Sköta jobbet utan Internet?

Jo, jag skulle nog klara jobbet utan internet, de filer jag får och skickar i jobbet skulle ju kunna läggas på cd eller usb och skickas med vanliga posten egentligen. Inte lika snabbt, men fullt görbart.
 
Det skulle nog gå, det gick förr. Men väldigt mycket av busstrafiken sköts via internet (koll på tankning, utsättning av bussar, larm, kontakt med trafikledning, uppdatering av biljettmaskiner osv) så med dagens mängd av bussar/avgångar, så vette 17. Bussarna skulle nog kunna rulla, men kanske inte i den mängd som åtminstone Stockholmstrafiken kräver idag.
 
Lite som spinoff på tråden om att inte använda Internet nästa år kom jag att fundera på vilka jobb som skulle funka utan. Skulle ditt?

Jag jobbar på kontor, och finge jag bara skriva ut alla kontaktuppgifter först så skulle det nog gå, om än långsammare. Vi använder fortfarande mycket snigelpost och telefon. Jag söker mycket information och inspiration på nätet, och det skulle förstås bli besvärligare.

Mitt yrke fanns långt innan både datorer och Internet och mina forna skråkollegor gjorde extremt bra resultat.

Så ja, det fungerar. Men nu har vi vant oss vid den extrema informationstillgång som finns så det skulle ta tid att bli effektiv, och effektiviteten skulle bli annorlunda.
 
Det beror väl på vad man menar.

Om internet kraschade just denna sekund skulle jag nog få tillbringa arbetsdagen med att rensa i skåp och sånt man annars aldrig gör. Nästan allt jag gör förutsätter internetuppkoppling.

Men i ett längre perspektiv. Självklart skulle det fungera utan internet. Folk har utövat mitt yrke i typ 400 år utan internet så självklart skulle det fungera igen. Men det skulle bli betydligt mer tungrott och vi skulle väl få återanställa ett kompani av administrativ personal.
 
Nej det hade inte funkat. Ansökningar, listor och kommunikation kan ju visserligen ske analogt även om det hade krävts massa papper och blivit tungrott och ineffektivt. Och allt jobb med att komma åt historisk information! Likaså att återgå till att jobba med kartor istället för fältdator. Förvisso ritades häradskartor med stor precision på 1800-talet (vilka jag använder i jobbet än idag) men gps känns som en förutsättning och jag vet inte hur det skulle lösas med databasen som dessutom flera myndigheter hanterar.
 
Nej det hade inte funkat. Ansökningar, listor och kommunikation kan ju visserligen ske analogt även om det hade krävts massa papper och blivit tungrott och ineffektivt. Och allt jobb med att komma åt historisk information! Likaså att återgå till att jobba med kartor istället för fältdator. Förvisso ritades häradskartor med stor precision på 1800-talet (vilka jag använder i jobbet än idag) men gps känns som en förutsättning och jag vet inte hur det skulle lösas med databasen som dessutom flera myndigheter hanterar.

Triangulering :D ;)
 
Nej, jag kan inte jobba om jag inte har konstant uppkoppling.
Om nätverket går ner använder jag telefonen som modem.
Inflödet måste flyta.
 
Det hade fungerat även om arbetssättet hade behövt ändrats väldigt, min arbetsplats har ju ändå funnits i över 150 år. Däremot tror jag att det blivit VÄLDIGT mycket fysiska papper med inskrivning av medlemmar, kallelser som antingen postas eller görs affischer, ekonomihanteringen hade varit en mardröm.. ^^ men ja, fungera skulle det, men gå långsammare och med förändrade arbetssätt.
 
Mycket skulle fungera eftersom det fungerade innan nätet fanns. Men då krävs att all samhällsservice görs om, där personer, inte datorer, gör jobbet. För inte så länge sen kunde man gå in i vilken bank som helst och betala eller ta ut pengar över disk. Samma med postkontor, det hade inte fungerat med post-i-butik som idag.

Sjukvården hade fått återgå till pappersjournaler som enskilda läkare kunde lägga beslag på så man fick leta som en galning ibland...
 
Alltså nja och det beror ju på hur man menar. Jag arbetar inte direkt med IT och internet har inte funnits för evigt, herregud det har ju i princip vuxit fram under min levnadstid, så visst hade det i stort kunnat fortsatt fungera - men med stora organisationsförändringar.

Vi är inte heller en isolerad ö och så länge de vi samarbetar med hade fortsatt att använda internet (om frågan inte utgår från att internet försvann helt) hade vi inte stått särskilt starka, så i slutändan hade mest troligt mitt jobb försvunnit.

Och hade internet bara poff legat nere när jag kom till jobbet i dag hade jag i princip kunnat gå hem.
 
Jag har samma uppfattning som @Breaktown

I ett akut/tillfälligt läge så står det nästan still på jobbet. Jag får rensa ut bland papper samt försöka lösa kommunikation gällande ärenden som inte kan vänta tills uppkopplingen kommer tillbaka. Om internet slutar fungera i delar av kommunen (inte bara på min arbetsplats) så blir vi nerringda av kunder och haft fullt upp hela arbetsdagen ändå.

På sikt så skulle mitt jobb finnas kvar men det hade varit mycket som fått ändras gällande arbetsgång och kommunikation. Alla administrativa uppgifter hade blivit tyngre och vi hade behövt anställa dubbelt så mycket personal.
 
Jag jobbar med informationssäkerhet och IT så troligen skulle jag inte ha något jobb kvar om internet försvann.
 
Kortbetalningar då? Behövs inte internet för dom?
Nejdå, det skulle gå utan internet, men det skulle ju ta några dagar för pengarna att försvinna från kontot.
credit_card_swiper.jpg
 
Sjukvården hade fått återgå till pappersjournaler som enskilda läkare kunde lägga beslag på så man fick leta som en galning ibland...
Delvis KL,
man behöver skilja mellan internet och lokala nätverk. Journalsystem ligger hos åtminstone offentliga vårdgivare som regel på egna servrar som nås i de egna nätverken - alltså inte över internet.
 
Mycket skulle fungera eftersom det fungerade innan nätet fanns. Men då krävs att all samhällsservice görs om, där personer, inte datorer, gör jobbet. För inte så länge sen kunde man gå in i vilken bank som helst och betala eller ta ut pengar över disk. Samma med postkontor, det hade inte fungerat med post-i-butik som idag.

Sjukvården hade fått återgå till pappersjournaler som enskilda läkare kunde lägga beslag på så man fick leta som en galning ibland...
Ja precis, det har ju gått tidigare.
 
Gå skulle det väl men skulle ta tid att omorganisera en av sveriges största stormarknader....
Ordrar via telefon, inventeringar på papper, prismärka allt för hand, med dagliga prisändringar dessutom... Nya kassasystem... uj uj!
 
Jag jobbar som lärare och det går utmärkt att undervisa utan internetuppkoppling. Skönt att slippa hysteriska mail från föräldrar (folk är generellt lugnare om de måste prata med en i telefon eller öga mot öga) och eleverna hade inte haft så mycket att greja med på mobilerna under lektionstid - nice!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 771
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 683
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag kommer ihåg för några år sedan hade Swedbank något som hette e-kort, där man kunde skapa ett tillfälligt kort och ladda det med en...
2
Svar
25
· Visningar
1 417
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp