Skötsel pendelur

Murphy

Trådstartare
29969269-6AAD-4798-AC1C-B7981CE09395.JPG


Jag har fått ärva min pappas pendelur enligt ovan.
Det är slitet, men fungerande och nu avtorkad och upphängt på en innervägg utan andra klockor i rummet.

Men hur sköter jag denna tingest? Jag älskade denna tingest som liten, men fick inte röra den som barn. Bakgrundskunskap saknas alltså helt. Har provat att vrida liiite på bägge vreden och den verkar ticka och slå, men frågan är om den gör det tillfredsställande?

Den finns lite skruvar i den som reglerar läget samt aplituden på pendeln (som sitter påhakad bakom urtavlan).
Jag har ett vattpass, medföljande nyckel samt Fröken Ur som tänkta hjälpmedel i projektet.

Någon som kan hjälpa, eller hinta mig vidare vart jag ska läsa? :)
 
I det ena hålet vrider du upp urverket och i det andra klockan som slår.
Vrid upp tills att det går litet trögt, men absolut inte tills att det tar emot. Det behövs oftast inte dras upp mer än 1-2 ggr i veckan.
Om klockan går för långsamt så skall pendeln uppåt och om den går för fort så skall pendeln nedåt.
Lycka till, jag önskar att jag hade ett pendelur.
 
Jag glömde.
Klockan måste ju hänga alldeles rakt.
Det skall finnas någon markering i botten där pendeln skall siktas in.
 
Finns det någon regel för vilken som är vilken (hö/vä) för urverk och slagverk?
Tänkte skola in äldsta katthonan lite varsamt på ljudet lite längre fram.
 
Finns det någon regel för vilken som är vilken (hö/vä) för urverk och slagverk?
Tänkte skola in äldsta katthonan lite varsamt på ljudet lite längre fram.
Höger brukar vara urverk/gångverk och vänster slagverk. Jag var själv jätteosäker på min klocka väldigt länge, för jag tyckte att hur jag än gjorde så slog den..... Men nu har den väl stabiliserat sig.... :D
 
Om du googlar på urbra så hittar du en urmakare med en väldigt informativ sida där man kan läsa om olika typer/modeller av gamla klockor. Hur man sköter och använder dem, osv. :up:
 
Om du googlar på urbra så hittar du en urmakare med en väldigt informativ sida där man kan läsa om olika typer/modeller av gamla klockor. Hur man sköter och använder dem, osv. :up:
Jag hittade frmäst sidan *.se, och den tog mig främst 25 år tillbaka i tiden webdesignmässigt, men även till en systersida om teologi. Kinda sweet! :D Eventuellt informativ sida, men såpass svårnavigerad och svårläst att jag inte hittar kontentan. Är det den som åsyftas?

I övrigt har jag googlat loss här på kammarn - men säger inte nej till en guldklimp!
 
Jag hittade frmäst sidan *.se, och den tog mig främst 25 år tillbaka i tiden webdesignmässigt, men även till en systersida om teologi. Kinda sweet! :D Eventuellt informativ sida, men såpass svårnavigerad och svårläst att jag inte hittar kontentan. Är det den som åsyftas?

I övrigt har jag googlat loss här på kammarn - men säger inte nej till en guldklimp!
Japp. Det är den sidan jag menar. Jag håller med om att den inte är så enkel att hitta på. Navigera går nog inte precis - du får nog bara scrolla..... ;) Jag har en guldpendyl och hittade en hel del bra info om den typen av klockor där.
 
Japp. Det är den sidan jag menar. Jag håller med om att den inte är så enkel att hitta på. Navigera går nog inte precis - du får nog bara scrolla..... ;) Jag har en guldpendyl och hittade en hel del bra info om den typen av klockor där.
Naw... :love: Snacka om retrosajt.
Då ska jag spola upp en stor kopp imorgon och ge den chans, så ska det (förhoppningsvis) bli åka av för gamla klockan sen. Tack!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp