Sköta om hästar under sommaren?

Kaarina

Trådstartare
Hej!

Jag är en tjej på (snart) 21 år som sedan 2 månader tillbaka återupptagit mitt intresse för hästar och ridning - vilket är super kul! Postade för ett tag sen en tråd som handlade om medryttare - fick bra respons från er (men kan inte hitta den längre?! Haha, är nybörjare här på Bukefalos) så jag postar en ny tråd om ett annat ämne med nya frågor och hoppas på svar :)

Denna gång handlar det om "hästhållning" eller vad man ska kalla det under sommartid. Om jag har förstått rätt går hästar på bete mellan jun-aug och under denna period så sker liksom ingen interaktion (eller vad man ska kalla det) med hästen? Ingen ridning eller liknande? Så lät det i alla fall på en kvinna som jag prata med om detta, men jag kanske tolkade det fel...

Ridskolan jag går på har ju uppehåll under sommaren förutom när dom anordnar ridläger (kommer inte ha möjlighet att gå på det p.g.a. arbete på deltid/heltid). Tycker det känns JÄTTE TRÅKIGT med ett uppehåll på typ 2 månader från hästar, då jag verkligen trivs med dessa djur och mår bra med dem!

Finns det någon möjlighet till att kunna sköta om hästar, eventuellt rida m.m., under sommartid? Kanske privat? Eller får jag helt enkelt vänta tills slutet av sommaren?

Jag har pratat med ridskolan jag går på och dom var osäkra på hur det skulle bli i sommar, så dom skulle återkomma till mig om det (frågade dom om det fanns möjlighet till att sköta om hästar hos dem).

Är ny inom detta område, så ni vet... ;)

Tack för svar! /Mandy
 
Say what? Visst, vissa låter sina hästar få en sommarvila på några veckor men det blir allt vanligare med vintervilor, speciellt för oss i norr som numera har fått is som underlag stora delar av vinterhalvåret.

Alltså, svaret är: nej. Alla hästar har inte tre månaders semester :). Dessutom måste dom ändå ses till, visiteras, myggsprayas, sårtvättas etc dagligen.
 
Brukar släppa på bete en månad, om det är häst som kan gå på bete. De senaste 15 åren har det inte varit aktuellt då hästarna vi haft behövt stallas in under natten. Så vi har då hällt igång med ridning och aktivitet som vanligt.

De flesta vill ju tävla under säsongen, så då kan man ju inte gärna släppa på bete...
 
Aha! Okej! Så jag kan alltså lägga ut en "intresse annons" då det faktiskt kan finnas möjlighet? :) Kvinnan jag skrev till sa att det inte är någon verksamhet under sommaren, utan att hästarna är på bete från midsommar till augusti, när jag frågade henne om det fanns möjlighet till att sköta om hästar under sommaren... Men ja ja!

Skulle man kalla det medryttare eller typ häst/stallskötare isåfall?
 
Aha! Okej! Så jag kan alltså lägga ut en "intresse annons" då det faktiskt kan finnas möjlighet? :) Kvinnan jag skrev till sa att det inte är någon verksamhet under sommaren, utan att hästarna är på bete från midsommar till augusti, när jag frågade henne om det fanns möjlighet till att sköta om hästar under sommaren... Men ja ja!

Skulle man kalla det medryttare eller typ häst/stallskötare isåfall?
Kalla det vad du vill, du skriver ju i texten vad du menar. :)
 
Just ridskolor och verksamheter brukar ha sommarlov, om det inte är t.ex. turridning på en turistort som är säsonganpassat. :)

Men jag som privatägare kommer definitivt passa på att hålla igång under sommaren, även om hästen går på bete. Dock får man komma ihåg att sommaren är den lättaste tiden att ha häst och folk brukar gärna vilja ha sina hästar själva då (och de som fortfarande behöver medryttare brukar knappast ha svårt att hitta någon frivillig när så många är lediga).
 
Aha! Okej! Så jag kan alltså lägga ut en "intresse annons" då det faktiskt kan finnas möjlighet? :) Kvinnan jag skrev till sa att det inte är någon verksamhet under sommaren, utan att hästarna är på bete från midsommar till augusti, när jag frågade henne om det fanns möjlighet till att sköta om hästar under sommaren... Men ja ja!

Skulle man kalla det medryttare eller typ häst/stallskötare isåfall?

Men hon menade väl att det var så i hennes stall :)?
 
Jag rider mer på sommaren och hade önskat att hästarna kunde gå ännu mer än vad jag har tid med, mina blir ju tjocka annars:angel:.

Eller den nya vet jag ju inte än i och för sig.
 
Ridskolehästar jobbar otroligt mycket resten av året och de behöver sin sommarvila för att återhämta sig både fysiskt och psykiskt. Bland privathästar är det snarare tvärtom. De får ofta sin vila på vintern istället. Numera är det inte så vanligt att hästar får sommarvila mer än någon/några veckor möjligtvis. Övriga sommaren rids de som vanligt. På sommaren behöver hästar lika mycket eller till och med mer skötsel än på vintern. Förutom att sommarhagar ska mockas, vatten ska fyllas på och karen ska göras rena varje dag så ska hästen ska tas om hand som vanligt och utöver det behöver de allra flesta något skydd mot insekterna. Enda skillnaden är att de inte behöver fodras med grovfoder på betet men de behöver kollas till flera gånger/dag.

Det kan vara svårt att komma utifrån och få hjälpa till just eftersom många rider som mest på sommaren själva men jag tycker absolut att du ska slänga ut en annons om vad du söker. Gör det redan nu så är chansen större att du får napp :)
 
Som dem andra har skrivit så är det vanligt att just ridskolehästar som arbetar så mycket resten av året får en lång betesperiod dem tre sommarmånaderna. Privathästar brukar få någon veckas vila under sommaren, och i övrigt tränas som vanligt. Dem privathästar som tävlas brukar tränas extra intensivt under sommaren eftersom sommar=tävlingssäsong.

Så annonsera på du! Skriv något i stil med att medryttare/hästhjälp finns i sommar :) Lycka till!
 
Ett tips: var tydlig med vad du söker. Så slösar du varken din egen eller andras tid. Vill du rida, skriv det. Är du intresserad av bara hästskötsel: skriv det.
 
Åh vilken bra respons, tack så mycket för alla svar! :) Jag slänger upp en annons om det - och jag ska vara tydlig med vad jag söker/vill göra!
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 068
Senast: Badger
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 801
Senast: mars
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp