Sköta jobbet utan Internet?

Inte en chans. Bibliotekssystemet ligger i molnet, publikationsdatabasen på servrar i Uppsala med webbinterface, projektdatabasen i molnet den med. Sen driftar jag faktiska hemsidor med... Jag tror inte att en enda av mina arbetsuppgifter skulle gå att göra utan nätet.

Visst. Bibliotekssystemet och projektdatabasen skulle kunna gå att köra på lokala servrar, publikationsdatabasen skulle kunna gå att ersättas med något lokalt. Däremot skulle stora poänger med dom försvinna då - en av de största vinsterna idag är att utomstående kan hitta vår forskning via sökmotorer och har vi allt lokalt så är det bara vi som har tillgång. Sökmöjligheterna för oss är naturligtvis fortfarande bra mycket bättre än i en kortkatalog som skulle vara det analoga alternativet.

Jag kan enkelt konstatera att jag inte skulle vilja vara bibliotekarie utan datorer. Urgh.
 
Mitt spontana svar är "inte en chans", men sen insåg jag att exakt mitt jobb utfördes även innan internet och att många av de vetenskapliga artiklar jag läser varje vecka är skrivna innan internet fanns för gemene man.
Så,klart det skulle gå, men det skulle nog hänga på att INGEN i min "bransch" använde internet och att tillgången på information därför skulle vara god ändå.

Jag forskar, förresten.
 
Mitt jobb (djurskötare i mjölkbesättning) sköter jag utan internet.
Tror jag
Mjölkroboten iofs kanske använder wifi för att kommunicera med datorn.
Internet används rätt mycket på mitt jobb, men just jag använder det inte.
 
Delvis KL,
man behöver skilja mellan internet och lokala nätverk. Journalsystem ligger hos åtminstone offentliga vårdgivare som regel på egna servrar som nås i de egna nätverken - alltså inte över internet.
Sådan tur hade inte jag och en hel drös med mig i Skåne förra veckan! :D Kom till jobbet och tänkte logga in, är medicinsk sekreterare. Happ. Läkarna hade ju att göra, de tog emot patienter, men jag som sekreterare var rätt sysslolös eftersom det var problem med det här med att privata vårdgivare inte har journalsystemen på egna servrar. Jag hänger inte riktigt med på hur det funkar, men förstod att det var väl någonstans där det var ett fel och så fungerade inte flera program och system som vi behöver. En rullar tummarna dag. Prata med kollegor, pratade med gamla kollegor och frågade hur deras tumrullande gick och surfade lite på internet mellan alla försöken att logga in, allt medan IT gjorde sitt bästa på att lösa vad nu som var fel.

Sedan var min arbetsdag slut! 2 timmar senare var problemet äntligen löst!

Så ja, mitt jobb funkar utan internet, det gjorde ju det förr, men med tanke på hur dagens samhälle ser ut så blir det svårt om vi inte går tillbaka till att ha allt på var och en dator och inte kan kommunicera med olika ställen förutom med snigelpost. Men det gick ju förr.
 
Jobbar med att koordinera och skicka dokument paket mestadels pdf-filer, så ja det skulle gå, men det skulle ta betydligt längre tid. Springas betydligt mer till kollegor och pratas i telefon istället för över Skype. Förbrukas en hel del papper och krävas en hel del transporter. Ungefär 50+ fulla pärmar tar lite plats dessutom i flera exemplar så.
 
Tja, efter ett par år skulle det väl fungera igen. Men inte idag, våra system ligger hos en annan myndighet. Och utan datorer och Internet skulle hela stödsystemet för jordbruk behöva göras om.
 
Min första tanke är nja det skulle kunna gå. Men ju mer jag funderar över det så ja, det skulle gå "utan problem", så länge jag har tillgång till en telefon som jag kan ringa ifrån.

Jag använder egentligen inte internet överdrivet mycket i mitt arbete idag och jag skulle som sagt kunna sköta mitt arbete bara jag har tillgång till en telefon så jag kan ringa och prata med andra istället för att söka informationen på nätet, ladda ner den osv. Är tanken att man inte heller har tillgång till typ Word eller liknande eller är det bara internet som saknas? Det skrivna materialet som jag gör skulle jag absolut kunna skriva för hand och skicka med snigelpost, men det skulle ju ta bra mycket längre tid. Självklart kommer ju även informationsinhämtningen ta längre tid om man ska ringa runt till andra som inte heller har internet utan behöver leta "analogt" i sina system än att bara söka för mig och dom i olika system.
 
Inflikar här att med tanke på att man just annonserat Nobelpristagarna så utfördes den forskning och upptäckter som ligger till grund för deras pris i en tid före datorisering än mindre nätet. Så uppenbarligen gick det iaf att forska på den tiden.
 
Jag blir väldigt förvånad över att folk inte tror att deras jobb går att sköta utan internet. Hur har mänskligheten överlevt i flera tusen år utan internet liksom? Det har ju funnits grundläggande samhällstjänster väldigt länge.

Sen är det klart att webbutvecklare, mm hade varit överblivet utan internet, men de allra flesta jobb går ju att göra utan internet, eftersom de funkade innan internet.

Mitt jobb hade definitivt gått att göra utan internet. Vi hade fått gå tillbaka till pappersjournaler och mycket telefonsamtal och post istället för e-mail, men denna verksamheten fungerade redan på 50-talet så nog skulle den fungera även om internet försvann.
 
Mitt jobb skulle absolut funka utan internet. Jag har inget behov av det ute på kyrkogården.

Mina kollegor på expeditionen skulle få fler telefonsamtal och mer post, men de skulle kunna göra allt de gör i dag. Krematoriets dator skulle inte kunna fjärrservas, men den skulle ändå fungera. Så inga större problem där heller.
 
Lite som spinoff på tråden om att inte använda Internet nästa år kom jag att fundera på vilka jobb som skulle funka utan. Skulle ditt?
Nja... det skulle nog gå med tanke på att det gått långt innan internets tid, men det blir som att ta stora kliv bakåt i tiden och allt kommer ta mycket längre tid.

Människor kommer säkert gnälla varför inte varor och leveranser kommer ut lika snabbt som nu osv.

Helt omöjligt tror jag inte det är, men i nuläget finns det inte resurser att få det att funka effektivt.
Märks redan när bokningssystemet kraschar hur sårbart det är. Helt utan internet, det lär bli spännande. 🙄😅
 
Nja... det skulle nog gå med tanke på att det gått långt innan internets tid, men det blir som att ta stora kliv bakåt i tiden och allt kommer ta mycket längre tid.

Människor kommer säkert gnälla varför inte varor och leveranser kommer ut lika snabbt som nu osv.

Helt omöjligt tror jag inte det är, men i nuläget finns det inte resurser att få det att funka effektivt.
Märks redan när bokningssystemet kraschar hur sårbart det är. Helt utan internet, det lär bli spännande. 🙄😅

Ah, men eftersom sociala media inte skulle existera skulle andra kunder inte veta hur många som klagade utan det skulle bli ett enskilt surt telefonsamtal, ett brev eller en insändare i lokaltidningen :grin:
 
Ah, men eftersom sociala media inte skulle existera skulle andra kunder inte veta hur många som klagade utan det skulle bli ett enskilt surt telefonsamtal, ett brev eller en insändare i lokaltidningen :grin:
Fast även om inte sociala medier inte skulle existera innebär det inte att folk slutar prata med varandra i sociala sammanhang. Pratar med varandra i mataffärn o dylikt.
När man är vad vid att det ska gå fort och hux flux en dag gör det inte det för vi gått x antal år tillbaka, men minnet av hur fort det gått är kvar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 779
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag kommer ihåg för några år sedan hade Swedbank något som hette e-kort, där man kunde skapa ett tillfälligt kort och ladda det med en...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp