kontakt med folk på andra sidan jordklotet är det skönt att kunna ta det mesta via mail iom tidsskillnaden gör telefonkontakt svårare.
 
Ja utan problem, är bara mejl om arbetstider ändras för min del. Utan intranätet skulle fungera också då det byggdes lastbilar innan dess, kan tänka mig att det behövs både anställdas fler och telefon användas mer.
 
Ja, jag har ju kollegor som jobbat med det vi gör innan innan det fanns internet, vilket man har svårt att förstå med tanke på hur mycket vi använder det. Så går gör det ju, men jag skulle använda galet mycket tippex.

tippex is da shit. Av någon anledning får jag fortfarande en rysning av välbehag när jag hör ljudet av en elektrisk skrivmaskin :crazy: ingen aning om varför men det är kanske min reptilhjärna?
 
Mitt jobb, turridning, skulle fungera men det skulle nog bli ett dropp av kunder.
Alla skulle behöva ringa och boka istället för att boka online.
Men det har ju fungerat förut så. Ranchen har drivits i över 30 år på ön
 
Absolut!


Jobbar på restaurang,
mitt eget jobb som kock där skulle man få återgå till att tex beställa och inventera via telefon. Inga problem men tar avsevärt mycket mera tid.

Verksamheten som sån skulle också fungera, vi har mest telefonbokningar. Så mailbokningarna skulle få på foten.
Bokslut och så vidare skulle ju ta mycket längre tid och skötas annorlunda mot idag.
Kortbetalningar då? Behövs inte internet för dom?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 946
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag kommer ihåg för några år sedan hade Swedbank något som hette e-kort, där man kunde skapa ett tillfälligt kort och ladda det med en...
2
Svar
25
· Visningar
1 463
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 285
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp