Skötselplats

DarkInNight

Trådstartare
Funderar på att göra om / fräscha upp hästarnas skötselplats och behöver inspiration.

Hur ser det ut hos er ? Hur hade ni helst velat ha det?
Gärna bilder 😊
 
Vi har vår skötselplats i en del av vår (ganska stora) maskinhall. Själva platsen där vi ställer upp är relativt stor, väl en 4x5 meter kanske? I direkt anslutning till ena paret portar. Har uppbindning från taket. Avgränsar inåt med ett stort och tungt bord (vars största nackdel är att det tenderar att bli avstjälpningsplats för typ täcken). Vi har oftast uppbindningarna hängande, men ska någon köra in i hallen (typ brorsan som byter däck) så fäster vi dem vid väggen så är de ur vägen.

Älskar faktumet att vi har mycket förvaringsytor. Har stooora hyllor där jag förvarar schabrak, tömkörningsgjordar, ridtäcken, reflexer, benskydd, hjälmar och spön. Har även upphängning högt upp på väggen så där hänger jag sadelgjordar, tömmar, ledrep och extragrimmor. Har en rulltrådhylla för borstar och dylikt (asbra, då trillar bös ner på golvet istället för att samlas i botten på en ryktväska). Sadlar hänger antingen på en bock, sadelvagnen eller på sadelhängaren som sitter uppsatt på en stolpe. Träns har hängare på samma stolpe. Hästarnas uppbindning är givetvis satt på så sätt att de inte kan komma åt något. :)

Kort sagt är allt vi behöver för ridning tillgängligt här. Täcken förvarar vi borta i vår lada istället (det är i ladan som hästarna har sin lösdrift). Vi har även kraften där borta. Vårt hö förvarar vi däremot också i maskinhallen (som eh ... inte har några större maskiner i sig).

Något äldre bild (idag ligger benskydden i en låda istället för kasse, sjukvårdslådan står på plats under hyllan och jag har rekvirerat ytterligare en hyllängd där jag har gjordar, flaskor och hovvård samt hjälmar). Det ligger inte heller någon grenkontakt där numera.
IMG_20220211_113259.jpg

Det är inte någon skönhetsdröm, men det är praktiskt :angel:

Min största dröm just nu är att komma på något supersmart sätt att kunna isolera ett sadelskåp eller liknande. I vintras hade jag lädret inne och tog ut det när jag skulle rida. Det funkade, men det innebar också att vi hade sadlar i hela vardagsrummet vilket folk ansåg var en intressant inredningsdetalj :angel:
 
Sedan så har jag ringar för uppbindning ute i lösdriften också (som ju ligger i en del av vår lada), några extra grimmor/grimskaft och en separat ryktlåda som står där för tillfällen när man vill borsta av dem där inne. Orkar inte gå 60 meter extra för att hämta en hovkrats. :p
 
Vi har vår skötselplats i en del av vår (ganska stora) maskinhall. Själva platsen där vi ställer upp är relativt stor, väl en 4x5 meter kanske? I direkt anslutning till ena paret portar. Har uppbindning från taket. Avgränsar inåt med ett stort och tungt bord (vars största nackdel är att det tenderar att bli avstjälpningsplats för typ täcken). Vi har oftast uppbindningarna hängande, men ska någon köra in i hallen (typ brorsan som byter däck) så fäster vi dem vid väggen så är de ur vägen.

Älskar faktumet att vi har mycket förvaringsytor. Har stooora hyllor där jag förvarar schabrak, tömkörningsgjordar, ridtäcken, reflexer, benskydd, hjälmar och spön. Har även upphängning högt upp på väggen så där hänger jag sadelgjordar, tömmar, ledrep och extragrimmor. Har en rulltrådhylla för borstar och dylikt (asbra, då trillar bös ner på golvet istället för att samlas i botten på en ryktväska). Sadlar hänger antingen på en bock, sadelvagnen eller på sadelhängaren som sitter uppsatt på en stolpe. Träns har hängare på samma stolpe. Hästarnas uppbindning är givetvis satt på så sätt att de inte kan komma åt något. :)

Kort sagt är allt vi behöver för ridning tillgängligt här. Täcken förvarar vi borta i vår lada istället (det är i ladan som hästarna har sin lösdrift). Vi har även kraften där borta. Vårt hö förvarar vi däremot också i maskinhallen (som eh ... inte har några större maskiner i sig).

Något äldre bild (idag ligger benskydden i en låda istället för kasse, sjukvårdslådan står på plats under hyllan och jag har rekvirerat ytterligare en hyllängd där jag har gjordar, flaskor och hovvård samt hjälmar). Det ligger inte heller någon grenkontakt där numera.
Visa bifogad fil 95162
Det är inte någon skönhetsdröm, men det är praktiskt :angel:

Min största dröm just nu är att komma på något supersmart sätt att kunna isolera ett sadelskåp eller liknande. I vintras hade jag lädret inne och tog ut det när jag skulle rida. Det funkade, men det innebar också att vi hade sadlar i hela vardagsrummet vilket folk ansåg var en intressant inredningsdetalj :angel:
Smart med pulversläckaren, det har jag inte haft en tanke på :up:


Jag såg någon bild med fina lackade uppbindningsstolpar jag blev smått kär i 🤩
 
I stallet där jag står finns två skötselplatser, en standard ca 3x4 meter med gummimatta på golvet och precis intill en spolspilta med samma mått men utan gummimatta. Mellan platserna är det en 2 meter hög helmurad vägg så att man kan duscha en häst utan att den bredvid blir blöt ifall två hästar står uppställda samtidigt. Jag har egentligen inte så mycket att önska utöver det som finns. Det är luftigt och ljust, det finns eluttag om tex en veterinär behöver extra belysning, uppbindningen sitter lagom högt och stallgången är bred nog för att man ska kunna passera varandra utan att någon häst känner sig trängd. Jag hade väl kanske önskat någon typ av dedikerad plats att hänga blöta täcken och kanske en ring i bakre väggen så att man kan ha hästen bunden med huvudet inåt om man vill. Hade nog också önskat en uppbindningsplats precis utanför stallet. I dagsläget får man binda hästen i paddockstaketet om man vill ha den uppbunden ute och det är inte optimalt i alla lägen.
 
Screenshot_20220713-214325_Photos.jpg

En sak jag uppskattar är när det är inramat såhär, så att man kan komma undan vid behov (förutsatt att det inte är en spolspilta då). Uppbindningsplatsen på bilden är shettisanpassad, därav den nedre plankan men till storhästen hade den övre räckt. Plankorna funkar även bra att hänga sadeln på.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: skogaliten
·
Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
170
Tjatter Tyckte att det behövdes en sådan. Vad ska ni äta? Pyntar ni på något speciellt sätt hemma? Vad ska ni göra? Vad ska ni ha på er? Hur...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
9 969
Senast: Habina
·
Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 004
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp