Skötsel av begravningsplatser (utbruten från Jobba som...)

Verdandi

Trådstartare
Ja kanske, att man måste vara medlem i den organisation man anställs av, vet inte faktiskt om det någonsin blivit testat. En annan sak är ju att svenska kyrkan har monopol på begravning och kyrkogårdsinnehav.
Vad menar du med monopol? Det finns ett antal begravningsplatser med olika inriktningar. I förra veckan var det en icke religiös begravning, utan präst och som inte var i en kyrka, för en vän till familjen.

Jag tycker det är ett helt OK krav att vara medlem i X om man genom sitt arbete representerar X.
 
Vad menar du med monopol? Det finns ett antal begravningsplatser med olika inriktningar. I förra veckan var det en icke religiös begravning, utan präst och som inte var i en kyrka, för en vän till familjen.

Jag tycker det är ett helt OK krav att vara medlem i X om man genom sitt arbete representerar X.
Det är fortfarande svenska kyrkan som sköter kyrkogården, dvs de har monopol på drift och förvaltning av kyrkogårdar i sverige.
 
Det är fortfarande svenska kyrkan som sköter kyrkogården, dvs de har monopol på drift och förvaltning av kyrkogårdar i sverige.
Men det är ju som att säga att IKEA har monopol på drift och förvaltning av IKEA-varuhus. Det är ju knappast unikt för svenska kyrkan att de har ”monopol” på att sköta sina egna ägor. Jag menar, till och med jag har monopol på drift och förvaltning av min egen tomt.
 
Men det är ju som att säga att IKEA har monopol på drift och förvaltning av IKEA-varuhus. Det är ju knappast unikt för svenska kyrkan att de har ”monopol” på att sköta sina egna ägor. Jag menar, till och med jag har monopol på drift och förvaltning av min egen tomt.

Får andra samfund/organisationer äga och driva begravningsplatser?
 
Det finns judiska, muslimska m.fl. begravningsplatser. Tvivlar starkt på att Svenska Kyrkan är inblandad i dem?

Här är den muslimska inom Svenska kyrkans kyrkogård. I en egen liten del men definitivt på samma kyrkogård. Där begravs förutom medlemmar i Svenska kyrkan även de som inte är medlemmar, muslimer och katoliker vad jag vet. Finns säkert fler men jag känner inte till det.
 
Här är den muslimska inom Svenska kyrkans kyrkogård. I en egen liten del men definitivt på samma kyrkogård. Där begravs förutom medlemmar i Svenska kyrkan även de som inte är medlemmar, muslimer och katoliker vad jag vet. Finns säkert fler men jag känner inte till det.
Från wikipedia
I svensk lagstiftning delas begravningsplatser per definition upp i allmänna och enskilda begravningsplatser. De förra är anordnade av församlingar eller kyrkliga samfälligheter inom Svenska kyrkan, kommuner eller det allmänna i övrigt. Enskilda begravningsplatser får anordnas av trossamfund eller stiftelser med tillstånd av länsstyrelsen. Ett exempel på en sådan är Malmvik begravningsplats.
 
Det finns judiska, muslimska m.fl. begravningsplatser. Tvivlar starkt på att Svenska Kyrkan är inblandad i dem?
Begravningsväsendet är ett separat uppdrag med separat finansiering. Det ingår att det ska finnas plats för alla oavsett vilken religion den som dör har eller inte har. Det är det som begravningsavgiften som tas ut på skattsedeln går till. Spelar ingen roll om det är Svenska Kyrkan, eller som i Stockholm och Tranås kommunen, som är huvudman för verksamheten.
 
Men det är ju som att säga att IKEA har monopol på drift och förvaltning av IKEA-varuhus. Det är ju knappast unikt för svenska kyrkan att de har ”monopol” på att sköta sina egna ägor. Jag menar, till och med jag har monopol på drift och förvaltning av min egen tomt.
Mja, men det borde ju finnas andra då som har begravningsplatser som skall skötas?
 
Absolut. Men icke-religiösa begravningsplatser vet jag inte om det finns. Däremot icke-kristna. Judiska begravningsplatser, t ex.
Det finns en radda skogsskyrkogårdar, sen ett gäng olika judiska och eller muslimska men de sköts oftast även de av svenska kyrkan.
 
I begravningslagen står det såhär:

1 § Allmänna begravningsplatser med ett tillräckligt antal gravplatser och andra gravanläggningar av allmänt förekommande slag skall anordnas och hållas av de territoriella församlingarna inom Svenska kyrkan.

Regeringen får för särskilda fall besluta att en kommun i stället skall anordna och hålla allmänna begravningsplatser för dem som är folkbokförda inom kommunen. Lag (1999:306).

Svenska kyrkan är huvudman för majoriteten av alla allmänna begravningsplatser i Sverige men det lokala uppdraget att driva och sköta lokala begravningsplatser tillfaller i merparten av alla fall en lokal sk kyrkogårdsförvaltning som inrymmer de kyrkogårdar som ligger inom pastoratets gränser.

2 § Huvudmannen skall, inom det egna förvaltningsområdet eller inom ett närbeläget förvaltningsområde, tillhandahålla särskilda gravplatser för dem som inte tillhör något kristet trossamfund.

Icke-kristna begravningsplatser som tex judiska, muslimska, hinduiska osv ligger alla inom den lokala kyrkogårdsförvaltningens uppdrag och sköts till största del av kyrkogårdsförvaltningen. Det är i allmänhet kyrkogårdsförvaltningens personal som klipper gräs, gräver gravar och skottar snö. Vissa trosamfund har genom speciella avtal med kyrkogårdsförvaltningen egna skötselavtal som dikterar vad kyrkogårdsförvaltningen har ansvaret för och vad det enskilda trosamfundet har ansvar för när det kommer till skötseln av gravplatserna inom det angivna området.

En kyrkogårdsförvaltning drivs med medel separat från Svenska Kyrkan, det är alltså inte Svenska Kyrkans medlemsavgift som finansierar kyrkogårdarna utan deras ekonomier är separata och oberoende av varandra. Man skulle kunna likna det vid att en kyrkogårdsförvaltning är ett lite som ett dotterbolag till Svenska Kyrkan på sätt och vis. De är sammanlänkade men sköter sig själva.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 317
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp